SPOSÓB NA NUDĘ PODCZAS KWARANTANNY
Znużenie obecną sytuacją udziela się już praktycznie każdemu. Kanały rozrywkowe wciąż proponują programy, które służą jedynie relaksacji umysłowej. Brak wystarczającego wysiłku fizycznego i intelektualnego niekorzystnie wpływa na dzieci, a tym samym na rodziców. Jak zatem spędzać czas w domu, by jednocześnie nauczyć się czegoś nowego, pożytecznego, co przyniesie również korzyść w nauce szkolnych przedmiotów? Michał Kanarkiewicz, utytułowany szachista, poleca grę w szachy.
Historia szachów sięga już V wieku n.e. W średniowieczu zamiłowaniem darzyli je najwięksi władcy oraz wybitni uczeni. Można zatem stwierdzić, że gra kryje w sobie wiedzę przekazywaną przez wieki, którą warto zgłębić. Jeżeli już brzmi to dla Was interesująco, to najprawdopodobniej macie duży potencjał, aby pokochać tę dyscyplinę.
Podczas gry w szachy u graczy znacząco rozwija się pamięć, myślenie przyczynowo-skutkowe oraz umiejętność planowania i podejmowania decyzji. Zasady gry i samodzielne wykonywanie ruchów uczą dziecko odpowiedzialności, koncentracji i cierpliwości. Charakter rozgrywek przeważa nad innymi, dostępnymi dzisiaj formami zabawy, gdyż wymaga dłuższego skupienia uwagi. Najmniej oczywistą zdolnością, która wpływa bezpośrednio na jakość życia, jest nauka przegrywania, co z pewnością przyda się w przyszłości do osiągania wyznaczonych celów. Gra jest również ciekawą „odskocznią” od zeszytu ćwiczeń, wystarczy już 15 minut dziennie nad szachownicą, aby samo dziecko zauważyło rozwój własnych umiejętności.
– Zdaję sobie sprawę, że nowa rzeczywistość stawia wiele wyzwań w zakresie edukacji zarówno przed nauczycielami, jak i rodzicami. Poza domowymi lekcjami rodzice starają się zapewnić dzieciom dodatkową rozrywkę, by móc skupić się na własnej pracy, którą również odbywają zdalnie. Interesującym zajęciem jest nauka gry w szachy. Nie potrzebujemy do tego tradycyjnej szachownicy, wystarczy nam wirtualna. Podczas wideokonferencji uczę od podstaw wszystkich zasad, jak poruszać się pionkami i figurami szachowymi, jak odpowiednio ustawić bierki na szachownicy, jak wygląda bicie, matowanie. Podczas lekcji staram się, by młody uczestnik skupił swoją uwagę na zabawie i poznawaniu zasad zdrowej konkurencji. Zbierając opinie od rodziców uczniów, usłyszałem, że to świetny sposób na przełamanie rutyny i ciekawa alternatywa dla zajęć pozalekcyjnych. W obecnej sytuacji równie ważne jest dla mnie bezpieczeństwo, dlatego zachęcam do dołączenia do akcji #zostańwdomuigrajwszachy – mówi Michał Kanarkiewicz, ambasador królewskiej gry.
W marcu ruszyły zapisy na lekcje szachów online prowadzone przez Michała. W trakcie wideopołączenia uczestnikom udostępniona zostaje wirtualna szachownica. W zajęciach uczestniczyć mogą zarówno całkowicie początkujące kilkulatki, gracze średnio zaawansowani, a także prawdziwi pasjonaci. Trener do korzystania z udostępnionych materiałów zachęca również rodziców. Jak twierdzi, najpiękniejsza w pasji jest możliwość dzielenia jej z bliskimi. Podstawy gry w szachy można również podpatrzeć w najnowszym programie „ABC szachy” emitowanym na TVP 3 Gdańsk, którego Michał Kanarkiewicz jest prowadzącym.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.