Komunikaty PR

Studenci właśnie wrócili na uczelnie. Potencjał edukacyjny na tereni

2021-10-04  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania GZM MATER ( 0.31 MB )

W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii studiuje prawie 89 tys. studentów. 58,4% w Katowicach, 20,8% w Gliwicach, a 9,3% w Dąbrowie Górniczej. Udział studentów studiujących na terenie GZM stanowi prawie 79% na tle województwa śląskiego.  Na tle całego kraju 7,4%, co plasuje Metropolię w pierwszej piątce wśród liczby studentów w największych miastach Polski. W samych Katowicach na 1000 mieszkańców przypada 117 studentów, a to daje im 2 miejsce tuż za Poznaniem w rankingu liczby studentów w wybranych miastach w Polsce na 1000 mieszkańców. Szkolnictwo wyższe uznawane jest za jeden z istotnych czynników świadczących o metropolitalności. Przed nami rok akademicki 2021/2022. Wstępne dane rekrutacyjne wskazują na wciąż duże zainteresowanie studentów uczelniami mieszczącymi się na terenie Metropolii. Obrazują to ilości chętnych na jedno miejsce: Uniwersytet Śląski miał ich aż 19 na kierunku realizacja obrazu filmowego, Śląski Uniwersytet Medyczny – 13 na lekarsko – dentystycznym, a katowicki AWF – 7 na fizjoterapii.

Na terenie Metropolii funkcjonują 24 uczelnie wyższe, 8 publicznych i 16 niepublicznych. Najstarszą  uczelnią publiczną jest założony w 1936 roku Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach (dawniej Akademia Ekonomiczna). Najmłodszą zaś Akademia Sztuk Pięknych utworzona w roku 2001. Jeśli zaś chodzi o uczelnie niepubliczne to pierwsza była Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach (1994 r.), status najmłodszej zaś przypada utworzonej w 2008 roku Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.

Akademickość w liczbach

Badania pokazują, że 68,1% studiujących wybierało uczelnie publiczne, większość bo aż 64,2% podejmowała naukę w trybie stacjonarnym (dziennym). Prawie 50% studentów rozpocznie naukę na uczelniach ekonomicznych i uniwersytetach (ok. 25% na każdym z typów). Tuż za nimi znalazły się uczelnie techniczne (22 %), oraz medyczne (11%).  W odniesieniu do dziedzin kształcenia pierwszą trójkę otwierają nauki społeczne, wybierało je 40,1 % studentów, na drugiej pozycji znalazły się nauki inżynieryjno-techniczne (25,1%), trzecie miejsce zaś zajęły nauki medyczne i nauki o zdrowiu (18,1%). 

Sami studiujący to w głównej mierze mieszkańcy województwa śląskiego (80,8%), z małopolski napływa 9,2% studentów, a odsetek między 1,3% - 1,8% pochodzi z województw: świętokrzyskiego, opolskiego, podkarpackiego i łódzkiego. Metropolitalne uczelnie przyciągają również osoby z zagranicy. Badania pokazały, że przyjeżdzający do GZM studenci pochodzili aż ze 100 krajów. W roku akademickim 2018/2019 oraz 2019/2020 najwięcej studentów pochodziło z Ukrainy. W roku akademickim 2018/2019 w pierwszej dziesiątce znajdowały się kraje europejskie i azjatyckie. Poza Ukrainą znaleźli się także osoby pochodzące z Azerbejdżanu, Uzbekistanu i Białorusi. W roku akademickim 2019/2020 zaś w pierwszej dziesiątce krajów, oprócz państw z Europy i Azji, pojawiły się także USA (Ameryka Północna) oraz Nigeria (Afryka).

Potencjał naukowy siłą napędową Metropolii

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia za jedno z ważniejszych zadań poczytuje sobie promocję potencjału naukowego i edukacyjnego. Bogaty wachlarz oferty edukacyjnej uczelni,  rozpoznawalność w kraju i zagranicą, wykwalifikowana kadra naukowa, innowacyjne sposoby nauczania, czy atrakcyjność infrastruktury czynią ją konkurencyjną dla innych miast, a także budują pozytywny wizerunek regionu. Fundusz wspierania nauki, którego celem jest zwiększenie poziomu atrakcyjności oferty naukowej i edukacyjnej uczelni zlokalizowanych na obszarze GZM. Środki finansowe wykorzystywane są w celu zapraszania światowej sławy naukowców do prowadzenia wykładów na uczelniach i dzielenia się swoją wiedzą. Jak pokazują wyniki tegorocznej rekrutacji uczelnie wyższe zlokalizowane na terenie GZM cieszą się popularnością.  Świadczy o tym chociażby ilość kandydatów na jedno miejsce na Uniwersytecie Śląskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach czy katowickim AWF-ie. Mieszkańcy województwa śląskiego zaskakująco często wybierają lokalne uczelnie, ale także studenci z innych regionów choć powoli to zdecydowanie coraz częściej je odkrywają, bo Metropolia ma młodym ludziom naprawdę wiele do zaoferowania.

Opracowane na podstawie danych za rok akademicki 2018/2019 oraz 2019/2020, zebranych i opublikowanych przez Metropolitalne Obserwatorium Społeczno-Ekonomiczne Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Raport nr 4, 1/2021

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jak skutecznie nauczyć się języka obcego? Biuro prasowe
2024-04-16 | 17:00

Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?

Wielkimi krokami zbliżają się matura oraz sesja, podczas której uczniowie i studenci mierzą się ze zdaniem egzaminów m.in. z języka obcego. Panikujesz, że nie zdasz?
Edukacja Przedsiębiorcza Warszawianka - spotkanie z Olgą Kozierowską
2024-04-16 | 14:00

Przedsiębiorcza Warszawianka - spotkanie z Olgą Kozierowską

Po krótkiej przerwie, w ramach inicjatywy Przedsiębiorcza Warszawianka, wracają  bezpłatne spotkania dla kobiet, które prowadzą swoje firmy lub myślą o ich
Edukacja Ruszyła IX edycja „Go4Poland – Wybierz Polskę!” Fundacji GPW
2024-04-11 | 09:15

Ruszyła IX edycja „Go4Poland – Wybierz Polskę!” Fundacji GPW

Trwa rekrutacja do IX edycji programu „Go4Poland – Wybierz Polskę!” realizowanego przez Fundację GPW. Celem projektu jest wsparcie polskich studentów i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

Edukacja

Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

Transport

Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.