Komunikaty PR

Studenci z Politechniki Śląskiej nagrodzeni Grand Prix międzynarodowego konkursu

2021-06-29  |  14:00
Biuro prasowe

23 czerwca 2021 roku jury, złożone ze światowej sławy architektów, wyłoniło głównych zwycięzców konkursu International VELUX Award 2020. Wśród nich znalazł się projekt „Teatr światła” młodych architektów z Politechniki Śląskiej. To ogromy sukces polskich studentów, których projekt wygrał rywalizację z blisko 600 pracami z całego świata.

W ubiegłym tygodniu dziesięciu regionalnych zwycięzców konkursu International VELUX Award 2020 dla studentów architektury zaprezentowało swoje projekty online przed międzynarodowym jury, które następnie wyłoniło laureatów nagród Grand Prix w dwóch kategoriach. W pierwszej „Badania nad światłem naturalnym” zwyciężył projekt „Teatr światła” Julii Giżewskiej, Dominika Kowalskiego i Pawła Białasa – studentów architektury z Politechniki Śląskiej. Ich opiekunem naukowym był dr inż. arch. Jerzy Wojewódka. Natomiast w drugiej „Światło naturalne w budynkach” laureatem został projekt „Solar Desalination Skylight” (Świetlik odsalający na energię słoneczną) autorstwa Henry’ego Glogau – studenta architektury z Duńskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego opiekunem naukowym był David Garcia.

W 2020 roku do konkursu International VELUX Award 2020 zgłoszono 579 projektów na temat światła naturalnego, z 250 różnych uczelni architektonicznych z 60 krajów. Członkowie jury podkreślali, że w tej edycji autorzy projektów położyli wyjątkowy nacisk na rozwiązania skomplikowanych środowiskowych, społeczno-kulturowych i geopolitycznych problemów naszych czasów. Z powodu pandemii finalna faza konkursu, która zazwyczaj miała miejsce podczas Światowego Festiwalu Architektury (WAF), tym razem odbyła się w nietypowej formule prezentacji online.

Opis polskiego zwycięskiego projektu „Teatr światła”

Problem zanieczyszczenia współczesnego świata sztucznym światłem staje się coraz bardziej wyraźny. Technologia sprawia, że noc staje się dniem, i dochodzi do zaburzenia naszego cyklu dobowego. Ludzie, zwierzęta i rośliny  nie mogą zaspokoić naturalnej potrzeby przebywania w ciemności po zachodzie słońca. Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości zanieczyszczenia sztucznym światłem. Na jego lokalizację wybrano jedno z nielicznych, kompletnie ciemnych miejsc w Europie – Izerski Park Ciemnego Nieba w Polsce. Pomysł polega na stworzeniu rozległego land artu, dającego odwiedzającym możliwość obserwowania fragmentu nieba niczym spektaklu — spektaklu światła. Ma on symboliczny kształt koła, często stosowany w planetariach, i nawiązuje do cykliczności, ziemi, nieba i ich odwiecznego połączenia.

Jury zostało zaangażowane w bardzo wrażliwe badania i dialog między światłem naturalnym a przyrodą oraz współczesny problem braku ciemności na nocnym niebie. Projekt to przekonujący przykład tego, że nie trzeba tworzyć wielkich konstrukcji, aby dać wyraźny architektoniczny przekaz. To również elegancki projekt, spójny pod względem grafiki i przekazu.

 „Byliśmy pod wrażeniem tego bardzo wrażliwego i poetyckiego projektu, który wziął pod uwagę ludzi, światło i przyrodę. To rozwiązanie bardzo uwrażliwiające na problem, a zarazem w bardzo przyjemny sposób pokazuje relację człowieka ze światłem, z dala od zabudowy, ale w naszym miejscu na ziemi” – powiedziała o projekcie polskich studentów Nóra Demeter, przewodnicząca jury. „Ten projekt pokazał nam wartość bliskości z naturą, co bardzo mocno do nas przemówiło” – dodał Martin Pors Jepsen, członek jury.

 „Bardzo dziękujemy za to, że jury doceniło nasz projekt. To dla nas naprawdę ważne, że wybrano tak minimalistyczny pomysł.  Dla nas jako studentów i ludzi to znak, że czasami warto jest stworzyć coś innego, spokojnego, ale mocnego w przekazie. Mamy nadzieję, że nasze przesłanie pomoże zwiększyć świadomość na temat światła naturalnego, ciemności i światła sztucznego. Jesteśmy tak bardzo szczęśliwi, że brak nam słów, to pewnie z emocji...” – komentowali ogłoszenie werdyktu studenci – Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas.

O konkursie

Temat ogólny konkursu International VELUX Award dla studentów architektury to „Light of Tomorrow” (Światło przyszłości). Konkurs, który odbywa się co dwa lata, od czasu pierwszej edycji w 2004 roku zajmuje się zagadnieniami związanymi z rolą światła naturalnego w budynkach, a także inspirując kreatywne badania w kategoriach „Światło naturalne w budynkach” oraz „Badania nad światłem naturalnym” wśród najlepszych na świecie młodych architektów. Projekty zgłoszone do konkursu International VELUX Award 2020 oceniało jury, w skład którego weszli uznani na świecie architekci: Odile Decq, Sebastián Adamo, Nóra Demeter, Juri Troy i Martin Pors Jepsen. Jury, we współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (International Union of Architects, UIA), wybrało dziesięciu laureatów regionalnych spośród ponad 580 zgłoszonych projektów z 60 krajów, a następnie dwóch głównych zwycięzców w kategorii: badanie nad światłem naturalnym oraz światło naturalne w budynkach. Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem daylightandarchitecture.com/iva/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać! Biuro prasowe
2025-01-03 | 08:00

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Dawid Uczy to platforma nauczyciela biologii i chemii, który postanowił poszerzyć ofertę świadczonych usług. Od teraz pomaga także w przygotowaniu odwołania od
Edukacja Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
2024-12-31 | 15:30

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białymstoku jest placówką z tradycjami. Istnieje od ponad 100 lat i dba o to, żeby narzędzia i środki dydaktyczne, które
Edukacja UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
2024-12-28 | 01:00

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0

Po maszynie parowej, elektryczności i komputerach - rozwój biotechnologii, nanotechnologii i sztucznej inteligencji ma być punktem zwrotnym w historii ludzkości. Zmiany gospodarcze

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.