Szkoły w obliczu koronawirusa. Jak radzą sobie z zajęciami online?
W związku z narastającym zagrożeniem rozprzestrzeniania się koronawirusa wszystkie placówki szkolne w Polsce pozostają zamknięte do 25 marca. Nie oznacza to jednak dwóch tygodni wolnego dla uczniów. Nad wprowadzeniem zajęć realizowanych przez nauczycieli zdalnie w przyśpieszonym tempie pracuje coraz więcej placówek. 17 marca miały miejsce pierwsze lekcje online w Zespole Szkół Budowlano-Elektrycznych im. Jana III Sobieskiego w Świdnicy.
Zajęcia online z programowania i języka angielskiego odbyły się dla klasy 3cT. Wzięła w nich udział większość uczniów. Transmisja na żywo prowadzonych zajęć odbywała się na grupach w mediach społecznościowych, do których dostęp miały wyłącznie upoważnione osoby. Uczniowie łączyli się z nauczycielami przy pomocy komputera, tabletu lub telefonu z dostępem do internetu. – W trosce o zbliżające się egzaminy i zachowanie ciągłości w nauczaniu, postanowiliśmy zorganizować naszym uczniom nauczanie zdalne z wykorzystaniem dostępnych technologii. Otrzymaliśmy wsparcie technologiczne od RST Software Masters – firmy, która od lat wspiera kształcenie na kierunku technik informatyk. Nauczyciele zostali wcześniej przeszkoleni i przeprowadzono lekcje testowe – tłumaczy dyrektorka szkoły, Krystyna Kowalonek.
Dobór konkretnego narzędzia tłumaczy Maksymilian Wojewoda z RST Software Masters, który poprowadził pierwsze lekcje online w świdnickiej szkole: – Staraliśmy się wybrać platformę, która będzie powszechna w użyciu, darmowa i z możliwością jednoczesnego połączenia około 50 osób. Skorzystaliśmy z transmisji na żywo na Facebooku oraz Skype’a.
Dostęp do nauczycieli jest szczególnie ważny dla ostatnich klas, które przygotowują się do zbliżających się egzaminów maturalnych. W nadchodzących dniach dyrekcja szkoły podejmie decyzję o dalszym wdrażaniu lekcji prowadzonych zdalnie.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.