Komunikaty PR

TAK! dla edukacji klimatycznej. Start kampanii społecznej

2021-04-22  |  16:00
Biuro prasowe

Celem kampanii „TAK! dla edukacji klimatycznej” jest zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej – opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów. Na stronie www.edukacjaklimatyczna.com pojawi się petycja, dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy.

Zmiana klimatu nie jest już tylko potencjalnym” zagrożeniem, ale ma bezpośredni wpływ na życie ludzi i ekosystemów. Jest jednym z najistotniejszych wyzwań naszych czasów. Już dziś obserwujemy skutki globalnego ocieplenia w postaci coraz większej liczby i większego natężenia ekstremalnych warunków pogodowych jak i globalnych zmian, takich jak m.in. fale upałów, intensywne opady, nawałnice, bezśnieżne zimy, podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, czy topnienie lodowców.

Z okazji przypadającego 22 kwietnia Światowego Dnia Ziemi UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, IKEA Retail Polska oraz Onet.pl, wspólnie, jako partnerzy, rozpoczynają kampanię społeczną TAK! dla edukacji klimatycznej”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na potrzebę uzupełnienia podstawy programowej w szkołach o rzetelną i opartą na potwierdzonych danych naukowych edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Na stronie www.edukacjaklimatyczna.com pojawi się petycja, dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy.

Dzieci i młodzież są coraz bardziej świadomi zmiany klimatu i ich konsekwencji dla planety oraz odczuwają potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy na ten temat. Informacje odnośnie zmiany klimatu czerpią dzisiaj głównie z internetu, telewizji czy mediów społecznościowych.

„Edukacja klimatyczna leży u podstaw walki z kryzysem klimatycznym. Bez niej wszelkie działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być odbierane przez społeczeństwo jako niezrozumiałe, niepotrzebne albo szkodliwe.  Niestety w opinii publicznej wciąż pojawiają się klimatyczne „fake newsy”. Dlatego tak ważna jest edukacja już od najwcześniejszych lat.  Rzetelna edukacja klimatyczna musi stać się jednym z priorytetów polskiej szkoły” - zaznacza prof. Zbigniew  Karaczun, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspert Koalicji Klimatycznej. 

Partnerzy kampanii chcą zachęcić jak najwięcej osób do wyrażania poparcia dla edukacji klimatycznej w szkołach. Wspólnie apelują do polskiego rządu o podjęcie działań w tym zakresie, zwracając uwagę na stanowisko ONZ, według którego edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu.  

„Apelujemy o uwzględnienie i lepsze zintegrowanie w podstawie programowej wiedzy nt. zjawisk dotyczących kryzysu klimatycznego, które teraz są pomijane lub omawiane w niewystarczający sposób na lekcjach w polskich szkołach. Zespół ekspercki w ramach UN Global Compact Network Poland pracuje obecnie nad szczegółowymi rekomendacjami w tym zakresie, przedstawimy je jeszcze w tym roku szkolnym" - zauważa Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel i Prezes Rady UN Global Compact Network Poland. 

Zbierając jak największą liczbę podpisów pod petycją, partnerzy kampanii chcą pokazać skalę społecznego poparcia dla sprawy oraz zwrócić uwagę na potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej. W połowie lipca petycja, wraz z informacją o liczbie zebranych podpisów, zostanie przekazana do rządu. 

„Punkt krytyczny, po którego przekroczeniu może dojść do zachwiania globalnej równowagi systemu klimatycznego jest blisko, dlatego tak niezmiernie ważne jest, aby młodzi ludzie, do których należy przyszłość, już teraz mogli zdobyć jak najszerszą wiedzę o tym, jak chronić naszą planetę.  Musimy domagać się od rządzących, aby młodzież w polskich szkołach miała dostęp do wiedzy na temat zmiany klimatu i mogła mieć wpływ na to w jakim świecie będzie funkcjonować"-  mówi Mirosław Proppé, prezes WWF Polska. 

Budowanie świadomych i odpowiedzialnych społecznie postaw jest niezbędne w obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia. 

Młodym ludziom jesteśmy to po prostu winni.  To właśnie najmłodsze pokolenie, dzisiejsi uczniowie, najbardziej odczują skutki zmiany klimatu. Starsze pokolenia zgotowały im ten los, ale nie mają moralnego prawa odbierać im szansy na zdobywanie wiedzy, która posłuży im do walki o zdrowszą i bezpieczniejszą przyszłość. To właśnie najmłodsi mogą tu wiele zdziałać. Ich determinacja niejednokrotnie pokazała, że zmiana zaczyna się wraz z nowym pokoleniem” – zaznacza prof. Zbigniew  Karaczun.  

„Okres edukacji szkolnej jest tym czasem, gdy młodzi ludzie tworzą swoją wizję świata i swojej  przyszłości, a robią to, bazując w dużej mierze na wiedzy zdobytej od nauczycieli. W obecnym kształcie wiedza ta jest niepełna, a więc i niepełne jest wyobrażenie absolwentów polskich szkół na temat rzeczywistości. Nasi rówieśnicy, nieświadomi zachodzącej zmiany klimatu, podejmują decyzje - od tych prozaicznych, po te dotyczące życiowych planów – bazując na nieaktualnych, wybrakowanych danych. Tylko rzetelna edukacja klimatyczna pozwoli nam przygotować się na wyzwania kryzysu klimatycznego i stać się w innowatorami proklimatycznych rozwiązań. Mówi się, że jesteśmy przyszłością tego kraju, ale obecnie nasza przyszłość leży w rękach decydentów i innych dorosłych”, mówi Szymon Kacprzak z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.

W kampanię od samego początku zaangażowała się IKEA Retail Polska, której działania w obszarze ochrony klimatu i edukacji klimatycznej są wpisane w strategię zrównoważonego rozwoju, zakładającą, że firma do 2030 r. stanie się marką przyjazną dla klimatu, uwzględniając cały łańcuch dostaw.

„Wizją IKEA jest „tworzenie lepszego życia na co dzień dla wielu ludzi”, co oznacza także inspirowanie ich do życia w bardziej zrównoważony sposób, bez nadużywania zasobów naszej planety. Rzetelnie prowadzona edukacja w szkołach nie tylko uwrażliwi je na problemy, z jakimi mierzy się świat, ale również przygotuje je do stawienia czoła wyzwaniom klimatycznym, które w najbliższych latach wciąż będą przed nami. Dlatego zaangażowaliśmy się w kampanię, która jak wierzymy, przyczyni się do trwałej zmiany, z korzyścią dla przyszłych pokoleń” - mówi Karin Sköld, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail Polska.

„Jednym z filarów wspólnej kampanii jest założenie mówiące, że walka z kryzysem klimatycznym jest możliwa tylko dzięki połączonym wysiłkom i zaangażowaniu firm, rządów oraz osób prywatnych. Wszyscy musimy współpracować, aby stworzyć społeczeństwo niskoemisyjne, które stymuluje zatrudnienie, przedsiębiorczość i innowacyjność” - podsumowuje Karin Sköld.

W ramach kampanii powstała seria materiałów z wizerunkami dzieci trzymających transparenty z hasłem „Podaruj mi...”, które w przejmujący sposób zwracają uwagę na konsekwencje zmiany klimatu, mające wpływ na ich życie. Działania promujące kampanię będą prowadzone głównie online, a petycja będzie dostępna na stronie www.edukacjaklimatyczna.com. Oficjalny hashtag kampanii to #TakDlaEdukacjiKlimatycznej. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem video kampanii: TAK! dla edukacji klimatycznej. Podaruj nam przyszłość na Ziemi.

Za ideę strategiczną, koncepcję kreatywną, opracowanie materiałów oraz produkcję odpowiada agencja VMLY&R, za planowanie mediów i zakup mediów odpowiada agencja Wavemaker. Komunikacja PR i Public Affairs kampanii jest prowadzona przy wsparciu agencji Havas PR.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jaka praca dla absolwentów prawa, ekonomii i dziennikarstwa? Biuro prasowe
2021-06-01 | 12:25

Jaka praca dla absolwentów prawa, ekonomii i dziennikarstwa?

Tegoroczni maturzyści egzaminy maturalne w większości mają już za sobą. Teraz czekają na wyniki, które poznamy na początku lipca. Nadszedł też czas na decyzję, które
Edukacja BRAK ZDJĘCIA
2021-05-31 | 14:00

Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkoły. Pytanie tylko: do jakiej?

Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkół. Pytanie: „do jakich szkół?” pozostaje otwarte. Eksperci apelują, by pandemiczny kryzys stał się okazją do radykalnej zmiany w polskiej edukacji. Pomogą w tym
Edukacja Bezpieczny rok akademicki. Student Depot notuje niemal całościowe obłożenie
2021-05-26 | 12:00

Bezpieczny rok akademicki. Student Depot notuje niemal całościowe obłożenie

Student Depot, największa sieć prywatnych akademików w Polsce, pomimo pandemii cieszy się popularnością wśród studentów, którzy cenią wygodę, indywidualne

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Choć 53 proc. start-upów odczuło brak nowych odbiorców produktów lub usług, a 35 proc. spadki sprzedaży, to stosunkowo niewiele z nich ocenia wpływ pandemii na swoją działalność jako negatywny. Ponad jedna trzecia tego typu biznesów generuje obecnie przyc

Choć 53 proc. start-upów odczuło brak nowych odbiorców produktów lub usług, a 35 proc. spadki sprzedaży, to stosunkowo niewiele z nich ocenia wpływ pandemii na swoją działalność jako negatywny. Ponad jedna trzecia tego typu biznesów generuje obecnie przychody większe niż przed jej wybuchem – pokazuje ostatnia edycja raportu Fundacji Startup Poland z listopada 2020. Szansą rozwoju dla młodych, innowacyjnych biznesów jest współpraca z dużymi korporacjami, które mogą zapewnić im zaplecze i wsparcie eksperckie. Takie możliwości w ramach swojego akceleratora oferuje start-upom Orange Polska. Operator stawia zwłaszcza na innowacje związane z 5G.

Prawo

Rynek crowdfundingu zostanie uregulowany i będzie podlegać nadzorowi KNF. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w listopadzie

Trwają prace nad przepisami, które uregulują rynek finansowania społecznościowego. Platformy, które się tym zajmują, zgodnie z proponowaną ustawą będą działać zgodnie z licencją i podlegać nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Zwiększy się jednak kwota – z 1 mln do 5 mln euro – którą będą mogły pozyskać w ramach crowdfundingu. Podwyższony limit zacznie obowiązywać od listopada 2023 roku. – W krótkim terminie nowe przepisy zapewnią w miarę bezpieczne funkcjonowanie rynku, w długiej perspektywie mogą umożliwić rozwój platform, również za granicą – ocenia Artur Granicki, prezes Navigator Crowd.

Handel

Przedsiębiorcy postulują zróżnicowanie regionalne płacy minimalnej. Może to pomóc w rozwoju mniej zamożnych obszarów kraju

Mali i średni przedsiębiorcy chcą, by płaca minimalna różniła się w poszczególnych regionach kraju w zależności od średniego wynagrodzenia oraz cen i kosztów życia. Ma to ułatwić życie właścicielom firm w mniej zamożnych regionach oraz powstrzymać odpływ pracowników i mieszkańców do bogatszych aglomeracji. Co ważne, warunkiem zadziałania tego mechanizmu powinna być nie sama rejestracja siedziby w danym regionie, ale faktyczne funkcjonowanie w nim firmy i miejsce pracy danego pracownika. Według Rzecznika MŚP takie rozwiązanie pobudzi rozwój mniej zamożnych powiatów.

Konsument

Dynamiczny wzrost aktywności deweloperów. Znacznie więcej wydanych pozwoleń na budowę i rozpoczętych inwestycji

Pierwsze cztery miesiące roku zakończyły się optymistycznymi wynikami dla deweloperów mieszkaniowych. Oddają oni więcej mieszkań do użytkowania, znacznie więcej budów zgłaszają i rozpoczynają. Tu wzrosty są kilkudziesięcioprocentowe względem 2020 roku. Problemami branży deweloperskiej pozostają dostępność gruntów i spowolnienie w wydawaniu decyzji administracyjnych, ale prognozy na przyszłość są dobre. – Na rynku nieruchomości brakuje 2 mln mieszkań, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe Polaków, więc mamy nadzieję, że popyt będzie stabilny, a ceny nowych mieszkań utrzymają się na podobnym poziomie lub nieznacznie wzrosną – mówi Anna Wojciechowska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Gdańsk i Poznań w spółce Robyg.