TECHNIK ANIMACJI - W ŁODZI BĘDĄ UCZYĆ NOWEGO ZAWODU. TRWA NABÓR
TECHNIK ANIMACJI - W ŁODZI BĘDĄ UCZYĆ NOWEGO ZAWODU. TRWA NABÓR
1 września lista zawodów branżowych poszerzy się o nowe propozycje. Wśród nich znajdzie się coś dla osób zainteresowanych animacją filmową. – To odpowiedź na potrzeby branży, borykającej się z niedostatkiem pracowników, posiadających odpowiednie przygotowanie warsztatowe – mówią pomysłodawcy nauczania nowego zawodu. W Łodzi – mieście o silnych tradycjach filmowych – do zawodu technika animacji, będzie przygotowywać Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, które czeka na kandydatów.
Szkolnictwo branżowe co roku przyciąga coraz więcej młodych osób, dla których kluczowe są praktyczne umiejętności i możliwość nauki konkretnego zawodu, atrakcyjnego na rynku pracy. Od września na liście kierunków kształcenia w szkołach branżowych znajdzie się też technik animacji.
Branża animacji i efektów specjalnych to rosnący sektor gospodarki i szansa rozwoju przemysłów kreatywnych. Ale jak pokazuje opracowana w tym roku strategia edukacji dla animacji zainicjowana przez łódzki MOMAKIN, na przeszkodzie w jego rozwoju stoi często brak pracowników o praktycznych umiejętnościach zawodowych.
– Młodym twórcom brakuje często umiejętności warsztatowych czy pracy w zespole, bardzo istotnych z punktu widzenia pracodawców. Stąd zarząd Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki stworzyli kierunek, który zainteresowanym animacją, da solidne podstawy do pracy przy filmach i grach komputerowych – wyjaśnia Paulina Zacharek z MOMAKIN, członkini zarządu KIPA, współtwórczyni programu kształcenia na nowym kierunku i podkreśla, że ponad 1 500 godzin zajęć prowadzonych przez kluczowych specjalistów, pomoże przyszłym animatorom poznać najważniejsze zagadnienia i tajniki branży.
Animator tworzy ruch postaci i obiektów przy pomocy zaawansowanych technologii komputerowych i oprogramowania do generowania ruchu lub poprzez pracę manualną w technice animacji poklatkowej. Pełni kluczową rolę w produkcji animacji, w szczególności w filmach animowanych, ożywia postacie i nadaje im osobowość. Umiejętności animatorów są potrzebne do tworzenia gier komputerowych, filmów aktorskich, gdzie wykorzystuje się je do wykonywania komputerowych efektów specjalnych.
– Podczas bezpłatnej nauki w szkole policealnej realizowanej w trybie zaocznym słuchacze dowiedzą się, na czym polega praca animatora na planie filmowym, jak działa branża animacji na świecie i czym różni się animacja 2D od 3D i stop motion. Nauczą się rysować, obsługiwać programy do tworzenia animacji, poznają zasady tworzenia animacji i wprawiania w ruch nieruchomych obiektów – wyjaśnia Dominika Walicka, dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łodzi, w którym będą powstawały nowe kierunki kształcenia i dodaje, że jest to propozycja dla osób dorosłych, którzy zdobędą tytuł technika po zdanym egzaminie zawodowym organizowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
– Bardzo się cieszymy, że kierunek technik animacji startuje właśnie w Łodzi, mieście o pięknej filmowej tożsamości. Dla nas to kolejny element konsekwentnie realizowanych działań służących rozwojowi łódzkiej branży filmowej – podkreśla Monika Głowacka z Łódź Film Commission, które wspiera kształcenie w nowym zawodzie.
Rekrutacja trwa do 15 października. Żeby zostać przyjętym do szkoły policealnej na kierunek technika animacji konieczne jest ukończenie szkoły średniej i złożenie kompletu dokumentów, w tym trzech zdjęć i zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwskazań do wykonywania zawodu. Wszystkie informacje o naborze można znaleźć na stronie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łodzi, cez.lodz.pl lub pod numerem telefonu: 42 684 91 95.
__
MOMAKIN łączy świat twórców filmów animowanych z międzynarodowym rynkiem produkcji, dystrybucji i promocji. Specjalizuje się w zakresie projektów w stop motion. Wspiera animacje na każdym etapie ich rozwoju: od planowania i finansowania po dystrybucję. Prowadzi agencję talentów, inicjuje i realizuje projekty filmowe w Polsce i na świecie. Zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży filmowej. Jest organizatorem ANIMARKT Stop Motion Forum – jedynego na świecie wydarzenia branżowego poświęconego animacji poklatkowej.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.