Uczniowie z Poznania nagrali teledysk. TAKIEJ szkoły oczekują od dorosłych

Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
est w Polsce taka szkoła, o której chce się śpiewać piosenki. I to jakie piosenki! Profesjonalnie nagrane, z dynamicznie wyreżyserowanym i zagranym teledyskiem, a przede wszystkim z ważnym przesłaniem.
„Dzieci Celestyna” to muzyczna kartka, wysłana w świat internetu przez uczniów klasy 6a z poznańskiej, publicznej szkoły podstawowej Cogito. Wyśpiewali w niej, co w nauce, szkole powinno być najważniejsze, żeby do szkoły chodziły z przyjemnością, a nauka sprawiała im radość.
Argumentów młodym muzykom nie brakuje: „otwórzcie dzieciom usta”, „precz z podręcznikami”, „wpuśćcie do klasy słońce”, „sam chcę zrywać wiśnie z drzewa”, „pytania są ważniejsze niż odpowiedzi”. Chcą też możliwości bezpiecznego popełniania błędów, wyciąganiu nauki i wniosków z ich naprawiania przy wsparciu i zrozumieniu nauczycieli i rodziców.
Oczekują szacunku, równości, otwartości na ich potrzeby i ciekawość poznawania świata. I robią to w niezwykle przekonujący sposób.
Teledysk można zobaczyć na Facebooku i Youtube:
- https://www.facebook.com/watch/?v=230924709755304
- https://youtu.be/miq7jhS0fBM
Profesjonalne Dzieci Celestyna z Cogito
Teledysk, który właśnie miał internetową premierę na szkolnym koncie na Facebooku, to inicjatywa uczniów oraz trójki rodziców: Moniki Urbaniak, Iwony Wesołowskiej i Moniki Ulańskiej. Słowa pomogła napisać pani Iwona, wykorzystując motyw dzieła Célestina Freineta „Gawędy Mateusza”. Dekoracje i scenografię w postaci kolorowych transparentów dzieciom pomagały przygotować mamy, wspierane przez nauczycielkę Monikę Marczyk-Żabińską.
Uczniowie nagrali piosenkę w profesjonalnym studio, zdjęcia do teledysku kręcili sami na terenie szkoły oraz poznańskiej Cytadeli. Nagrania i montaż trwały kilka dni, a dla uczniów – jak sami podkreślają – była to wspaniała przygoda i nowe doświadczenie. Całość przedsięwzięcia sfinansowana została przez rodziców.
Bo Cogiciakom się chce!
Pomysł na szkołę, która wspiera dzieci w rozwijaniu kompetencji, pasji i charakteru, pozwala samodzielnie myśleć i dostrzega indywidualność dziecka, to podstawy filozofii znanego, francuskiego pedagoga Célestina Freineta.
Poznańska SP Cogito, prowadzona przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty, pracuje od lat właśnie w takim modelu i zbiera owoce otwartego podejścia do edukacji. Wyjątkowa atmosfera, nowatorskie i ciekawe metody dydaktyczne i dbanie o faktyczne potrzeby dzieci przekładają się na popularność szkoły wśród uczniów i rodziców, doskonałe wyniki edukacyjne (egzamin ósmoklasisty uczniowie Cogito napisali statystycznie o 7 punktów lepiej niż średnia dla Poznania!), a przede wszystkim to, że szkołę można lubić.
- Czuję radość i wzruszenie, że pedagogiczne idee Freineta idą w świat. To piękne doświadczenie i szczęście współpracować z takimi rodzicami i nauczycielkami - podkreśla z dumą Marzena Kędra, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu. - To również duma, że mamy w szkole kreatywne Cogiciaki, które zawsze są gotowe do działania. Tu, w Cogito, dzieciom się zawsze chce!
* * *
Więcej informacji na temat szkoły podstawowej Cogito i jej freinetowskiego podejścia do wychowania i nauki znaleźć można na:
-
stronie internetowej: https://spcogito-poznan.operator.edu.pl/
-
Facebooku: https://www.facebook.com/cogitopoznan
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 22 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 7600 dzieci.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.