UNICEF, MEN i partnerzy humanitarni zaczynają kampanię „Powrót do nauki w klasie
Monika Kacprzak
UNICEF
Towarowa 25a
00-869 Warszawa
mkacprzak|unicef.org| |mkacprzak|unicef.org
604226866
www.unicef.org/eca/poland
Warszawa, Polska, wrzesień 2024 - W związku z wprowadzeniem obowiązku szkolnego dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy od początku roku szkolnego 2024-2025, Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz partnerami humanitarnymi, rozpoczyna obszerną kampanię “Powrót do nauki w klasie”, mającą na celu wsparcie ich rekrutacji do szkół oraz integracji w polskim systemie edukacji.
Po eskalacji konfliktu w Ukrainie w lutym 2022 roku, który spowodował przemieszczenia ludności na skalę i z prędkością niespotykaną w Europie od czasów II wojny światowej, w Polsce nadal zarejestrowanych jest prawie milion uchodźców z Ukrainy, z czego ponad 340 tysięcy to dzieci. Chociaż wiele z nich uczęszcza już do polskich szkół, szacuje się, że ponad 70 tysięcy dzieci w wieku szkolnym pozostaje poza polskim systemem edukacji.
Mając to na uwadze, kampania “Powrót do nauki w klasie” została zaprojektowana w celu dostarczania spójnych i rzetelnych informacji na temat rekrutacji do szkół oraz dostępnych mechanizmów wsparcia dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźczym oraz ich rodziców, a także zapewnienia, że niezbędne szkolenia, wsparcie i materiały będą dostępne dla polskich nauczycieli, rodziców i uczniów, aby wszystkie dzieci mogły rozwijać się w wielokulturowej klasie.
„UNICEF wierzy, że każde dziecko ma prawo do edukacji, niezależnie od okoliczności. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ramach tej kluczowej inicjatywy, która podkreśla nasze wspólne zobowiązanie do zapewnienia każdemu dziecku możliwości nauki i rozwoju w Polsce,” – mówi Nona Zicherman, Koordynatorka Krajowa Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.
„Edukacja pozwala dzieciom rozwijać się i osiągać pełnię swoich możliwości. Jest również potężnym narzędziem budowania odporności i nadziei, szczególnie dla dzieci, które doświadczyły bólu konfliktu i przesiedlenia. Nauka w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami i rówieśnikami jest kluczowa, pomaga dzieciom odzyskiwać poczucie stabilności, budować przyjaźnie i rozwijać umiejętności, które będą im służyły przez całe życie. Razem z naszymi partnerami dokładamy wszelkich wysiłków, aby pomóc dzieciom z Ukrainy stawiać czoła wyzwaniom, przed którymi stoją i budować jaśniejszą, bezpieczniejszą przyszłość dla siebie i całego regionu.”
Kampania “Powrót do nauki w klasie” będzie trwała przez cały rok szkolny 2024-2025. Jej celem jest nie tylko wyjaśnienie i wsparcie procesu rekrutacji do szkół poprzez obalanie mitów, łagodzenie obaw związanych z uczęszczaniem do szkoły w nieznanym środowisku oraz podkreślanie korzyści z nauki w trybie stacjonarnym, ale także dostarczanie praktycznych narzędzi i najlepszych praktyk wspierających integrację w klasach. W ramach kampanii udostępnione zostanie szerokie spektrum darmowych, wysokiej jakości i łatwych w użyciu materiałów, które pomogą nauczycielom sprostać zróżnicowanym potrzebom uczniów w wielokulturowej klasie oraz umożliwią uczniom płynne przystosowanie się do nowego środowiska.
UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej są zaangażowane w zapewnienie każdemu dziecku, niezależnie od pochodzenia, dostępu do jakościowej edukacji. Pracując razem, dążymy do zapewnienia dzieciom z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy możliwości sukcesu zarówno akademickiego, jak i społecznego oraz do zagwarantowania, że edukacja pozostanie istotna i wzmacniająca dla wszystkich uczniów.
Kampania “Powrót do nauki w klasie” jest częścią partnerstwa pomiędzy Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) a Ministerstwem Edukacji Narodowej Polski. Jest realizowana przy hojnej pomocy Rządu Japonii oraz Biura ds. Ludności, Uchodźców i Migracji Departamentu Stanu USA (PRM) oraz we współpracy z partnerami humanitarnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego działającymi w obszarze edukacji.
Po więcej informacji i materiały kampanii „Powrót do nauki w klasie” prosimy odwiedzić stronę internetową kampanii: https://www.unicef.org/eca/pl/story/kampania-powrot-do-nauki-w-klasie
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.