UNICEF, MEN i partnerzy humanitarni zaczynają kampanię „Powrót do nauki w klasie

Monika Kacprzak
Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce
Towarowa 25a
00-869 Warszawa
mkacprzak|unicef.org| |mkacprzak|unicef.org
604226866
www.unicef.org/eca/poland
Warszawa, Polska, wrzesień 2024 - W związku z wprowadzeniem obowiązku szkolnego dla dzieci z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy od początku roku szkolnego 2024-2025, Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz partnerami humanitarnymi, rozpoczyna obszerną kampanię “Powrót do nauki w klasie”, mającą na celu wsparcie ich rekrutacji do szkół oraz integracji w polskim systemie edukacji.
Po eskalacji konfliktu w Ukrainie w lutym 2022 roku, który spowodował przemieszczenia ludności na skalę i z prędkością niespotykaną w Europie od czasów II wojny światowej, w Polsce nadal zarejestrowanych jest prawie milion uchodźców z Ukrainy, z czego ponad 340 tysięcy to dzieci. Chociaż wiele z nich uczęszcza już do polskich szkół, szacuje się, że ponad 70 tysięcy dzieci w wieku szkolnym pozostaje poza polskim systemem edukacji.
Mając to na uwadze, kampania “Powrót do nauki w klasie” została zaprojektowana w celu dostarczania spójnych i rzetelnych informacji na temat rekrutacji do szkół oraz dostępnych mechanizmów wsparcia dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźczym oraz ich rodziców, a także zapewnienia, że niezbędne szkolenia, wsparcie i materiały będą dostępne dla polskich nauczycieli, rodziców i uczniów, aby wszystkie dzieci mogły rozwijać się w wielokulturowej klasie.
„UNICEF wierzy, że każde dziecko ma prawo do edukacji, niezależnie od okoliczności. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ramach tej kluczowej inicjatywy, która podkreśla nasze wspólne zobowiązanie do zapewnienia każdemu dziecku możliwości nauki i rozwoju w Polsce,” – mówi Nona Zicherman, Koordynatorka Krajowa Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.
„Edukacja pozwala dzieciom rozwijać się i osiągać pełnię swoich możliwości. Jest również potężnym narzędziem budowania odporności i nadziei, szczególnie dla dzieci, które doświadczyły bólu konfliktu i przesiedlenia. Nauka w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami i rówieśnikami jest kluczowa, pomaga dzieciom odzyskiwać poczucie stabilności, budować przyjaźnie i rozwijać umiejętności, które będą im służyły przez całe życie. Razem z naszymi partnerami dokładamy wszelkich wysiłków, aby pomóc dzieciom z Ukrainy stawiać czoła wyzwaniom, przed którymi stoją i budować jaśniejszą, bezpieczniejszą przyszłość dla siebie i całego regionu.”
Kampania “Powrót do nauki w klasie” będzie trwała przez cały rok szkolny 2024-2025. Jej celem jest nie tylko wyjaśnienie i wsparcie procesu rekrutacji do szkół poprzez obalanie mitów, łagodzenie obaw związanych z uczęszczaniem do szkoły w nieznanym środowisku oraz podkreślanie korzyści z nauki w trybie stacjonarnym, ale także dostarczanie praktycznych narzędzi i najlepszych praktyk wspierających integrację w klasach. W ramach kampanii udostępnione zostanie szerokie spektrum darmowych, wysokiej jakości i łatwych w użyciu materiałów, które pomogą nauczycielom sprostać zróżnicowanym potrzebom uczniów w wielokulturowej klasie oraz umożliwią uczniom płynne przystosowanie się do nowego środowiska.
UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej są zaangażowane w zapewnienie każdemu dziecku, niezależnie od pochodzenia, dostępu do jakościowej edukacji. Pracując razem, dążymy do zapewnienia dzieciom z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy możliwości sukcesu zarówno akademickiego, jak i społecznego oraz do zagwarantowania, że edukacja pozostanie istotna i wzmacniająca dla wszystkich uczniów.
Kampania “Powrót do nauki w klasie” jest częścią partnerstwa pomiędzy Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) a Ministerstwem Edukacji Narodowej Polski. Jest realizowana przy hojnej pomocy Rządu Japonii oraz Biura ds. Ludności, Uchodźców i Migracji Departamentu Stanu USA (PRM) oraz we współpracy z partnerami humanitarnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego działającymi w obszarze edukacji.
Po więcej informacji i materiały kampanii „Powrót do nauki w klasie” prosimy odwiedzić stronę internetową kampanii: https://www.unicef.org/eca/pl/story/kampania-powrot-do-nauki-w-klasie

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.