W co piątej polskiej gminie nie ma psychologa szkolnego
Komentarz Karoliny Pol, właścicielki firmy edukacyjnej EduKaPol Szkolenia, związanej z edukacją od blisko 13 lat
Z raportu „Młode głowy - otwarcie o zdrowiu psychicznym” Fundacji UNAWEZA wynika, że niemal co trzeci uczeń ma podejrzenie depresji. Co ważne, te dane dotyczą zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Środowisko szkolne ma tak naprawdę decydujący wpływ na ogólny dobrostan uczniów. To w placówkach edukacyjnych dzieci i młodzież spędzają większą część dnia.
Uczniowie są, tak jak każdy człowiek we współczesnym świecie, bardzo mocno narażeni na czynniki stresogenne. Presja na wyniki w nauce oraz presja rówieśnicza to tylko kilka elementów, które sprawiają, że coraz więcej z nich boryka się z problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Nie pomaga również wszechobecność technologii i mediów społecznościowych w naszym życiu. Młodzi często mają problem z odnalezieniem się w grupie i z zaakceptowaniem siebie – czują się osamotnieni. To z kolei prowadzi do barku motywacji, zaburzeń snu i kłopotów w nauce.
W polskich szkołach kładziony jest bardzo duży nacisk na udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej – budowanie pozytywnej atmosfery, relacji i więzi pomiędzy nauczycielami i uczniami. To podstawa do tego by chronić młodzież przed stanami lękowymi czy depresją. Ważni są też odpowiedni specjaliści – psychologowie szkolni, którzy będą w stanie udzielić takiej „pierwszej pomocy”. Według prawa każda placówka oświatowa powinna zapewnić swoim uczniom opiekę psychologa. Niestety według danych Fundacji GrowSPACE z lipca ubiegłego roku w polskich szkołach brakuje takich specjalistów. W blisko jednej piątej polskich gmin w ogóle nie ma psychologów szkolnych. Co więcej, na jednego psychologa szkolnego przypada w Polsce 785 uczniów.
Zgodnie z planowaną reformą oświaty dostępność szkolnych psychologów ma zostać zwiększona – czy tak się stanie? O tym przekonamy się dopiero za kilka czy nawet kilkanaście miesięcy. Wiadomo jedno, że dane dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wskazują na konieczność zwiększenia liczby psychologów w polskich szkołach.
--
Magister Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz właścicielką firmy EduKaPol Szkolenia. Od ponad 12 związana z edukacją - pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 24 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowej nagrody czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspertka była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci - ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.
EduKaPol Szkolenia to założona w 2017 roku firma prowadząca szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Szkolenia stacjonarne i kursy online oferowane przez EduKaPol wspierają kadrę pedagogiczną w poszerzaniu warsztatu i pokazują jak zastosować w praktyce innowacyjne metody edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. Na szkoleniach prowadzonych przez Karolinę Pol, założycielkę firmy, nauczyciele dowiadują się również jak zaplanować i zorganizować pracę tak, aby przygotowanie zajęć dydaktycznych nie było uciążliwe, a ich efekty wpływały na wszechstronny rozwój uczniów. Na szkoleniach wiedza teoretyczna łączona jest z praktycznymi przykładami, a prowadząca bazuje na swoim wieloletnim doświadczeniu. Do dziś w stacjonarnych szkoleniach EduKaPol udział wzięło około 7 000 nauczycieli, a z kursów on-line skorzystało ponad 24 000 osób. W bezpłatnych szkoleniach prowadzonych za pośrednictwem Internetu uczestniczy co miesiąc blisko kilkadziesiąt tysięcy uczestników.
Więcej informacji na: https://edukapol.pl/ oraz https://www.facebook.com/edukapol.
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.