W co piątej polskiej gminie nie ma psychologa szkolnego

Komentarz Karoliny Pol, właścicielki firmy edukacyjnej EduKaPol Szkolenia, związanej z edukacją od blisko 13 lat
Z raportu „Młode głowy - otwarcie o zdrowiu psychicznym” Fundacji UNAWEZA wynika, że niemal co trzeci uczeń ma podejrzenie depresji. Co ważne, te dane dotyczą zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Środowisko szkolne ma tak naprawdę decydujący wpływ na ogólny dobrostan uczniów. To w placówkach edukacyjnych dzieci i młodzież spędzają większą część dnia.
Uczniowie są, tak jak każdy człowiek we współczesnym świecie, bardzo mocno narażeni na czynniki stresogenne. Presja na wyniki w nauce oraz presja rówieśnicza to tylko kilka elementów, które sprawiają, że coraz więcej z nich boryka się z problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Nie pomaga również wszechobecność technologii i mediów społecznościowych w naszym życiu. Młodzi często mają problem z odnalezieniem się w grupie i z zaakceptowaniem siebie – czują się osamotnieni. To z kolei prowadzi do barku motywacji, zaburzeń snu i kłopotów w nauce.
W polskich szkołach kładziony jest bardzo duży nacisk na udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej – budowanie pozytywnej atmosfery, relacji i więzi pomiędzy nauczycielami i uczniami. To podstawa do tego by chronić młodzież przed stanami lękowymi czy depresją. Ważni są też odpowiedni specjaliści – psychologowie szkolni, którzy będą w stanie udzielić takiej „pierwszej pomocy”. Według prawa każda placówka oświatowa powinna zapewnić swoim uczniom opiekę psychologa. Niestety według danych Fundacji GrowSPACE z lipca ubiegłego roku w polskich szkołach brakuje takich specjalistów. W blisko jednej piątej polskich gmin w ogóle nie ma psychologów szkolnych. Co więcej, na jednego psychologa szkolnego przypada w Polsce 785 uczniów.
Zgodnie z planowaną reformą oświaty dostępność szkolnych psychologów ma zostać zwiększona – czy tak się stanie? O tym przekonamy się dopiero za kilka czy nawet kilkanaście miesięcy. Wiadomo jedno, że dane dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wskazują na konieczność zwiększenia liczby psychologów w polskich szkołach.
--
Magister Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz właścicielką firmy EduKaPol Szkolenia. Od ponad 12 związana z edukacją - pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 24 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowej nagrody czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspertka była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci - ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.
EduKaPol Szkolenia to założona w 2017 roku firma prowadząca szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Szkolenia stacjonarne i kursy online oferowane przez EduKaPol wspierają kadrę pedagogiczną w poszerzaniu warsztatu i pokazują jak zastosować w praktyce innowacyjne metody edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. Na szkoleniach prowadzonych przez Karolinę Pol, założycielkę firmy, nauczyciele dowiadują się również jak zaplanować i zorganizować pracę tak, aby przygotowanie zajęć dydaktycznych nie było uciążliwe, a ich efekty wpływały na wszechstronny rozwój uczniów. Na szkoleniach wiedza teoretyczna łączona jest z praktycznymi przykładami, a prowadząca bazuje na swoim wieloletnim doświadczeniu. Do dziś w stacjonarnych szkoleniach EduKaPol udział wzięło około 7 000 nauczycieli, a z kursów on-line skorzystało ponad 24 000 osób. W bezpłatnych szkoleniach prowadzonych za pośrednictwem Internetu uczestniczy co miesiąc blisko kilkadziesiąt tysięcy uczestników.
Więcej informacji na: https://edukapol.pl/ oraz https://www.facebook.com/edukapol.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.