W co piątej polskiej gminie nie ma psychologa szkolnego
Komentarz Karoliny Pol, właścicielki firmy edukacyjnej EduKaPol Szkolenia, związanej z edukacją od blisko 13 lat
Z raportu „Młode głowy - otwarcie o zdrowiu psychicznym” Fundacji UNAWEZA wynika, że niemal co trzeci uczeń ma podejrzenie depresji. Co ważne, te dane dotyczą zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Środowisko szkolne ma tak naprawdę decydujący wpływ na ogólny dobrostan uczniów. To w placówkach edukacyjnych dzieci i młodzież spędzają większą część dnia.
Uczniowie są, tak jak każdy człowiek we współczesnym świecie, bardzo mocno narażeni na czynniki stresogenne. Presja na wyniki w nauce oraz presja rówieśnicza to tylko kilka elementów, które sprawiają, że coraz więcej z nich boryka się z problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Nie pomaga również wszechobecność technologii i mediów społecznościowych w naszym życiu. Młodzi często mają problem z odnalezieniem się w grupie i z zaakceptowaniem siebie – czują się osamotnieni. To z kolei prowadzi do barku motywacji, zaburzeń snu i kłopotów w nauce.
W polskich szkołach kładziony jest bardzo duży nacisk na udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej – budowanie pozytywnej atmosfery, relacji i więzi pomiędzy nauczycielami i uczniami. To podstawa do tego by chronić młodzież przed stanami lękowymi czy depresją. Ważni są też odpowiedni specjaliści – psychologowie szkolni, którzy będą w stanie udzielić takiej „pierwszej pomocy”. Według prawa każda placówka oświatowa powinna zapewnić swoim uczniom opiekę psychologa. Niestety według danych Fundacji GrowSPACE z lipca ubiegłego roku w polskich szkołach brakuje takich specjalistów. W blisko jednej piątej polskich gmin w ogóle nie ma psychologów szkolnych. Co więcej, na jednego psychologa szkolnego przypada w Polsce 785 uczniów.
Zgodnie z planowaną reformą oświaty dostępność szkolnych psychologów ma zostać zwiększona – czy tak się stanie? O tym przekonamy się dopiero za kilka czy nawet kilkanaście miesięcy. Wiadomo jedno, że dane dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wskazują na konieczność zwiększenia liczby psychologów w polskich szkołach.
--
Magister Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz właścicielką firmy EduKaPol Szkolenia. Od ponad 12 związana z edukacją - pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 24 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowej nagrody czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspertka była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci - ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.
EduKaPol Szkolenia to założona w 2017 roku firma prowadząca szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Szkolenia stacjonarne i kursy online oferowane przez EduKaPol wspierają kadrę pedagogiczną w poszerzaniu warsztatu i pokazują jak zastosować w praktyce innowacyjne metody edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. Na szkoleniach prowadzonych przez Karolinę Pol, założycielkę firmy, nauczyciele dowiadują się również jak zaplanować i zorganizować pracę tak, aby przygotowanie zajęć dydaktycznych nie było uciążliwe, a ich efekty wpływały na wszechstronny rozwój uczniów. Na szkoleniach wiedza teoretyczna łączona jest z praktycznymi przykładami, a prowadząca bazuje na swoim wieloletnim doświadczeniu. Do dziś w stacjonarnych szkoleniach EduKaPol udział wzięło około 7 000 nauczycieli, a z kursów on-line skorzystało ponad 24 000 osób. W bezpłatnych szkoleniach prowadzonych za pośrednictwem Internetu uczestniczy co miesiąc blisko kilkadziesiąt tysięcy uczestników.
Więcej informacji na: https://edukapol.pl/ oraz https://www.facebook.com/edukapol.
Wyróżnienie w międzynarodowym rankingu Eduniversal dla Wydziału Zarządzania UW
Uczelnia Łazarskiego ogłasza zmiany w Zarządzie
Dyrektorzy polskich szkół na Litwie odwiedzili białostockie liceum
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.