Warsztaty SmartUP Academy – urozmaicenie wiosennej nauki
SmartUP Academy to bezpłatne zajęcia, współorganizowane przez Politechnikę Warszawską i Fundację Adamed, na które właśnie ruszyły zapisy. W spotkaniach weekendowych mogą uczestniczyć uczniowie szkół ponadpodstawowych z całej Polski.
Rozwój internetu pozwala dzisiaj nastolatkom na naukę z materiałów edukacyjnych z właściwie całego świata. Niedostępne wcześniej podręczniki i artykuły, a nawet pojedyncze zajęcia na oddalonych od domu uczelniach stały się dostępne na wyciągnięcie ręki. Dzięki filmom, grafikom czy interaktywnym animacjom nawet najtrudniejsze zagadnienia okazują się zaś łatwiejsze do zrozumienia.
– Narzędzia cyfrowe stanowią ogromne wsparcie dla nauczycieli i wykładowców. Niezmiennie jednak jeszcze większą wartość stanowi nauka przez praktykę a w przypadku nauk ścisłych i przyrodniczych także samodzielne wykonanie przez uczniów pewnych eksperymentów. Zapewnienie takiej możliwość w sytuacji nauki zdalnej jest trudnym zadaniem, dlatego tym bardziej cieszymy się, że udało się to nam zrealizować w ramach kolejnej edycji warsztatów SmartUP Academy –mówi Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP, w ramach którego prowadzony jest cykl warsztatowy.
Eksperymenty w domu, wykładowca na politechnice
Warsztaty SmartUP Academy poprowadzą wykładowcy Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej. Niektóre tematy zaprezentują także praktycy pracujący w sektorze farmaceutycznym w obszarze badań i rozwoju. Zajęcia po raz drugi odbędą się w formie zdalnej. Część uczestników będzie miała jednak szansę samodzielnie wykonać w domu kilka eksperymentów oraz ćwiczeń praktycznych. Pozwolą na to przesłane im pakiety pomocy edukacyjnych.
Zainteresowani uczniowie mogą zapisać się na następujące zajęcia:
- 13 marca – Inteligentne kosmetyki kolorowe – mit czy przyszłość?
- 20 marca – Projektowanie współczesnych leków oraz biotechnologiczne strategie ich otrzymywania
- 17 kwietnia – Elektrochemia dla każdego – z czego wynika siła reakcji redoks?
- 24 kwietnia – Igła w stogu siana, czyli po okruszkach do celu – Kto używał materiału wybuchowego?
- 15 maja – Mikrokosmos, czyli mali towarzysze broni lub wrogowie oraz jak ich rozpoznać?
- 22 maja – ELISA czy Western – oto jest pytanie?
W naukowych spotkaniach z Politechniką mogą wziąć udział uczniowie szkół ponadpodstawowych w wieku 14-19 lat, którzy nie brali w udziału w poprzednich edycjach SmartUP Academy. Szczegółowe informacje nt. poszczególnych zajęć oraz formularz rejestracyjny na każde z nich dostępny jest na stronie adamedsamrtup.pl/warsztaty.
Cykl SmartUP Academy organizowany jest wspólnie przez Fundację Adamed i Politechnikę Warszawską od 2017 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Aby zapewnić możliwość uczestniczenia w zajęciach jak najszerszemu gronu pasjonatów nauki, zainteresowany uczeń może wziąć udział tylko w jednych, wybranych warsztatach.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.