Wystartowała 11. edycja konkursu International VELUX Award
Grupa VELUX już po raz jedenasty zaprasza studentów architektury do udziału w międzynarodowym konkursie International VELUX Award, którego tematem przewodnim jest światło naturalne. Konkurs ma ugruntowaną pozycję i od lat cieszy się dużą popularnością wśród polskich studentów, którzy kilkakrotnie zdobyli Grand Prix. W ostatniej edycji zwyciężył projekt zespołu z Politechniki Poznańskiej. Zapisy już ruszyły i potrwają do 1 kwietnia 2024 roku.
Celem konkursu jest zachęcenie studentów architektury do podejmowania wyzwań i pogłębiania wiedzy na temat roli światła dziennego w architekturze, tego szczególnego i zawsze ważnego źródła energii, światła i życia. To prawdopodobnie największy, międzynarodowy konkurs dla studentów architektury. Od początku konkursu, czyli od 2004 roku nadesłano ponad 6000 projektów, z 800 uczelni, ze 130 krajów z całego świata. Projekty nagradzane są w dwóch kategoriach: „Światło naturalne w budynkach” oraz „Badania nad światłem naturalnym”.
Zarejestruj się już teraz
Aby wziąć udział w konkursie International VELUX Award 2024, studenci w pierwszej kolejności muszą zarejestrować się, podając swoje imię i nazwisko, adres e-mail, nazwę uczelni i kraj. Następnie mogą utworzyć zespół, dodać opiekuna naukowego i rozpocząć pracę nad projektem. Rejestracja odbywa się pod adresem https://iva.awardsplatform.com/ i trwa do 1 kwietnia 2024 roku. Drugi etap konkursu to złożenie pracy w terminie od 15 kwietnia do 30 maja 2024 r. Warunkiem koniecznym do złożenia pracy konkursowej jest wcześniejsza rejestracja.
Studenci — indywidualnie lub zespołowo — mogą pracować nad projektami w dwóch kategoriach: „Światło naturalne w budynkach” lub „Badania nad światłem naturalnym”. Każdy student lub zespół powinien mieć swojego opiekuna naukowego, który również ma szansę na otrzymanie nagrody, jeśli jego zespół zwycięży.
Latem 2024 roku jury wybierze zwycięzców w obu kategoriach w każdym z pięciu regionów ustalonych przez Międzynarodową Unię Architektów: 1) Europy Zachodniej, 2) Europy Wschodniej i Bliskiego Wschodu, 3) obu Ameryk, 4) Azji i Oceanii oraz 5) Afryki. Dziesięciu finalistów zaprezentuje jury swoje projekty osobiście, zimą 2024 roku. Wtedy jury wybierze jednego zwycięzcę głównego w każdej z kategorii konkursowych. Pula nagród w konkursie wynosi aż 30 000 euro.
„Od lat obserwuję rywalizację w międzynarodowym konkursie VELUX i za każdym razem jestem pod olbrzymim wrażaniem niezwykle ciekawych projektów nadsyłanym przez polskich studentów, które wielokrotnie zdobywały uznanie światowej sławy jury. Konkurs International VELUX Award to dla studentów niezwykle cenne doświadczenie, szansa na rozwój i doskonały start w przyszłą karierę architekta. Zachęcam do rejestracji w jedenastej już edycji i jak zawsze - liczę na silną reprezentację z Polski!” – powiedziała Monika Kupska-Kupis, główny architekt VELUX Polska.
Doceniamy najlepsze projekty
Konkurs International VELUX Award jest organizowany przy ścisłej współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (International Union of Architects, UIA). W ostatniej edycji studentki Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej - Zuzanna Sazonow i Aleksandra Pytka zostały laureatkami Grand Prix konkursu. Ich projekt „TIP – Time Indicate Protection", zdobył nagrodę główną w kategorii „Światło naturalne w budynkach". Opiekunem naukowym zespołu była mgr inż. arch. Patrycja Kamińska.
„Pomysł na udział w konkursie zrodził się podczas opracowywania innowacyjnego modułu elewacyjnego w ramach zajęć na Politechnice Poznańskiej. Obszerny temat konkursu i swoboda interpretacji zachęciły nas do zajęcia się zagadnieniem światła naturalnego w budynkach mieszkalnych i analizy, jak przy pomocy modularnego systemu elewacyjnego można poprawić obecne warunki mieszkaniowe. Dodatkowo niesamowitą motywacją była dla nas możliwość otrzymania komentarza zwrotnego od Jury, w którym zasiadają tak cenieni architekci” - powiedziały Zuzanna Sazonow i Aleksandra Pytka, laureatki Grand Prix IVA 2022. „Udział w konkursie to cenne doświadczenie, po którym wiemy więcej - co robimy dobrze, a jakich błędów unikać w przyszłości. Międzynarodowy charakter konkursu IVA daje możliwość zaprezentowania swoich pomysłów i zwrócenia uwagi na istotne dla nas problemy szerokiemu gronu odbiorców” – dodały studentki.
Źródło inspiracji
Międzynarodowy konkurs International VELUX Award jest jednym z działań edukacyjnych zainicjowanych przez VELUX i skupionych wokół inicjatywy Daylight and Architecture. Strona daylightandarchitecture.com, zawierająca szereg unikalnych treści stworzonych przez architektów, dziennikarzy i badaczy, oferuje bogatą bibliotekę sfilmowanych wykładów na temat światła dziennego i artykułów. Są one szczególnie cenne dla studentów architektury, którzy biorą udział w międzynarodowym konkursie International VELUX Award. Mogą w ten sposób znaleźć inspirację i poszerzyć swoją wiedzę na temat znaczenia światła dziennego w naszym życiu.
Kluczowe daty
1 kwietnia 2024 - zamknięcie rejestracji
15 kwietnia 2024 - rozpoczęcie przesyłania projektów
30 maja 2024 - zakończenie przyjmowania projektów
Lato 2024 - posiedzenie jury i ogłoszenie zwycięzców regionalnych
Jesień/zima 2024 - warsztaty dla zwycięzców regionalnych / prezentacje dla jury / ogłoszenie zwycięzców globalnych
Szczegółowe informacje o konkursie, zasadach udziału w International VELUX Award 2024 oraz o nagrodach można znaleźć na stronie daylightandarchitecture.com
Zachęcamy również do śledzenia bieżących informacji na https://www.instagram.com/internationalveluxaward/ i https://www.facebook.com/internationalveluxaward
Znamy wyniki 2. edycji Universiady – zwycięzcami młodzi naukowcy z Oławy
Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”
Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.