Z Ukrainy do Katowic: historia asystentek międzykulturowych

Monika Kacprzak
Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce
Towarowa 25a
00-869 Warszawa
mkacprzak|unicef.org| |mkacprzak|unicef.org
604226866
www.unicef.org/eca/poland
Siostry Oksana Malko i Olga Tabinova to profesjonalne muzyczki i nauczycielki. W swoim rodzinnym mieście w Ukrainie nie tylko grały w orkiestrze, ale też przez kilkanaście lat kształciły kolejne pokolenia muzyków. Dzisiaj pomagają Ukraińskim dzieciom zadomowić się w szkole w Polsce.
- Gdy wybuchła wojna, bałyśmy się o życie swoje i swoich dzieci. Spakowałyśmy kilka najważniejszych rzeczy, wzięłyśmy saksofony i przyjechałyśmy do Katowic – opowiadają.
- Od razu szukałyśmy pracy. Sprzątałyśmy sklepy, zakłady, nawet w kopalni sprzątałyśmy – mówi Oksana Malko. – Chciałyśmy pracować w zawodzie, ale w szkołach muzycznych nie było żadnych wakatów.
- Przechodząc przez Rynek w Katowicach usłyszałyśmy orkiestrę dętą. Nie mieli nikogo z saksofonem, więc od razu poszłyśmy spytać, czy nie potrzebują. Chcieli żebyśmy z nimi grały, ale to nie była praca, tylko wolontariat – opowiada Olga Tabinova. – Brakowało nam muzyki, więc od razu się zdecydowałyśmy grać razem z nimi. Nasz dyrygent bardzo chciał nam pomóc. Dzwonił po wszystkich znajomych i pytał o pracę dla nas. Aż dodzwonił się do swojego dawnego ucznia, który był dyrektorem szkoły podstawowej. Usłyszał, że szkoła właśnie otrzymała wsparcie od UNICEF na zatrudnienie dwóch asystentów międzykulturowych.
Dziś, rok szkolny 2024/2025 to kolejny rok pracy pani Olgi i Oksany w Szkole Podstawowej nr 11 w Katowicach. To placówka, w której co czwarty uczeń to uchodźca z Ukrainy. Poza Ukraińcami i Polakami w szkole uczą się także dzieci z Białorusi, Kanady, Rosji czy Hiszpanii.
- Najtrudniej było zorientować się, co możemy zrobić razem z uczniami, na co nam pozwala polskie prawo, bo przecież nie jesteśmy tu nauczycielkami, nie wykładamy żadnego przedmiotu, ale pracujemy z uczniami i dla uczniów – opowiada Olga.
- No i oczywiście był stres czy dzieci nas zaakceptują, czy nauczyciele nie będą wrogo traktować – dodaje Oksana. – Żeby wszyscy wiedzieli kim jesteśmy, żeby uczniowie nas rozpoznawali, nosiłyśmy na bluzkach czerwone papierowe serca.
W katowickiej szkole, w której pracują panie Oksana i Olga, uczy się 60 dzieci z Ukrainy. Nie wszystkie potrzebują jednakowego wsparcia i pomocy. Asystentki indywidualnie diagnozują sytuację i planują drobiazgowo dopasowane działania.
- Przede wszystkim wspieramy dzieci. Zaczynając od pomocy językowej, przez naukę, ale głównie jesteśmy wsparciem psychologicznym – wyjaśnia Oksana Malko. – Gdy dziecko jest zamknięte w sobie, zdenerwowane przez to, że nie rozumie dobrze poleceń nauczyciela po polsku, to nie ma mowy o żadnej edukacji. Jesteśmy przy takich dzieciach, pomagamy, wspieramy, często pracujemy razem ze szkolną psycholożką.
- Jak w każdej szkole tak i tutaj zdarzają się konflikty - mówi Olga Tabinova. - Mama jednej z dziewczynek, która spędziła parę miesięcy w trzeciej klasie, zdecydowała, że córka powtórzy cały rok szkolny. Jej koledzy, którzy awansowali do klasy czwartej, zaczęli ją wyśmiewać. Zrobiłyśmy dla nich przedstawienie. Udawałyśmy, że cała klasa trafiła do ukraińskiej szkoły, gdzie prowadziłyśmy lekcję w języku, którego polskie dzieci prawie nie rozumieją. Uczniowie przekonali się, jak trudno jest odnaleźć się w szkole, gdzie wszyscy mówią w obcym języku, ile dodatkowej pracy potrzeba, żeby nadążyć za nauczycielem. To bardzo zmieniło sytuację. Polskie dzieci stały się bardziej wspierające swoich zagranicznych kolegów i koleżanek.
Przemoc rówieśnicza jest jedną z najczęstszych przyczyn wskazywanych przez ukraińskie dzieci, które zdecydowały się przerwać naukę w polskich szkołach. Praca asystentów międzykulturowych ma pomóc w wyeliminowaniu tego zjawiska.
- Dzięki pracy asystentek polskim nauczycielom jest o wiele łatwiej – mówi Gabriela Marks, dyrektorka szkoły. – Nasi nowi uczniowie, którzy dopiero niedawno przyjechali do Polski i rozpoczęli edukację w polskim systemie, dzięki pracy asystentek międzykulturowych, nie tylko dobrze sobie radzą z nauką to jeszcze odnoszą sukcesy w innych dziedzinach, angażują się w klubach sportowych, zajęciach muzycznych, artystycznych czy kółkach zainteresowań. Udaje nam się wyposażyć uczniów w umiejętności, które przydadzą im się w dorosłym życiu.
W katowickich szkołach uczy się prawie 37 tysięcy dzieci z czego przeszło 2500 to uczniowie, którzy przyjechali z Ukrainy w ciągu ostatnich dwóch lat. Zarówno dzieci ukraińskie jak i uczniowie innych narodowości, korzystają ze wsparcia 100 asystentów międzykulturowych, którzy na początku eskalacji wojny w Ukrainie zostali zatrudnieni w katowickich placówkach edukacyjnych dzięki wsparciu UNICEF.
Asystenci międzykulturowi na stałe związali się z pracą polskich szkół. Od września 2024 roku UNICEF wraz z innymi organizacjami, pod przewodnictwem Ministerstwa Edukacji, pracuje w grupie roboczej zajmującej się m.in. wsparciem dla asystentów międzykulturowych w polskich szkołach.
Jednocześnie Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz partnerami humanitarnymi prowadzi kampanię „Powrót do nauki w klasie” wspierającą rekrutację i integrację dzieci z doświadczeniem uchodźczym w polskich szkołach. W ramach kampanii udostępniane są darmowe, wysokiej jakości i łatwe w użyciu materiały, które pomagają nauczycielom sprostać zróżnicowanym potrzebom uczniów w wielokulturowej klasie oraz umożliwiają uczniom płynne przystosowanie się do nowego środowiska. Kampania potrwa cały rok szkolny 2024/2025. Więcej informacji o kampanii: https://www.unicef.org/eca/pl/story/kampania-powrot-do-nauki-w-klasie

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.