Komunikaty PR

Z Ukrainy do Katowic: historia asystentek międzykulturowych

2024-10-28  |  16:00
Biuro prasowe
Kontakt

Monika Kacprzak
Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce

Towarowa 25a
00-869 Warszawa
mkacprzak|unicef.org| |mkacprzak|unicef.org
604226866
www.unicef.org/eca/poland
Do pobrania Tekst ( 0.27 MB )

Siostry Oksana Malko i Olga Tabinova to profesjonalne muzyczki i nauczycielki. W swoim rodzinnym mieście w Ukrainie nie tylko grały w orkiestrze, ale też przez kilkanaście lat kształciły kolejne pokolenia muzyków. Dzisiaj pomagają Ukraińskim dzieciom zadomowić się w szkole w Polsce.

- Gdy wybuchła wojna, bałyśmy się o życie swoje i swoich dzieci. Spakowałyśmy kilka najważniejszych rzeczy, wzięłyśmy saksofony i przyjechałyśmy do Katowic – opowiadają.

- Od razu szukałyśmy pracy. Sprzątałyśmy sklepy, zakłady, nawet w kopalni sprzątałyśmy – mówi Oksana Malko. – Chciałyśmy pracować w zawodzie, ale w szkołach muzycznych nie było żadnych wakatów.

- Przechodząc przez Rynek w Katowicach usłyszałyśmy orkiestrę dętą. Nie mieli nikogo z saksofonem, więc od razu poszłyśmy spytać, czy nie potrzebują. Chcieli żebyśmy z nimi grały, ale to nie była praca, tylko wolontariat – opowiada Olga Tabinova. – Brakowało nam muzyki, więc od razu się zdecydowałyśmy grać razem z nimi. Nasz dyrygent bardzo chciał nam pomóc. Dzwonił po wszystkich znajomych i pytał o pracę dla nas. Aż dodzwonił się do swojego dawnego ucznia, który był dyrektorem szkoły podstawowej. Usłyszał, że szkoła właśnie otrzymała wsparcie od UNICEF na zatrudnienie dwóch asystentów międzykulturowych.

Dziś, rok szkolny 2024/2025 to kolejny rok pracy pani Olgi i Oksany w Szkole Podstawowej nr 11 w Katowicach. To placówka, w której co czwarty uczeń to uchodźca z Ukrainy. Poza Ukraińcami i Polakami w szkole uczą się także dzieci z Białorusi, Kanady, Rosji czy Hiszpanii.

- Najtrudniej było zorientować się, co możemy zrobić razem z uczniami, na co nam pozwala polskie prawo, bo przecież nie jesteśmy tu nauczycielkami, nie wykładamy żadnego przedmiotu, ale pracujemy z uczniami i dla uczniów – opowiada Olga.

- No i oczywiście był stres czy dzieci nas zaakceptują, czy nauczyciele nie będą wrogo traktować – dodaje Oksana. – Żeby wszyscy wiedzieli kim jesteśmy, żeby uczniowie nas rozpoznawali, nosiłyśmy na bluzkach czerwone papierowe serca.

W katowickiej szkole, w której pracują panie Oksana i Olga, uczy się 60 dzieci z Ukrainy. Nie wszystkie potrzebują jednakowego wsparcia i pomocy. Asystentki indywidualnie diagnozują sytuację i planują drobiazgowo dopasowane działania. 

- Przede wszystkim wspieramy dzieci. Zaczynając od pomocy językowej, przez naukę, ale głównie jesteśmy wsparciem psychologicznym – wyjaśnia Oksana Malko. – Gdy dziecko jest zamknięte w sobie, zdenerwowane przez to, że nie rozumie dobrze poleceń nauczyciela po polsku, to nie ma mowy o żadnej edukacji. Jesteśmy przy takich dzieciach, pomagamy, wspieramy, często pracujemy razem ze szkolną psycholożką.

- Jak w każdej szkole tak i tutaj zdarzają się konflikty - mówi Olga Tabinova. - Mama jednej z dziewczynek, która spędziła parę miesięcy w trzeciej klasie, zdecydowała, że córka powtórzy cały rok szkolny. Jej koledzy, którzy awansowali do klasy czwartej, zaczęli ją wyśmiewać. Zrobiłyśmy dla nich przedstawienie. Udawałyśmy, że cała klasa trafiła do ukraińskiej szkoły, gdzie prowadziłyśmy lekcję w języku, którego polskie dzieci prawie nie rozumieją. Uczniowie przekonali się, jak trudno jest odnaleźć się w szkole, gdzie wszyscy mówią w obcym języku, ile dodatkowej pracy potrzeba, żeby nadążyć za nauczycielem. To bardzo zmieniło sytuację. Polskie dzieci stały się bardziej wspierające swoich zagranicznych kolegów i koleżanek.

Przemoc rówieśnicza jest jedną z najczęstszych przyczyn wskazywanych przez ukraińskie dzieci, które zdecydowały się przerwać naukę w polskich szkołach. Praca asystentów międzykulturowych ma pomóc w wyeliminowaniu tego zjawiska.

- Dzięki pracy asystentek polskim nauczycielom jest o wiele łatwiej – mówi Gabriela Marks, dyrektorka szkoły. – Nasi nowi uczniowie, którzy dopiero niedawno przyjechali do Polski i rozpoczęli edukację w polskim systemie, dzięki pracy asystentek międzykulturowych, nie tylko dobrze sobie radzą z nauką to jeszcze odnoszą sukcesy w innych dziedzinach, angażują się w klubach sportowych, zajęciach muzycznych, artystycznych czy kółkach zainteresowań. Udaje nam się wyposażyć uczniów w umiejętności, które przydadzą im się w dorosłym życiu.

W katowickich szkołach uczy się prawie 37 tysięcy dzieci z czego przeszło 2500 to uczniowie, którzy przyjechali z Ukrainy w ciągu ostatnich dwóch lat. Zarówno dzieci ukraińskie jak i uczniowie innych narodowości, korzystają ze wsparcia 100 asystentów międzykulturowych, którzy na początku eskalacji wojny w Ukrainie zostali zatrudnieni w katowickich placówkach edukacyjnych dzięki wsparciu UNICEF.

Asystenci międzykulturowi na stałe związali się z pracą polskich szkół. Od września 2024 roku UNICEF wraz z innymi organizacjami, pod przewodnictwem Ministerstwa Edukacji, pracuje w grupie roboczej zajmującej się m.in. wsparciem dla asystentów międzykulturowych w polskich szkołach.

Jednocześnie Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz partnerami humanitarnymi prowadzi kampanię „Powrót do nauki w klasie” wspierającą rekrutację i integrację dzieci z doświadczeniem uchodźczym w polskich szkołach. W ramach kampanii udostępniane są darmowe, wysokiej jakości i łatwe w użyciu materiały, które pomagają nauczycielom sprostać zróżnicowanym potrzebom uczniów w wielokulturowej klasie oraz umożliwiają uczniom płynne przystosowanie się do nowego środowiska. Kampania potrwa cały rok szkolny 2024/2025. Więcej informacji o kampanii: https://www.unicef.org/eca/pl/story/kampania-powrot-do-nauki-w-klasie

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.