ZNAMY ZWYCIĘZCÓW AKCJI MURAL
Praca uczniów ze szkoły w Nowej Sarzynie w województwie podkarpackim zdobyła nagrodę główną w konkursie plastycznym „Akcja Mural – odkryj w sobie muralowca!”. Zaprojektowany na bazie zwycięskiego konceptu mural pojawi się już w czerwcu na ścianie budynku w Warszawie przy pl. Zawiszy. Zgłoszono 1954 prac przygotowanych przez 19 151 uczniów i nauczycieli. Konkurs zorganizował Urząd Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC
13 stycznia odbyło się posiedzenie komisji jurorskiej „Akcji Mural” – konkursu dla uczniów klas III-VI szkół podstawowych. Zadaniem dla zespołów było przygotowanie projektu muralu promującego bezpieczeństwo na obszarach kolejowych. Przed członkami jury stanęło niezwykle trudne zadanie, ponieważ poziom wielu zgłoszonych prac był niezwykle wysoki.
– Niezmiernie się cieszymy, że aż tylu uczniów z całej Polski wzięło udział w „Akcji Mural”. Wybór zwycięskiej pracy był bardzo trudny. Nie spodziewaliśmy się tak dużej liczby uczestników ani tak wielu prac wykonanych na bardzo wysokim poziomie. Za nami naprawdę trudna analiza i dyskusja. Dla członków jury niezmiernie ważne było to, aby zwycięska praca nie tylko dobrze prezentowała się na dużej powierzchni ściany, ale przede wszystkim miała walor edukacyjny. Gratuluję wszystkim, którzy podjęli się tego wyzwania – mówił po zakończeniu prac jury dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
„Akcja Mural” jest jednym z działań Kampanii Kolejowe ABC realizowanej przez Urząd Transportu Kolejowego. Do konkursu wpłynęły łącznie 1954 prace plastyczne. Projekty przygotowało łącznie 18 442 uczniów szkół podstawowych z klas III-VI pod nadzorem 709 opiekunów i nauczycieli z aż 707 szkół i placówek z całej Polski.
– Dzieci uczą się w prosty i niewymuszony sposób, tak przyswajają sobie także zasady funkcjonowania w społeczeństwie. Uczą się wszędzie i zawsze. Naturalną ciekawość świata mają po prostu w sobie. Aby wyzwolić całe pokłady kreatywności, pasji, wystarczy dać im czas i stworzyć warunki. Można to zauważyć, porównując poziom zgłoszonych prac. Wiele z nich zaskoczyło nas kreatywnością i pomysłowością dzieci – podsumowała zgłoszone prace dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.
Jurorzy najwyżej ocenili pracę plastyczną, która wyróżniała się pod względem estetycznym i edukacyjnym, charakteryzowała się oryginalnością oraz pomysłowością autorów. Zwycięzcami „Akcji Mural” zostali uczniowie klasy VI C z Zespołu Szkół w Nowej Sarzynie. W konkursie przyznano także pięć wyróżnień, które trafiły do: uczniów z klasy VI A ze Szkoły Podstawowej nr 124 im. S. Jachowicza w Warszawie, klasy VI ze Szkoły Podstawowej w Dunkowej, klasy VI G ze Szkoły Podstawowej w Nowej Iwicznej, klasy VI C ze Szkoły Podstawowej nr 35 im. Polskich Olimpijczyków w Toruniu oraz klasy V ze Szkoły Podstawowej im. Ks. Twardowskiego w Szkotowie.
Zwycięska szkoła otrzymuje nagrodę główną w postaci wykonania przez muralowców wielkoformatowego muralu na podstawie przesłanej pracy plastycznej, wyjazd na zieloną szkołę dla zwycięskiego zespołu oraz 20 000 zł na odmalowanie pomieszczeń szkolnych. Szkoły wyróżnione w konkursie otrzymają nagrody w wysokości po 5 000 zł każda – na odmalowanie wybranego pomieszczenia szkolnego. Wszyscy uczestnicy konkursu dostaną pamiątkowe dyplomy oraz edukacyjne książeczki Kampanii Kolejowe ABC.
Odsłonięcie muralu odbędzie się już 21 czerwca 2020 r. przy pl. Zawiszy w Warszawie. Na bazie zwycięskiej pracy plastycznej artyści muralowcy, Bartosz Podlewski i Lucy Fidos, przygotowują projekt muralu, który będzie eksponowany do końca 2020 roku.
W skład jury konkursu „Akcji Mural” weszli: dr inż. Ignacy Góra – Prezes UTK, Radosław Pacewicz
– Wiceprezes UTK, Natalia Krapacz – Naczelnik Wydziału Edukacji i Promocji UTK, dr Aleksandra Piotrowska – psycholog dziecięcy, artyści muralowcy Bartosz Podlewski i Lucy Fidos oraz bohater Kampanii Kolejowe ABC – nosorożec Rogatek.
Więcej informacji o „Akcji Mural” można znaleźć na stronie https://kolejoweabc.pl/akcjamural/
Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, propagująca zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.