Komunikaty PR

Znamy zwycięzców XXVIII Akademickich Mistrzostw Polski w Programowaniu Zespołowy

2024-11-20  |  14:00
Biuro prasowe

W miniony weekend na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego odbyły się XXVIII Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym (AMPPZ). To już kolejny raz, kiedy Wydział Zarządzania UW miał zaszczyt współorganizować to prestiżowe wydarzenie, które zgromadziło utalentowanych studentów z całej Polski rywalizujących w rozwiązywaniu skomplikowanych zadań programistycznych.

Mistrzostwa, które trwały od 15 do 17 listopada, były okazją do sprawdzenia swoich umiejętności w praktycznym rozwiązywaniu problemów algorytmicznych oraz do zacieśnienia współpracy między uczelniami. Wydział Zarządzania UW po raz kolejny stanowił doskonałą przestrzeń do przeprowadzenia zawodów oraz do wspierania rozwoju technologicznego młodych talentów. Zawodnicy mieli szansę nie tylko zmierzyć się w konkursie, ale także wziąć udział w sesjach wykładowych, które były inspiracją dla przyszłych projektantów algorytmów.

Pomysłodawcami AMPPZ są profesorowie Jan Madey z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Jerzy Nawrocki z Politechniki Poznańskiej. Pierwsze zawody odbyły się w 1996 roku, a przez kolejne 28 lat impreza zyskała status jednego z najważniejszych wydarzeń tego typu w Polsce. Dotychczas przyznano już 27 tytułów Mistrza Polski, co świadczy o długiej i bogatej tradycji zawodów.

Przebieg zawodów
XXVIII Akademickie Mistrzostwa Polski w Programowaniu Zespołowym były częścią międzynarodowych zawodów International Collegiate Programming Contest (ICPC). Udział w AMPPZ wymagał wcześniejszej rejestracji w systemie ICPC. W zawodach brały udział trzyosobowe zespoły studentów reprezentujących swoje uczelnie, przy czym w wyjątkowych przypadkach składy mogły liczyć mniej niż trzy osoby, jeśli uzyskano zgodę Komisji Sędziowskiej. Zawody odbyły się w dniach 15-17 listopada 2024 roku. Pierwszy dzień przeznaczony był na zapoznanie uczestników z warunkami zawodów, zawody próbne oraz sesję wykładową. Główne zawody odbyły się drugiego dnia i trwały pięć godzin, w czasie których zespoły miały do rozwiązania od 8 do 13 zadań algorytmicznych w językach C++ lub Python. Rywalizacja przebiegała w środowisku sieciowym, a komunikacja była ograniczona do kontaktu z członkami własnego zespołu oraz personelem pomocniczym. Wyniki Zawodów były oceniane na bieżąco przez Komisję sędziowską. Na podstawie ostatecznej klasyfikacji przyznawano 4 złote medale dla najlepszych drużyn, 4 srebrne medale oraz 4 brązowe medale dla kolejnych zespołów. Drużyny mogły także otrzymać nagrody od sponsorów wydarzenia.

Mistrzami XXVIII edycji Akademickich Mistrzostw Polski w Programowaniu Zespołowym została drużyna UWr1 z Uniwersytetu Wrocławskiego w składzie: Krzysztof Boryczka, Antoni Buraczewski i Łukasz Pluta. To właśnie oni rozwiązali zadania najlepiej i najszybciej, czym wyróżnili się na tle pozostałych uczestników.

Uroczyste otwarcie Mistrzostw
Prof. dr hab. Krzysztof Diks z Uniwersytetu Warszawskiego, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego AMPPZ, uroczyście powitał gości, zawodników i współorganizatorów. „To już 28. edycja mistrzostw. Kochamy algorytmikę i programowanie. Mamy na sali 72 drużyny, w tym 7 drużyn ze szkół średnich, 1 drużynę sponsorską i 64 drużyny studenckie (ostatecznie 63 drużyny studenckie wzięły udział, ponieważ jedna nie dojechała - przypis redakcji). Zadania są trudne i skomplikowane, jest o co walczyć” – powiedział, podkreślając ambitny charakter rywalizacji.

Prof. dr hab. Maciej Raś, Prorektor Uniwersytetu Warszawskiego ds. studentów i jakości kształcenia, skierował swoje słowa bezpośrednio do uczestników: „Przede wszystkim chcę się zwrócić do uczestników – Państwo mi imponują. Ja nigdy nie programowałem i programować nie będę, ale życzę Państwu szybkich heurystyk. Wszyscy jesteście wygranymi. Choć mamy ponad 70 zespołów, z których nie każdy znajdzie się na podium, to już jesteście wygrani, obierając tę ścieżkę życia zawodowego. Tacy ludzie jak wy są nam potrzebni – w Polsce i na świecie”.

Prof. dr hab. Grzegorz Karasiewicz, Dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, podziękował współorganizatorom oraz zwrócił się do uczestników: „Najważniejsze jest to, że macie szansę poznać świetnych ludzi. Macie szansę stworzyć coś, co może w przyszłości zaowocować wspólnym przedsięwzięciem w środowisku biznesowym. Jeszcze w trakcie studiów będziecie mogli robić coś więcej, nie tylko w tych małych zespołach, w których jesteście teraz, ale być może ze swoimi rywalami. Życzę Wam powodzenia!”. Wydarzenia takie jak AMPPZ nie tylko promują naukę i edukację, ale także budują wartościową współpracę między uczelniami oraz firmami z branży technologicznej.

Trenerzy drużyn podkreślają, jak istotne jest wcześniejsze doświadczenie zawodników w konkursach związanych z danym obszarem. Najsilniejsze zespoły zazwyczaj rekrutują się spośród osób, które już na etapie szkoły średniej brały udział w konkursach - zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę w tej dziedzinie, przygotowanie może trwać od 2 do 3 lat, aby osiągnąć odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności. Znacznie łatwiej jest osobom, które uczęszczają na uczelnie specjalizujące się w naukach związanych z daną dziedziną. Proces przygotowywania zespołów do zawodów opiera się głównie na pracy indywidualnej, ponieważ skład drużyn jest zmienny, a ich członkowie rotują co roku. Treningi najczęściej obejmują kilka symulacji zawodów, które trwają około pięciu godzin każda.

Prof. dr hab. Witold Chmielarz, Kierownik Katedry Systemów Informacyjnych Zarządzania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, zwrócił uwagę na wyzwania zarządzania systemami informacyjnymi w erze cyfrowej: „Zarządzanie systemami informacyjnymi w erze cyfrowej napotyka dzisiaj kilka wyzwań. Pierwszym jest modna sztuczna inteligencja, którą podpina się do każdej dziedziny działalności, a według mnie wykorzystanie jej nie jest w tej chwili najistotniejsze. Największym problemem jest teraz integracja systemów i standaryzacja. Na przykład dla przeciętnego użytkownika wejście w kolejny system płatności jest swego rodzaju wyzwaniem, bo każdy system jest inny i każdy trzeba inaczej obsługiwać. Myślę, że część użytkowników się w tym wszystkim gubi. Mamy też wyzwanie pokoleniowe. Gdy przychodzą do mnie studenci pierwszego roku na zajęcia komputerowe, próbują palcem na ekranie obsługiwać aplikacje. Drugą ciekawą rzeczą, jaką obserwuję, jest ich niewiedza na temat systemów używanych w dużych firmach. (…) Takie wydarzenia jak AMPPZ wspiera rozwój talentów, w każdej dziedzinie, w szczególności związanej z informatyką. Sukcesy polskich programistów są bardzo znane na świcie. W związku z tym, nawet to, że można obserwować te Mistrzostwa, inspiruje, by zawodowo zająć się informatyką, a dziedzina ta jest bardzo ważna dla zrównoważonego rozwoju Polski. Mamy w tej chwili lukę około 100-150 tysięcy brakujących informatyków na rynku. Mówi się, że przyczyną jest za mała liczba studentów na kierunkach technicznych, ale nawet jak ją zwiększymy to nie wystarczy. Praca z informatykami „technicznymi” jest trudna, ponieważ często na początku współpracy trzeba im tłumaczyć, czym jest przedsiębiorstwo i jakie procesy w nim zachodzą. Natomiast nasi studenci, studenci Wydziału Zarządzania już tą wiedzę posiadają i byliby świetni pracując jako analitycy, projektanci, wdrożeniowcy i testerzy, co może im pozwolić na szybką i nową ścieżkę kariery (…) Dzięki temu, że zawody odbywają się w gmachu naszego wydziału, w trakcie toczącego się życia akademickiego, wykładów i ćwiczeń, zainteresowanie branżą informatyczną na Wydziale Zarządzania może znacząco wzrosnąć i przyczynić się do wypełnienia wspomnianej luki w zatrudnieniu w IT”.

Organizacja Mistrzostw od strony technicznej

Mgr inż. Marek Mossakowski, Kierownik Ośrodka Komputerowego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, opowiedział, jak wyglądał proces przygotowania mistrzostw od strony technicznej: „Jako WZ UW organizujemy mistrzostwa nie po raz pierwszy – pierwsze miały miejsce w 2011 roku, a po drodze mieliśmy również kilka innych dużych wydarzeń, takich jak Mistrzostwa Świata. Zapewnienie całej infrastruktury, takiej jak okablowanie i zasilanie, to wyzwanie, zwłaszcza że impreza nabiera coraz większego rozmachu, co wymaga zwiększonych zasobów. Mamy średnio około 20 metrów kabli na każde stanowisko, co daje łącznie 1,5 km samego okablowania. Najpierw musimy zorganizować dostępność pomieszczeń, wyposażenie, okablowanie na sali sportowej oraz komunikację sali sportowej z zapleczem serwerowym, salą jury i studiem transmisyjnym.  Na potrzeby zawodów zapewniamy drukarki i pewną liczbę przełączników sieciowych, a także w razie potrzeby inny sprzęt komputerowy jak monitory, routery itp. Ważnym elementem jest również transmisja online dla widzów, dla której zapewniamy łącze internetowe. Kilka tygodni zajęło nam zmapowanie całej sali, opracowanie i zaprojektowanie infrastruktury informatycznej. Największym wyzwaniem jest rozstawienie i podłączenie stanowisk na sali sportowej w dniu otwarcia zawodów w czym wydatnie pomagają nam wolontariusze. W czasie trwania imprezy zawsze może pojawić się coś co nas zaskoczy– kluczowa jest wtedy szybka reakcja”.

Podczas mistrzostw uczestnicy mieli okazję nawiązać kontakt z przedstawicielami czołowych firm technologicznych, w tym Google, Huawei, Intel i Jane Street, które były partnerami wydarzenia. Firmy te nie tylko wspierały organizację wydarzenia, ale także aktywnie angażowały się w interakcje z uczestnikami, promując rozwój nowych talentów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.