Komunikaty PR

Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?

2024-04-24  |  13:47
Biuro prasowe

W procesie kształcenia dziecka, rola rodzica jest kluczowa, nawet kiedy staje się ono coraz bardziej niezależne. Ważne jest zapewnienie wsparcia przy wyborze szkoły oraz prowadzenie go w taki sposób, aby mógł odkryć swoje naturalne zdolności i wybrać odpowiednią ścieżkę. Istotne jest także, aby być wyrozumiałym i unikać narzucania własnych przekonań, pozwalając dziecku na rozwój zgodnie z jego własnymi predyspozycjami.

 

Sztuka słuchania – klucz do zrozumienia i wzajemnego szacunku

Każdy pragnie być zrozumiany, szczególnie przez tych, na których nam zależy. Rodzice powinni pamiętać, jak ważne jest słuchanie i wspieranie swoich dzieci, nawet gdy nie zgadzają się z ich decyzjami. Fundamentem tej relacji jest przede wszystkim przyjaźń.

- Rodzice nie powinni narzucać swoich niezrealizowanych oczekiwań ani marzeń. Często zdarza się, że próbują przenieść swoje niespełnione ambicje na dzieci, co jest problematyczne. Ważne jest słuchanie oraz bycie dobrym, uważnym obserwatorem, towarzyszem w procesie rozwoju dziecka. - mówi Adam Jeziorski, trener mentalny, twórca marki Van Horn.

Najbardziej szkodliwym zachowaniem, jakie można zaobserwować u rodziców, jest ciągła chęć zmuszania dzieci, do czegoś, czego nie chcą robić, i sugerowanie im na siłę, jaką drogą mają pójść. Pozwólmy samodzielnie wybierać naszym dzieciom i nie stać na drodze
w spełnianiu ich marzeń i celów.

 

Uważność na potrzeby dziecka

Edukacja szkolna niektórym dzieciom przychodzi z łatwością, podczas gdy inne muszą się zmagać z trudnościami, mierząc się z materiałem godzinami. Jedna osoba może opanować temat na zajęciach lekcyjnych, podczas gdy druga potrzebuje dodatkowego czasu i powtórek, by przyswoić wiedzę. Istnieje mnóstwo różnych metod uczenia się, dlatego warto pomóc dziecku odkryć, która jest dla niego najskuteczniejsza.

- Zdrowa równowaga jest kwestią bardzo indywidualną. Jedno dziecko może preferować wykonanie swoich obowiązków na raz, by potem mieć czas na zabawę czy własne zajęcia, podczas gdy inne będzie wolało rozłożyć naukę na kilka krótszych sesji w ciągu dnia. Ważne jest, aby pozwolić dziecku budować swój własny rytm nauki, dostosowany do jego potrzeb
i preferencji
. - podkreśla Adam Jeziorski.

Dawanie przestrzeni do nauki w odpowiednim dla dziecka tempie i trybie jest kluczowe dla jego dobrego rozwoju.

- Uważam, że każde dziecko ma swoje własne potrzeby, dlatego ważne jest obserwowanie
i rozpoznawanie, czego konkretnie potrzebuje. Istnieją umysły, które najlepiej funkcjonują w środowisku opanowanym ciszą i ładem podczas nauki, podczas gdy inne lepiej radzą sobie w atmosferze, w której panuje lekki szum, na przykład przy włączonej telewizji. Kluczowe jest dostosowanie otoczenia nauki do indywidualnych preferencji dziecka i umożliwienie mu bycia sobą.
- dodaje Adam Jeziorski.

 

Rozwijanie wytrwałości

Nigdy nie powinniśmy wymagać od dziecka doskonałości ani oczekiwać, że wszystko będzie zawsze zgodne z naszymi planami. Niepowodzenia i porażki są naturalną częścią życia, które dotykają każdego z nas. Ważne jest, abyśmy stworzyli atmosferę, w której dziecko będzie czuło się bezpieczne dzieląc się z nami zarówno sukcesami, jak i trudnościami w nauce. Zamiast kar, warto nawiązać z nim rozmowę i pomóc zrozumieć, dlaczego coś poszło nie tak. Wspólnie możemy znaleźć rozwiązanie, które zapobiegnie kolejnym niepowodzeniom.

- Często widzę, że dużo stresu generuje najbliższe otoczenie dziecka, a często są to sami rodzice. Zamiast skupiać się na wspieraniu i dawaniu przekonania, że jesteśmy z dzieckiem, jesteśmy dumni z jego osiągnięć i umiejętności, często koncentrujemy się na wynikach egzaminów. Ważne jest, abyśmy pokazywali, że bez względu na wyniki, jesteśmy dumni
i kochamy nasze dziecko. Zawsze znajdziemy drogę do sukcesu, wspólnie lub indywidualnie. Nie ma miejsca na wyśmiewanie czy szyderstwo, nawet w żartach
. - podkreśla Adam Jeziorski.

Najważniejsze w trosce o rozwój dziecka i budowaniu relacji z nim jest umiejętność słuchania, okazywanie empatii i pamiętanie, że jesteśmy tylko ludźmi. Bądźmy dla naszych dzieci najlepszymi przyjaciółmi i największym wsparciem, na jakie zasługują.

 

 

Adam Jeziorski - Trener mentalny, biznesmen z ponad 20-letnim doświadczeniem. Twórca własnej marki odzieżowej Van Horn.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.