Eesti Energia zakłada na rynku nową firmę usługową Enefit Connect
Od 1 stycznia 2021 roku w Grupie Eesti Energia rozpocznie działalność nowa spółka usługowa Enefit Connect. Będzie zarządzać sieciami energetycznymi i dużą częścią sieci oświetlenia ulicznego w Estonii, budować sieć internetową, rozwijać sieć ładowania samochodów elektrycznych oraz oferować swoim klientom kolejne rozwiązania energetyczne oparte na nowoczesnych technologiach. Obecna spółka Elektrilevi będzie oferować jedynie regulowaną przez państwo budowę i obsługę sieci dystrybucji energii elektrycznej. Stworzenie nowej spółki nie przyniesie żadnych zmian dla klientów usług sieciowych Elektrilevi.
Celem tej zmiany jest wykorzystanie zalet regulowanej sieci dystrybucyjnej, przy jednoczesnym skorzystaniu z wartości dodanych usług opartych na nowoczesnych technologiach.
Elektrilevi będzie nadal oferować swoim klientom wysokiej jakości i przystępne cenowo usługi w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, rozwijając swoją sieć z roku na rok, i czyniąc ją bardziej odporną na warunki atmosferyczne. Enefit Connect chce wprowadzać na rynek nowe, przydatne rozwiązania, które będą korzystne, zarówno dla klientów, jak i dla całego społeczeństwa. Dzięki tej zmianie możemy utrzymać i dodawać nowe produkty oraz usługi, oczekiwane przez klientów, a których regulowana spółka wkrótce nie byłaby w stanie zaoferować - wyjaśnił przyczyny powstania nowej firmy Hando Sutter, Prezes Zarządu Grupy Eesti Energia.
Jaanus Tiisvend, szef obecnej spółki sieciowej, zostanie Prezesem Zarządu Enefit Connect. W celu zapewnienia przejrzystości spółek, będą one miały odrębne rady nadzorcze. W ocenie Jaanusa Tiisvenda dotychczasowe osiągnięcia Elektrilevi dają powód do zadowolenia, ale potencjał niezależnej spółki będzie jeszcze większy.
Oprócz infrastruktury elektrycznej, Elektrilevi rozszerzyło swoją działalność o zarządzanie sieciami oświetlenia ulicznego, sieciami ładowania samochodów elektrycznych, siecią internetową oraz o świadczenie innych usług oczekiwanych przez klientów. Osiągnięta z tych działań synergia przełożyła się na spadek regulowanej ceny usługi dystrybucji energii o około 20 procent w porównaniu do poziomu sprzed 3 lat - powiedział Tiisvend i dodał: - W ramach nowej firmy będziemy mogli utrzymać i wzmacniać wypracowane efekty, oferując jednocześnie wiele innych nowych rozwiązań, których w ramach regulowanej sieci dystrybucji, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie moglibyśmy wprowadzić. Mowa na przykład o infrastrukturze do ładowania pojazdów elektrycznych obejmującej całą Estonię czy specjalnych rozwiązaniach opartych na technologii magazynowania, zapewniających bezpieczeństwo dostaw czy małe mikrosieci. Pozwalają one świadczyć usługi w lepszej cenie i oferować rozwiązania oparte na nowych technologiach, których poszukują klienci. Mamy kompetencje i możliwość oferowania ich na arenie międzynarodowej.
Eesti Energia jest obecna poza granicami Estonii za pośrednictwem spółki zależnej Enefit, działającej na polskim rynku od 2017 roku. Oferta Enefit w Polsce jest skierowana do klientów biznesowych i obejmuje zakup energii, a także rozwiązania oraz usługi energetyczne. Spółka operuje także na Łotwie, Litwie i w Finlandii.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.