Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy
Dążenie do dekarbonizacji stawia dziś branżę logistyczną przed nowymi wyzwaniami. Brak infrastruktury, ograniczona przepustowości sieci i zasięg samochodów z napędem elektrycznym czy koszty wdrożenia alternatywnych metod są tematem wielu dyskusji i poszukiwania optymalnych rozwiązań. W tym kontekście prostą i skuteczną, ale też często niedocenianą, metodą redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym jest ekologiczna jazda. A tu kluczowe są umiejętności kierowców i wsparcie ze strony firm transportowych. Jak ekojazdę i wynikające z niej korzyści oceniają sami kierowcy? Swoimi spostrzeżeniami podzielił się Uladzislau Piatrychyts, zwycięzca 11. edycji programu ECO League, organizowanego przez Girtekę, wiodącego europejskiego przewoźnika drogowego, bazującego na cyfryzacji usług.
Ekojazda to potencjał, który można i trzeba wykorzystać
Każdego dnia na europejskich drogach towary dostarczane są przez ponad 6 mln samochodów ciężarowych, których średni wiek wynosi 14 lat. Ich wymiana na pojazdy o zerowej emisji jest albo kosztowna albo wręcz niemożliwa, biorąc pod uwagę dzisiejsze możliwości producentów i zapotrzebowanie na bezemisyjne usługi logistyczne. Jednocześnie poziom emisji generowany przez starsze modele aut ciężarowych znacznie przewyższa wartości określone w dyskutowanych obecnie normach EURO 7, a także EURO 6, wprowadzonych na rynek kilka lat temu. Sektor usług logistycznych, w którym pojazdy ciężarowe (HGV) odpowiadają za ok. 20 proc. wszystkich emisji z transportu drogowego w Europie, stoi więc przed ogromnym wyzwaniem w dążeniu do zrównoważonego rozwoju.
Szansą na szybką zmianę są programy motywacyjne, takie jak ECO League Girteki, które koncentrują się na zachowaniu kierowców. Dlaczego jest to dobre rozwiązanie?
Dzięki umiejętnościom ekologicznej jazdy, kierowcy mogą wpływać na poziom zużycia paliwa, a tym samym poziom emisji spalin. Przede wszystkim dlatego, że można z niego skorzystać od razu, bez konieczności ponoszenia większych inwestycji. Co więcej, przynosi też dodatkowe korzyści kierowcom.
„Z mojego doświadczenia wynika, że ekojazda bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wymaga spokojnej jazdy, z płynnymi manewrami zaplanowanymi z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpływa to także na odczucia kierowcy. Kiedy jeździsz w ten sposób, czujesz się spokojniejszy" - mówi Uladzislau Piatrychyts, zawodowy kierowca Girteki i zwycięzca ECO League.
Programy takie jak ECO League zwiększają motywację kierowców
Jedź mądrze i bezpiecznie! - to główne założenie i cel programu ECO League, który już od kilku lat rozwija Girteka. Zintegrowanie kultury ekonomicznej jazdy, która wykorzystuje zaawansowane technologie i jednocześnie poprawia bezpieczeństwo na drodze, nie tylko rozwija umiejętności kierowców. W ECO League ich jazda jest analizowana pod kątem 8 różnych parametrów, od pracy silnika na jałowym biegu, używania hamulców i hamowania w ekstremalnych warunkach, zatrzymywania się, toczenia i korzystania z tempomatu po jego skuteczność i obciążenie silnika. Połączenie tych danych pozwala na uzyskanie przez kierowcę wyniku eko (eco-score), z najwyższą oceną na poziomie 100 punktów.
„Jednym z najważniejszych aspektów ekologicznej jazdy jest przewidywanie... I nie można na to wpłynąć. Ale można mieć wpływ na swoje umiejętności i efektywnie poruszać się po ruchliwych, trudnych czy niebezpiecznych odcinkach dróg" - wyjaśnia Uladzislau Piatrychyts, podkreślając, że program koncentruje się na doskonaleniu umiejętności i bezpieczeństwie. A takie podejście ma wpływ na samopoczucie kierowców. Piatrychyts zwraca też uwagę na to, że ekologiczna jazda wymaga stałego zaangażowania, co może wyjaśniać, dlaczego niektórzy kierowcy wciąż wahają się przed jej stosowaniem. „W ekologicznej jeździe potrzebna jest cierpliwość i praca, przez dłuższy czas" - zauważa, podkreślając, że wprawdzie wyniki nie zawsze są widoczne natychmiast, ale w dłuższym okresie czasu widać, że ich wpływ jest już znaczący.
Ważne jest też cyfrowe wsparcie
Wsparcie w dostarczaniu szybkich i dokładnych informacji na temat wydajności jazdy dają nowe technologie i cyfryzacja. Kierowcy mogą je łatwo wykorzystać i tym samym poprawić swoje umiejętności. „Dzięki nowej flocie i telematyce ekologiczna jazda jest prosta i wygodna. Niektóre parametry uległy zmianie i teraz jazda stała się łatwiejsza i bezpieczniejsza, a wyniki lepsze. Wygodna jest również codzienna kontrola, ponieważ wszystkie informacje są zawsze dostępne online" - wyjaśnia Uladzislau Piatrychyts.
Doświadczenie i spostrzeżenia Uladzislaua Piatrychytsa pokrywają się z celami i osiągnięciami programu ECO League. Dzięki edukacji, wykorzystaniu technologii w dostarczaniu informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym, a także codziennemu wsparciu, działania Girteki przyczyniają się nie tylko do redukcji emisji gazow cieplarnianych. Pozwalają też budować społeczność kierowców wyspecjalizowanych w ekojeździe i tym samym propagujących zrównoważony rozwój.
Większe zaangażowanie kierowców, większe korzyści dla środowiska
Wyniki programu ECO League potwierdzają, że zaangażowanie kierowców, wspierane przez edukację i nowoczesne technologie, umożliwia osiągnięcie znaczących korzyści dla środowiska. Obecnie średnia odległość pokonywana przez jeden samochód ciężarowy wynosi ponad 160 tys. km. Jeśli uda się zredukować emisję z każdych przejechanych 100 km, skala wpływu może być znacząca. I co więcej, jest już to możliwe przy nakładach finansowych stanowiących mniej niż 1% inwestycji wymaganych dla rozwiązań opartych na pojazdach elektrycznych czy napędzanych wodorem.
Warto też podkreślić, że programy motywacyjne, takie jak ECO League, ale też inne szkolenia czy praktyczne ćwiczenia, zawsze przynoszą korzyści kierowcom. Jak mówi Uladzislau Piatrychyts: „Chciałem być kimś więcej niż tylko kierowcą, chciałem być zawodowym kierowcą. ECO League opiera się na wielu parametrach, które pozwalają mi kontrolować i doskonalić umiejętności w kierowaniu autem ciężarowym".
Program ECO League jest przykładem rosnącego zaangażowania Girteki w działania na rzecz dekarbonizacji transportu, co umacnia pozycję firmy jako odpowiedzialnego lidera rynku usług logistycznych. Przynosi też korzyści lokalnym społecznościom, co wiąże się z redukcją gazów cieplarnianych, oraz kierowcom, którym zapewnia możliwości doskonalenia umiejętności i większe bezpieczeństwo na drodze.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.