Ekologia w branży Fashion? Tego coraz częściej oczekują klienci
W ciągu kilku ostatnich lat stało się bardziej oczywiste, że branża mody musi sprawić, aby ekologiczne operacje stały się nową normą, jeśli chce zabezpieczyć swoją przyszłość. Ekorozwój to już coś więcej niż tylko modne słowo. Powoli staje się integralną częścią branży. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na ekologiczne rozwiązania, partnerzy tacy jak Checkpoint Systems chcą wspierać klientów w trakcie dążenia do bardziej ekologicznej przyszłości.
Ekorozwój to coś więcej niż trend. To konieczność, która zdominowała plany branży mody i priorytety konsumentów. Dziś coraz więcej klientów pyta, skąd pochodzą materiały używane do wytwarzania produktów, jak wygląda proces produkcji i warunki, a także o to, jak traktowani są pracownicy. Jednocześnie marki modowe i sprzedawcy detaliczni są świadomi swojej roli związanej z ochroną środowiska. Biorąc pod uwagę dowody na wpływ branży na klimat, wszyscy na nowo skupiają się na dekarbonizacji, odwracaniu zmian w środowisku naturalnym i ograniczeniu zużycia zasobów naturalnych, ponieważ efekty zmian klimatu stają się coraz bardziej oczywiste. Mimo rosnącej presji branża mody pozostaje jednym z najmniej ekologicznych sektorów na świecie, odpowiadając za emisję około 2,1 miliarda ton CO2 rocznie, co stanowi równowartość 4% emisji globalnej, jak wskazuje McKinsey[1]. Ponad 70% tych emisji pochodzi z procesów produkcyjnych i łańcucha dostaw, podczas gdy reszta wynika handlu detalicznego, logistyki i eksploatacji produktów[2]. Branża w ogromnym stopniu polega na zasobach, wykorzystując duże ilości gruntów, drewna i środków chemicznych, jak również surowców rolniczych takich jak bawełna i wełna. Jasne jest, że każdy sektor i obszar branży musi skupić się na przełomowych działaniach, aby w znaczący i porównywalny sposób przyczynić się do zmniejszania wpływu zmian klimatycznych. Niektórzy kluczowi gracze przecierają szlak na drodze do zmian.
Około 125 wiodących firm, w tym Kering, PVH i Nike, zobowiązało się, aby branża osiągnęła zerową emisję do 2050 r., podążając za wytycznymi UN Fashion Industry Charter for Climate Action z 2018 r.[3] Inne firmy, takie jak H&M, chcą stać się „pozytywne dla klimatu”[4] i doprowadzić do tego, aby do 2040 r. łańcuch dostaw redukował większe ilości gazów cieplarnianych niż produkuje, stosując przy tym innowacyjne modele, np. model produkcji o obiegu zamkniętym. Jednakże, mimo tych zobowiązań na rzecz zmniejszenia emisji i użycia lepszych materiałów, firmy modowe muszą wziąć pod uwagę ekorozwój na wszystkich poziomach łańcucha dostaw, jednocześnie usprawniając procesy przemysłowe, logistyczne i detaliczne. Aby pomóc klientom w osiągnięciu celów ekorozwojowych, wiodący dostawca inteligentnych rozwiązań detalicznych, Checkpoint Systems, nieustannie inwestuje w innowacje, ustanawiając przy tym własne ambitne cele na rzecz ochrony środowiska.
− Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju to konieczność i cel, według którego nieustannie działamy, opracowując nowe rozwiązania i produkty, które są lepsze dla środowiska − mówi Mariano Tudela, VP Sales & Customer Operations MAS Europe w firmie Checkpoint Systems.
Oferując klientom szeroką gamę materiałów i wiedzę techniczną, firma wykorzystuje globalną sieć zakładów, aby upewnić się, że produkcja systemów RFID, EAS i etykiet do ubrań jest zarówno wydajna, jak i ekologiczna. Zakłady firmy zostały zbudowane według najnowszych standardów, posiadają liczne akredytacje etyczne i środowiskowe i zapewniają zgodność z normami, w tym SEDEX, Reach, OEKO-TEX, GRS i ISO 14001. Wykorzystując kreatywne zespoły, firma Checkpoint pracuje nad przekształceniem swoich opakowań w oparciu o potrzeby klientów i innowacje ekologiczne. Firma bada możliwość wykorzystania alternatywnych materiałów, nadruków i wykończeń, a R-Turn Tag oferowany przez Checkpoint Systems to kluczowy przykład ostatnich innowacji.
− Znacznik R-Turn Tag jest bardzo łatwy we wprowadzeniu na rynek, ponieważ jego produkcja jest niedroga, nie wymaga dużych inwestycji, ale pomaga sprzedawcom zmniejszyć liczbę wysyłek związanych z nieuczciwymi zakupami (wardrobing)[5], co w rezultacie jest dobre dla środowiska – mówi Mariano Tudela.
Firma posiada także wiele ekologicznych opcji etykietowania, w tym z przetworzonego papieru, przetworzonego sznurka itp. Klienci mogą podzielić się dokładnymi wymaganiami w zakresie etykietowania, a Checkpoint Systems spełni ich potrzeby.
Dodatkowo, będąc w pełni zintegrowanym dostawcą rozwiązań RFID, firma Checkpoint Systems oferuje sprzedawcom detalicznym ekologiczne korzyści związane z wdrożeniem technologii RFID. Firma sama projektuje i wytwarza swoje produkty do znakowania, które są przekształcane w klipsy i etykiety drukowane i kodowane w globalnych zakładach produkcyjnych strategicznie zlokalizowanych w bliskiej odległości od sprzedawców detalicznych. Prowadzi to nie tylko do zmniejszenia emisji − wdrożenie rozwiązań RFID ma kluczowe znaczenie w zwiększaniu przejrzystości w zakresie produkcji i usprawnianiu rozwiązań wielokanałowych.
− Nasze rozwiązania RFID prowadzą do większej otwartości i przejrzystości dla klienta końcowego, sprzedawcy detalicznego i zainteresowanych podmiotów, ponieważ wszystkie dane dotyczące produktu można z łatwością zgromadzić i udostępnić, oszczędzając czas, pieniądze i zasoby – dodaje Mariano Tudela.
Im więcej danych na temat produkcji i łańcuchów dostaw, tym większy wgląd mają firmy modowe i konsumenci na wpływ produktów na środowisko i potencjalne rozwiązania alternatywne.
Firmy z branży mody mogą także korzystać z rozwiązań RFID, aby uskutecznić swoją pracę dzięki lepszemu przewidywaniu przyszłego zapotrzebowania i sprzedaży detalicznej.
− Zamiast zamawiać tworzyć zapasy, które mogą nie osiągnąć zakładanej sprzedaży, generując odpady, sprzedawcy mogą skorzystać z RFID, aby uskutecznić swoją pracę, zoptymalizować procesy produkcyjne i wytwarzać mniejszą ilość odpadów – wyjaśnia Mariano Tudela.
Zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania technologiczne z zakresu sprzedaży detalicznej idą w parze z szerzej zakrojonym celem branży, zmniejszeniem wpływu na planetę i walką ze zmianą klimatu. Cel ten wspiera także firma Checkpoint Systems, która co roku ocenia i sprawdza wpływ na środowisko oraz nieustannie usprawnia operacje, aby zmniejszyć wpływ na środowisko i spełnić ekologiczne potrzeby klientów[6].
[1] https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/fashion-on-climate
[2] fashion-on-climate-full-report.pdf (mckinsey.com)
[3] Participants in the Fashion Industry Charter for Climate Action | UNFCCC
[4] Climate - H&M Group (hmgroup.com)
[5] Wardrobing to coraz częstsze zjawisko polegające na tym, że klienci kupują odzież, obuwie i inne produkty z zamiarem ich użycia i oddania do sklepu, uzyskując pełny zwrot kosztów.
[6] Our Holistic Plan | Sustainable Label Innovations | CCL Industries (ccllabel.com)

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.