Komunikaty PR

Elektryczna rewolucja w logistyce? Tak, ale pod kilkoma warunkami…

2020-04-22  |  11:20
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 1.44 MB )

 

W obliczu zmian klimatycznych powszechne przejście na auta elektryczne wydaje się kwestią czasu. Ten proces nie ominie również logistyki, w której funkcjonowanie bez pojazdów jest niemożliwe. Jeden z największych polskich operatorów logistycznych, Rohlig Suus Logistics, sprawdził, czy zastąpienie obecnej floty pojazdami elektrycznymi już dziś jest opłacalne.

Rohlig Suus Logistics przetestował jeden z najpopularniejszych modeli aut elektrycznych obecnie wykorzystywanych w transporcie towarów, czyli volkswagena e-Craftera. Na podstawie dostępnych danych, a także dzięki przeprowadzeniu własnej analizy porównawczej, firma oceniła opłacalność użytkowania auta w branży logistycznej. Badanie uwzględniało koszty eksploatacji pojazdów bez przychodów od sprzedaży. Porównano m.in. średnie zużycie paliwa i energii, koszty ubezpieczenia, przeglądów oraz napraw.

Ładowność i zasięg

Z danych Rohlig Suus Logistics wynika, że największą barierą dla rozwoju rynku aut elektrycznych jest zasięg pojazdów. Według informacji producenta, po pełnym naładowaniu e-Crafter jest w stanie przejechać 174 km. Z kolei w teście firmy logistycznej, samochód przejeżdżał średnio 130 km. Dla porównania – samochód dystrybucyjny z silnikiem diesla przez cały dzień pokonuje nawet 230 km. Warto również wspomnieć o różnicy w ładowności pojazdów – auto elektryczne może zmieścić niespełna 1000 kg ładunku, podczas gdy w Crafterze z silnikiem spalinowym wartość ta wynosi 1300 kg. Różnica nie jest bez znaczenia, szczególnie w przypadku firm logistycznych, które często obsługują przewozy paletowe.

Koszty zużytej energii

Tym, co jest mocną stroną samochodów elektrycznych, są koszty zużytej energii. Dla e-Craftera koszt przejechania 100 km to tylko 15 zł – natomiast dla diesla wynosi on 34 zł. Dzięki temu firma może zaoszczędzić na „paliwie” niemal 10 tys. zł rocznie, zakładając, że średni przebieg wynosi 45 tys. km. Jednak, biorąc pod uwagę cenę zakupu auta elektrycznego, zwrot nadwyżki następuje dopiero po 9 latach. Należy jednak podkreślić, że dosyć prosta konstrukcja e-Craftera może w dużym stopniu ograniczać ryzyko poważniejszych uszkodzeń po okresie gwarancyjnym. Takich napraw najczęściej wymaga bowiem silnik spalinowy.

Analizując to, jak kształtują się ceny dostawczych pojazdów elektrycznych oraz ich maksymalnych przebiegów, w najbliższych latach raczej nie przewidywałbym w Polsce masowej wymiany floty aut spalinowych na elektryczne wśród operatorów logistycznych. Udział pojazdów elektrycznych we flotach firm logistycznych może jednak rosnąć, zwłaszcza z uwagi na potencjalne dotacje oraz rozwój technologii produkcji baterii, które mogą bezpośrednio przekładać się na obniżenie kosztów zakupu – powiedział Ilya Klyha, Junior Project Manager z Rohlig Suus Logistics.

E-Crafter dobry dla środowiska

Często poruszanym argumentem w kontekście samochodów elektrycznych są korzyści dla środowiska. Jak wynika z raportu „Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM)” z 2018 roku, samochody elektryczne w mniejszym stopniu zanieczyszczają środowisko, niż te z silnikami spalinowymi zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę cały cykl użytkowania. Warunkiem jest sposób pozyskiwania energii, którą zasilane są pojazdy elektryczne. A to w przypadku Polski wcale nie działa na korzyść pojazdów z tym napędem.

– W Polsce wciąż dominuje model gospodarki opartej na węglu, który jest używany do wytworzenia blisko 80 proc. prądu. Oznacza to, że energia zasilająca samochody elektryczne wciąż powoduje średnią emisję dużych ilości dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego, jeśli naszym celem jest obniżenie śladu węglowego wytwarzanego przez sektor TSL, przede wszystkim powinniśmy zmienić sposób wydobycia energii, którą będziemy zasilać potencjalnie bardziej ekologiczne auta elektryczne. – powiedział Ilya Klyha, Junior Project Manager z Rohlig Suus Logistics.

Przyszłość samochodów pod znakiem elektryczności

Zmiany legislacyjne, a także coraz większa świadomość konsumentów i stawiane przez nich wymogi, mogą sprawić, że użytkowanie „elektryków” przez firmy logistyczne może stać się coraz bardziej popularne. W znaczącym stopniu przyczyni się do tego również rozwój technologii i – co za tym idzie – obniżka cen aut. Obecne koszty utrzymania e-Craftera zmuszają firmy logistyczne do oferowania innego cennika.

Obecna cena usług transportowych jest wypadkową nie tylko kosztów użytkowania, ale także kosztów zakupu i eksploatacji. W przypadku e-Craftera składowe te są znacznie wyższe, dlatego w rezultacie ceny za tego typu usługi również muszą takie być. Dlatego kluczowe w popularyzacji transportu elektrycznego będą nowe regulacje prawne, sprzyjające zamianie transportu spalinowego na elektryczny. Przykładem takiego działania może być brak podatku drogowego w Niemczech dla samochodów, które są przyjazne dla środowiska. Taka ulga, wprowadzona również w naszym kraju, zwiększyłaby opłacalność zakupu auta elektrycznego, wpływając tym samym na obniżenie ceny usługi dla odbiorcy docelowego – stwierdza Dariusz Gołębiowski, Fleet Director w Rohlig Suus Logistics.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę
Gospodarka SHEIN wygenerował w 2023 roku 119 mln euro do polskiego PKB
2024-12-20 | 08:00

SHEIN wygenerował w 2023 roku 119 mln euro do polskiego PKB

SHEIN, globalny sklep internetowy z modą i produktami lifestyle’owymi, umacnia swój pozytywny wpływ na lokalne gospodarki. Firma zleciła firmie doradczej Oxford Economics
Gospodarka Pierwszy Kreuzberg Kraft Kebap poza stolicą – Chajzer postawił na Manufakturę
2024-12-19 | 15:06

Pierwszy Kreuzberg Kraft Kebap poza stolicą – Chajzer postawił na Manufakturę

Łódź to pierwsze miasto poza Warszawą, w którym rozwijająca się sieć Kreuzberg Kraft Kebap Filipa Chajzera znalazła swoją lokalizację. Foodtruck

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.