Komunikaty PR

Endava: siedem najgorętszych trendów w płatnościach

2023-08-25  |  13:00
Biuro prasowe

Lato to czas wytchnienia i odprężenia. To czas gdy korzystna aura kusi do podróży zarówno bliskich, jak i tych bardziej odległych. Konsumenci w tym okresie pragną bezproblemowego wypoczynku i unikania wszelkich niedogodności, które mogłyby zakłócić letni spokój. Nikt nie chce marnować cennych chwil na komplikacje przy kasie, czy podczas zakupów online.

Sezon letni jak zwykle otwiera przed przedsiębiorcami drzwi do obsługi klienta na jeszcze wyższym poziomie. W tym czasie wielu z nas podróżuje, nierzadko poza granice kraju, dokonując licznych i różnorodnych płatności. W tych chwilach bezpieczeństwo i komfort stają się priorytetem.

Wraz ze wzrostem wydatków w okresie wakacyjnym, firmy muszą optymalizować swoje rozwiązania płatnicze, by zapewnić klientom płynność i komfort zakupów. Niezależnie od tego, czy chodzi o płatności zbliżeniowe, opcje "kup teraz, zapłać później", czy usługi uzupełniające lub wzbogacające nasze zakupy, obserwujemy głęboką zmianę w podejściu firm do transakcji z klientami. W świetle wyników raportu Endava's Global Payments Report 2022-2023, sposób, w jaki przedsiębiorstwo zarządza płatnościami, może stać się kluczową przewagą na rynku.

Jakie kluczowe trendy zauważyliśmy w tym sezonie?

  1. Płatności zbliżeniowe akceptowane niemal wszędzie. Noszenie ze sobą portfela już dawno stało się passé. Pozostawienie go w domu jest zdecydowanie bezpieczniejsze, zwłaszcza gdy dostęp do karty płatniczej możemy uzyskać nie tylko za pomocą smartfona, ale także smartwatcha. W Polsce już dawno 100 proc. terminali płatniczych akceptuje płatności zbliżeniowe, a i za granicą widać coraz większą poprawę w tym obszarze. Jak pokazują dane z naszego raportu, nawet najmniejsze przedsiębiorstwa w Europie są mniej uzależnione od gotówki niż największe firmy w Stanach Zjednoczonych.
  2. Kup teraz, zapłać później. Według danych Mastercard 68% polskich konsumentów lubi korzystać z tego rozwiązania płatniczego w przypadku większych lub niespodziewanych zakupów. Jeśli zauważymy ciekawą wakacyjną okazję last minute, a do wypłaty zostało jeszcze kilka dni, to właśnie płatność odroczona może pomóc w utrzymaniu domowego budżetu na bezpiecznym poziomie.
  3. Usługi dodane (Value-Added Services- VAS). Coraz częściej sklepy nie tylko przyjmują płatności ale także starają się zaoferować nam dodatkowe usługi uzupełniające nasz zakup. Przykład? Gdy kupujemy telefon, sklep chętnie zaproponuje nam jego dodatkowe ubezpieczenie.
  4. Darmowa dostawa, bezproblemowe zwroty. Lato to sezon na nowe ubrania i akcesoria. Jeśli ostatnią letnią garderobę skompletowaliśmy rok temu, istnieje duża szansa, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmienił się nasz rozmiar lub styl. Darmowa dostawa jest już dobrą zachętą do zakupów w danym sklepie, ale możliwość dokonania bezproblemowego zwrotu w przypadku otrzymania niewłaściwego rozmiaru jest jeszcze lepszą opcją.
  5. Subskrypcje. Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z potencjału regularnie kupowanych produktów, oferując je w ramach cyklicznej subskrypcji. Od karmy dla zwierząt domowych po szampon do włosów, wszystkie regularne zakupy można przekształcić w powtarzające się przychody, oferując klientowi opłacalną subskrypcję, a tym samym ułatwiając mu życie. Jest to ważne zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy między podróżami pozostaje niewiele czasu na codzienne sprawunki.
  6. Dogłębna analiza. Firmy coraz chętniej analizują dane związane z transakcjami - rodzaje kupowanych produktów, godziny w których popyt osiąga szczyt czy najpopularniejsze metody płatności. Dzięki temu mogą w coraz większym stopniu rozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów, a tym samym oferować im ofertę skrojoną do ich potrzeb.
  7. Płatności P2P. Coraz więcej małych firm preferuje płatności mobilne P2P, takie jak BLIK, zamiast tradycyjnych płatności kartą. Ich atrakcyjność polega na natychmiastowym otrzymaniu środków i niższych kosztach transakcji. Jednak pomimo tych zalet, metoda ta może być mniej wygodna i efektywna czasowo w porównaniu do tradycyjnych płatności zbliżeniowych.

 

Sezon letni dobiega końca. Powyższe trendy wskazują, jak firmy dostosowują się do nowych wyzwań, współpracując z zaufanymi partnerami, takimi jak Endava. Ich celem jest zapewnienie klientom płynnych, bezproblemowych transakcji. Dzięki temu uzyskują przewagę w tym szybko zmieniającym się obszarze.

Wykorzystywanie najnowocześniejszych technologii i rozwiązań cyfrowych stanowi sedno tych zmian, sprawiając, że transakcje stają się bardziej bezpieczne, wydajne i przyjazne dla użytkownika. Ponieważ klienci nadal szukają prostoty i łatwości w swoich transakcjach, takie innowacyjne rozwiązania płatnicze będą tylko nabierać na znaczeniu, kształtując przyszłość handlu.

A okres letni to zawsze czas, w którym rozwiązania płatnicze przechodzą prawdziwy test.

Autor: Krzysztof Araszewicz, Business Analist, Endava

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.