Komunikaty PR

Etykiety RFID w pojemnikach wielokrotnego użytku w branży spożywczej

2020-06-03  |  13:00

Nikogo już nie trzeba przekonywać, jak ważne jest sprawne zarządzania dostawami produktów. Nie wszyscy jednak dostrzegają, jak istotne jest również inteligentne gospodarowanie pojemnikami służącymi do ich transportu, a także jak ważne są etykiety RFID.

W trosce o środowisko naturalne, ale również o wygodę, bezpieczeństwo, a także biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, coraz częściej wykorzystujemy do transportu zwrotne opakowania wielokrotnego użytku (RTI – Returnable Transport Items). Są to różnego rodzaju skrzynki, kontenery, pojemniki, wózki, czy nawet butle. Ich wspólną cechą jest to, że są nieustannie przemieszczane, zarówno wewnątrz firmy, między jej oddziałami, czy w końcu między dostawcami a klientami. Ich liczba w zależności od przedsiębiorstwa waha się od kilkudziesięciu do kilkudziesięciu, czy nawet kilkuset tysięcy sztuk.

Różnią się wielkością, kształtem, a nawet materiałem z którego są wytworzone. Najczęściej jest to plastik lub metal, ale można również spotkać rozwiązania z drewna, czy innego materiału. Jak można się domyśleć ich wartość również będzie się różniła: od kilkudziesięciu złotych do nawet ponad tysiąca. Mnożąc to przez ich liczbę, okazuje się, że mówimy tu o zasobach wartych naprawdę duże pieniądze.

Zasobach, które w wielu przypadkach są słabo lub nie są wcale zarządzane. Dlaczego? Może powodem tego jest fakt, że są tylko nośnikiem właściwych towarów i nikt nie przykłada do nich specjalnej uwagi.

Dostawcy mięsa, nabiału, pieczywa, czy napojów skupiają się głównie na dostarczaniu klientom produktów o jak najwyższej jakości, w atrakcyjnym opakowaniu oraz kuszącej cenie. I jest to w pełni zrozumiałe.

Etykiety RFID – nowe możliwości

Opakowanie zwrotne ma za zadanie tylko dostarczyć produkt do sklepu, a potem wrócić puste po kolejną dostawę. Niestety nie zawsze tak jest, niejednokrotnie pojemniki te leżakują u klienta, czasem pełne, nierozpakowane, innym razem puste, gdzieś w rogu magazynu, bo ktoś zapomniał je odesłać.

W efekcie dostawcy albo zaczyna brakować pojemników do transportu, albo musi inwestować w kolejne. W pierwszym przypadku może się to wiązać z opóźnieniami dostaw, w drugim z niepotrzebnym wydawaniem pieniędzy.

Rozwiązaniem problemu są oczywiście systemy zarządzania opakowaniami zwrotnymi. Można to oczywiście robić w różny sposób, poczynając od ołówka i notesu, przez systemy bazujące na etykietach z kodami kreskowymi, aż po najnowocześniejsze i najbardziej efektywne rozwiązania bazujące na etykietach ze znacznikami RFID.

Te ostatnie pozwalają nie tylko na eleganckie oznaczenie pojemników, ale również dają możliwości, o jakich wcześniej mogliśmy tylko pomarzyć.

Oznaczenia na opakowaniach ułatwiają procesy logistyczne

Każdy kto kiedykolwiek musiał wykonać inwentaryzację w sklepie, czy na magazynie wie jak czasochłonny i nielubiany jest to proces. Z tego względu wiele firm wykonuje go tak rzadko, jak tylko jest to możliwe. W efekcie o faktycznych stanach magazynowych dowiadują się często na koniec roku.

W przypadku etykiety RFID, gdzie odczyt znaczników może odbywać się z dużej odległości, bez konieczności (jak w przypadku np. kodów kreskowych) odczytu pojedynczo kodu po kodzie z opakowań, które często są w trudno dostępnych miejscach, proces inwentaryzacji jest znacznie szybszy i możemy go wykonać praktycznie w dowolnym momencie. Pozwala to oczywiście na natychmiastową reakcję na ewentualne braki lub niezgodności.

Podobnie procesy wydań, czy przyjęć opakowań są o wiele efektywniejsze. Zamiast odczytywać np. kolejne kody ze skrzynek na palecie, wystarczy przejechać paletą przez bramkę RFID i wszystkie znaczniki zostaną przeczytane automatycznie. Pamiętajmy, że technologia RFID nie wymaga bezpośredniej widoczności etykiety RFID przez czytnik.

Dodatkową korzyścią z tego typu rozwiązania jest możliwość zapisywania (i modyfikowania) w znaczniku RFID dodatkowych informacji, przez co samo opakowanie może stać się nośnikiem informacji (np. data przydatności, data pakowania).

Oznaczenia opakowań plastikowych – sprawny monitoring i raportowanie

Dariusz J. Kawecki, Product Manager z Etisoft tłumaczy:

Rozwiązania oparte o RFID pozwalają również, w przypadkach gdzie jest to konieczne, na monitorowanie wybranych parametrów warunków transportu i przechowywania pojemników, takich jak temperatura, czy wilgotność. Oznaczenia na opakowaniach wykonane prawidłowo wraz ze sprawnie działającym systemem monitorującym ich przemieszczanie się pozwalają użytkownikowi na uzyskanie szeregu raportów i zestawień. Wiemy nie tylko, gdzie znajdują się wybrane pojemniki, ale również możemy mieć informacje, np. o wysokiej lub niskiej rotacji pojemników, czy jeśli jest to wymagane, o konieczności serwisowania.

Oczywiście, podobnie jak w przypadku standardowych etykiet, ważny jest odpowiedni dobór etykiety RFID w zależności od pojemnika i warunków, w jakich będzie użytkowany. Dotyczy to doboru odpowiedniego materiału, kleju, ale również parametrów samego znacznika RFID. Stąd też istotny jest zarówno wybór dostawcy posiadającego doświadczenie w tym zakresie, jak również możliwość przeprowadzenia ostatecznych testów u klienta.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.