73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG), które pośrednio już zaczyna dotykać MŚP. Wyniki badania „Leasing Index” w obszarze ekologii zrealizowanego przez Santander Leasing wskazują, że 2/3 przedsiębiorców prowadzi działalność wprowadzając przy tym działania, które ograniczają negatywny wpływ na środowisko.
- Odsetek firm deklarujących, że zachęca pracowników do proekologicznych zachowań wyniósł 73 proc. i wzrósł o 2 pp. w stosunku do wyników z poprzedniego badania z 2021 r.
- Liczba firm deklarujących prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów i wykorzystujących e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru wzrosła o 5 i 2 pp., a wskazania wyniosły odpowiednio 84 i 66 proc.
- Odpowiednio 10 i 8 proc. spośród badanych przedsiębiorstw rozważa inwestycje w postaci samochodu hybrydowego czy elektrycznego.
- Z naszych kolejnych już badań w tym obszarze jasno wynika, że zachowania konsumentów i firm ulegają stałej zmianie. W coraz większym stopniu deklarują oni świadomość odpowiedzialności za wpływ na planetę, ale tego też oczekują od ich partnerów biznesowych. Naszą rolą jest reagowanie na zachodzące zmiany pokoleniowe czy też czynniki jakimi kierują się klienci przy wyborze danych usług czy produktów, które niejednokrotnie poza ceną koncentrują się również na aspekcie środowiskowym – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Tym bardziej cieszy fakt, że odsetek badanych przez nas od lat firm dostrzega problem związany ze środowiskiem i reaguje na niego, w miarę możliwości – dodaje.
Jak wynika z tegorocznego badania „Leasing Index”, w porównaniu do badania z 2021 roku, odsetek badanych firm deklarujących, że stara się minimalizować ilość wytwarzanych odpadów (odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”) spadł o 8 pp. Choć nieznacznie, ale jednak wzrósł odsetek firm deklarujących prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów (o 5 pp.) i wykorzystujących e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru (o 2 pp.). Odsetek firm deklarujących zarówno wykorzystanie ekologicznych produktów, półproduktów i materiałów, jak i chęć inwestowania w ekologiczny i efektywny energetycznie sprzęt spadł – kolejno 20 pp. i 10 pp.
w porównaniu do badania przeprowadzonego w 2021 roku. Z kolei poziom zainteresowania inwestycją w panele fotowoltaiczne plasuje się na podobnym poziomie co w 2021 roku - zaledwie 11 proc. firm deklaruje zainteresowanie takimi inwestycjami. W przypadku pojazdów mniej niż 10 proc. małych firm deklaruje,
że rozważa zakup hybrydowego lub elektrycznego samochodu. Poziom zainteresowania nabyciem takich pojazdów nieznacznie spadł w porównaniu do poprzedniego badania z 2021 roku o kolejno 4 pp. i 2 pp.
- To co cieszy to fakt, że leasing wciąż pozostaje najbardziej prawdopodobną zewnętrzną formą finansowania zarówno ekologicznych samochodów, jak i sprzętu. Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing stanowi pierwszy wybór. Aż 66 proc. przedsiębiorców wskazało tę formę finansowania w przypadku zakupu eko-pojazdów, a z kolei w przypadku maszyn i urządzeń deklaracje firm w tym przypadku wyniosły 47 proc. – podkreśla Mariusz Włodarczyk. – Z pewnością pomogą w realizacji tych inwestycji dane z polskiej gospodarki. Przy praktycznie zerowym wzroście PKB w roku 2023 rynek leasingu urósł o 16 proc. Spodziewane 3 proc. wzrostu PKB w br., wspierane przede wszystkim przez inwestycje i dochody gospodarstw domowych, to zdecydowanie dobry prognostyk na dalsze wzrosty na koniec 2024 r. Tylko w pierwszym kwartale br. inwestycje (biorąc pod uwagę leasing i pożyczkę) wyniosły 26,4 mld zł z dynamiką 14,6 proc. r/r. – dodaje.

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.