Czy ludzie sukcesu zawsze wstają o 5:00 rano?
Popularny stereotyp self-made man opiera się na przekonaniu, że każdy może osiągnąć sukces, dysponując nawet niewielkimi środkami, o ile odpowiednio ciężko pracuje. Trzeba tylko być gotowym na długie godziny pracy, daleko posunięte poświęcenia i wiele wyrzeczeń. Ale może lepiej pracować mądrze, niż ciężko? Sukces w biznesie na pewno wymaga determinacji i umiejętności, ale aby pracować efektywnie nie trzeba zaczynać dnia o piątej rano, ani kończyć go późnym wieczorem. Umiejętne zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala nam dziś pracować szybciej i efektywniej.
Badania pokazują, że Polacy pracują dużo i ciężko. Z wynikiem 40,4 godziny plasujemy się na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem czasu przeciętnie przepracowanego w tygodniu[1] (średnia unijna to 37,5 h[2], a średnia światowa – 34,2[3]). Regularnie bierzemy też nadgodziny – co czwarty z nas pracuje ponad normę od 6 do 10 godzin tygodniowo[4].
Czy Polacy pracują za dużo?
– Ze statystyk wynika, że jesteśmy pracowitym narodem – komentuje Elżbieta Włodarczyk, Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR. – Ale warto się zastanowić nad jakością naszych wysiłków. Bo może za często marnujemy czas, np. na przedzieranie się przez sterty dokumentów? Tymczasem efektywna praca to przede wszystkim maksymalizacja produktywności, czyli osiąganie lepszych efektów przy jednoczesnym minimalizowaniu czasu i zasobów – podkreśla.
Elektroniczny obieg dokumentów i automatyzacja procesów to rozwiązania, które podnoszą wydajność pracy. Wielu Polaków nadal jednak bardziej wierzy dokumentacji papierowej niż elektronicznej. Jak wynika z badań, 40 proc. ankietowanych twierdzi, że z dokumentami papierowymi pracuje im się łatwiej, a 47 proc. uważa, że pismo, fakturę czy umowę lepiej wydrukować, tak na wszelki wypadek[5].
Warto postawić na elektroniczny obieg dokumentów, bo to skraca czas ich przetwarzania, redukuje koszty pracy oraz zużycie zasobów – energii, papieru i materiałów eksploatacyjnych. Cyfryzacja i automatyzacja obiegu dokumentów pozwala też na łatwiejsze i szybsze wychwytywanie błędów, co również wpływa na wzrost efektywności.
Cyfrowo znaczy efektywniej
Dzięki natychmiastowemu dostępowi do dokumentów w formie cyfrowej, łatwiejsza staje się też współpraca między zespołami rozproszonymi np. w różnych oddziałach firmy czy nawet strefach czasowych. Elektroniczny obieg dokumentów umożliwia współdzielenie plików w czasie rzeczywistym, co także usprawnia komunikację i koordynację działań między pracownikami.
Korzystając z udogodnień rozwiązań cyfrowych, trzeba pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa i aspektach formalno-prawnych. Możliwość śledzenia historii zmian w dokumentach firmowych ułatwia zachowanie zgodności z przepisami i prowadzenie audytów. Automatyczne zarządzanie uprawnieniami chroni wrażliwe dane przed nieuprawnionym dostępem, a elektroniczny podpis i pieczęć kwalifikowana gwarantują autentyczność oraz integralność dokumentów w postaci cyfrowej.
E-podpis czy e-pieczęć?
E-podpis to cyfrowy odpowiednik podpisu własnoręcznego. Zawiera dane konkretnej osoby fizycznej, występującej w imieniu własnym lub w imieniu instytucji, potwierdza jej tożsamość i pozwala na formalne autoryzowanie czynności. Natomiast e-pieczęć odpowiada fizycznej pieczęci. Zawiera dane podmiotu, np. firmy - jej nazwę, adres oraz dane weryfikacyjne, takie jak identyfikator NIP.
Pieczęć elektroniczną można stosować w oficjalnej korespondencji z urzędami, klientami i partnerami biznesowymi do stemplowania pism, umów, decyzji, powiadomień, faktur elektronicznych, sprawozdań czy raportów. Rozwiązanie to gwarantuje integralność dokumentów, co w praktyce oznacza, że nie mogą być one zmodyfikowane po ich cyfrowym opieczętowaniu. Pieczęć elektroniczna potwierdza, że podpisane w ten sposób dokumenty rzeczywiście pochodzą z danej firmy. Odbiorca może łatwo zweryfikować dokument opatrzony firmową pieczęcią, sprawdzając, czy nie został zmieniony.
W ofercie KIR dostępne są różne warianty e-pieczęci, w tym pieczęć na module kryptograficznym HSM (dostarczanym przez KIR lub posiadanym przez klienta, po spełnieniu odpowiednich wymagań) oraz na karcie kryptograficznej. Z kolei pieczęć mobilna, najnowsza usługa KIR, pozwala sygnować dokumenty firmowe na dowolnym urządzeniu, bez konieczności korzystania z karty i czytnika. Do pieczęci składanej przez portal mSzafir standardowo dołączany jest kwalifikowany znacznik czasu.
Technologia, której można zaufać
– Osoby, które odnoszą sukcesy zazwyczaj wykazują się wysoką samodyscypliną oraz umiejętnością zarządzania czasem. Potrafią ustalać priorytety i optymalizują swoje działania. Ważnym wsparciem dla ich efektywności jest właściwy dobór narzędzi – twierdzi Elżbieta Włodarczyk. – Dzięki zdobyczom technologii możemy usprawnić swoją pracę i lepiej zadbać o work-life balance.
Produkty KIR w zakresie usług zaufania są dostępne na stronie www.elektronicznypodpis.pl. Firma oferuje m.in. jedyny na rynku mobilny kwalifikowany certyfikat jednorazowy, który można wygenerować w pełni online i użyć do podpisania pojedynczego dokumentu. Użytkownicy mogą wybrać również mobilne certyfikaty z długim terminem ważności (mSzafir) w kilku wariantach lub tradycyjny zestaw z certyfikatem na karcie (Szafir). Poprzez stronę można również szybko i sprawnie odnowić online posiadany certyfikat.
[1] Polski Instytut Ekonomiczny, kwiecień 2024
[2] Preply / Eurostat
[3] PAP / Międzynarodowy Fundusz Walutowy
[4] ADP Polska
[5] Digital Poland, 2021
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.