Komunikaty PR

Długi weekend spędzimy w kraju. Wyjazd w tym czasie planuje co trzeci Polak

2021-05-31  |  08:00
Biuro prasowe

Co trzeci Polak deklaruje, że zamierza wyjechać na długi weekend czerwcowy. 96 proc. rodaków chce spędzić go w kraju, wykazało najnowsze badanie IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy „Turystyka i wypoczynek w pandemii”. Na powrót turystów liczą głównie restauracje i hotele, które borykają się z dużymi problemami finansowymi. Od czasu pojawienia się koronawirusa w Polsce zaległości firm gastronomicznych wzrosły o 28 proc., a obiektów noclegowych aż o 41 proc.

Po straconym weekendzie majowym branża turystyczna, hotelarska i gastronomiczna liczą na dobre rozpoczęcie sezonu w czerwcowy długi weekend. Wyjazd na wypoczynek w tym czasie planuje co trzecia osoba, a zdecydowana większość, bo aż 96 proc., deklaruje, że spędzi go w Polsce, wynika z badania „Turystyka i wypoczynek w pandemii” przeprowadzonego w maju 2021 r. na zlecenie KRD i Rzetelnej Firmy. Niecałe 4 proc. respondentów przyznaje, że chce go spędzić w kraju i za granicą, a tylko 3,6 proc. wybierze wypoczynek poza granicami kraju.

Chęć Polaków do korzystania z krajowej oferty turystycznej w długi weekend to pozytywny sygnał dla branż, które chcą odrobić straty po wielu miesiącach zamrożenia. Według naszego badania, najwięcej, bo prawie połowa turystów, wyda na wyjazd od 300 do 500 zł na osobę. Co piąty ankietowany przyjmuje budżet w wysokości od ponad 500 zł do 1000 zł, a 8 proc. badanych go przekroczy. Co czwarty Polak na wyjazd zamierza przeznaczyć poniżej 300 zł. Na pieniądze turystów liczą przede wszystkim bary i restauracje. Ich łączne zadłużenie w pandemii wzrosło o 28 proc. i obecnie wynosi 210 mln zł – wskazuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Według danych KRD, największe zadłużenie firmy gastronomiczne notują na Mazowszu. Tamtejsi przedsiębiorcy zalegają na 39 mln zł. W nieco lepszej sytuacji są firmy z województwa śląskiego (31 mln zł długu) oraz dolnośląskiego (20,7 mln zł). O najwyższe sumy od swoich dłużników dopominają się banki (76,8 mln zł) oraz firmy zarządzające wierzytelnościami (53,5 mln zł). Ponad 12 mln zł od gastronomii chcą odzyskać też firmy leasingowe i firmy z branży spożywczej.

Hotele i pensjonaty czekają na gości

W czerwcowy długi weekend Polacy najczęściej będą wybierać na nocleg kwatery prywatne. Tak deklaruje blisko co trzeci badany (34 proc.). Co czwarty zanocuje u rodziny bądź znajomych, a tyle samo respondentów zamierza skorzystać z usług pensjonatów (24 proc.). Dopiero na czwartym miejscu wśród wymienianych obiektów znalazły się hotele, w których pokój zarezerwuje ok. 17 proc. osób. Podobną liczbę wskazań zebrała agroturystyka.

Jak podkreślają eksperci KRD, na gości niecierpliwie wyczekują hotele i inne obiekty oferujące zakwaterowanie. 1 364 zadłużone podmioty z tej branży mają bowiem do spłacenia 55,5 mln zł. To o 41 proc. więcej niż wynosiły ich zaległości na początku marca 2020 r.

W najgorszej sytuacji są podmioty z Mazowsza, które mają do spłacenia prawie 10 mln zł. Wysoki poziom zadłużenia w sektorze obserwujemy także w województwie dolnośląskim (7 mln zł), zachodniopomorskim (6,7 mln zł) oraz małopolskim (6,1 mln zł). Problemy finansowe w pandemii dają się we znaki przede wszystkim małym podmiotom. Trzy czwarte zadłużonych obiektów noclegowych to jednoosobowe działalności gospodarcze.

Tylko w 2020 roku swoją działalność zawiesiło blisko 9,5 tysiąca hoteli i obiektów noclegowych. W porównaniu do 2019 roku był to wzrost o prawie 450 procent. W pierwszym kwartale 2021 roku swoją działalność zawiesiło blisko 500 takich podmiotów. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, to wzrost o 50 procent. Główną tego przyczyną jest oczywiście pandemia, dlatego cała branża liczy, że proponowany przez rząd bon turystyczny nie tylko zmobilizuje Polaków do wypoczynku w kraju, ale pobudzi również lokalną gospodarkę miejscowości turystycznych – ocenia Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

Na swoje pieniądze od hoteli i pensjonatów czekają przede wszystkim banki, którym te winne są prawie 22,1 mln zł. Blisko 10,1 mln zł chcą odzyskać firmy windykacyjne. Oferujący noclegi zalegają również z płaceniem za rachunki u operatorów telekomunikacyjnych (1,8 mln zł) oraz za dostawy żywności od branży spożywczej (1,5 mln zł).

Hotele i pensjonaty bardzo liczą na powrót turystów. Tymczasem, jak pokazuje nasze badanie, ich oferta nie jest pierwszym wyborem Polaków. W długi weekend urlopowicze wolą nocować w kwaterach prywatnych, u krewnych bądź znajomych. Nadzieję na większy ruch w hotelach i pensjonatach dają wakacje. Jednak to, w jakim tempie hotelarze będą odrabiali pandemiczne straty, w dużej mierze będzie zależało od tego, czy i kiedy zostaną zniesione ograniczenia co do liczby gości. Wpływ na ruch turystyczny będą mieć również szczepienia, dzięki którym więcej osób będzie mogło podróżować bez strachu przed Covidem – dodaje Adam Łącki.

Powrót na łono natury

Chętni na spędzenie długiego weekendu w Polsce dzielą się na niemal równe grupy zwolenników morza (35 proc.), gór (32 proc.) i jezior (32 proc.). Wyniki badania zapowiadają, że w czerwcowy weekend można spodziewać się dużego oblężenia we wszystkich najbardziej turystycznych lokalizacjach i atrakcjach. Wśród chętnych na czerwcowy wyjazd są również osoby, które od zgiełku i tłoku chciałyby uciec np. na wieś. Na takie spędzenie wolnego czasu nastawia się 15 proc. z nas. Blisko co ósmy (12 proc.) Polak wybiera pobyt w mieście.

Wśród osób, które planują wyjazd na czerwcowy długi weekend, 23 proc. zarezerwowało już na ten czas nocleg. W momencie przeprowadzania badania w połowie maja rezerwacji nie miało jeszcze 52 proc. osób wybierających się w tym czasie na urlop. Co czwarty ankietowany miał natomiast zapewnione lokum, którego nie musiał rezerwować z wyprzedzeniem, np. u rodziny czy znajomych, we własnym domku letniskowym itp.

W czasie czerwcowego wypoczynku większość z nas wciąż będzie zachowywała środki ostrożności i podróżowała jedynie w gronie najbliższych. Z dziećmi, małżonkiem bądź partnerem planuje wyjechać 80 proc. badanych. Blisko co dziesiąty zdecyduje się na wyjazd z kilkoma znajomymi, 2 proc. planuje spędzić wolny czas w większej grupie, a 9 proc. wybierze wypoczynek w pojedynkę.

Touroperatorzy czekają na wakacje

Czerwcowy długi weekend nie przyniesie z kolei zbyt dużego ruchu w biurach turystycznych. Zdecydowana większość Polaków (93,5 proc.) planuje samodzielną organizację wyjazdu, a pozostałe 6,5 proc. skorzysta z oferty touroperatora.

Na większe odbicie i zainteresowanie Polaków zorganizowanymi wyjazdami biura podróży muszą jeszcze chwilę poczekać, prawdopodobnie do sezonu wakacyjnego. Sytuacja zmieniała się bowiem w ostatnim czasie dynamicznie i nie było pewności, czy w naszym kraju obostrzenia zostaną zniesione, podobnie za granicą. To hamowało ruch turystyczny, bo wyjazd z biurem planuje się zwykle z wyprzedzeniem, szczególnie że terminy obejmujące święta i dni wolne są najbardziej rozchwytywane. Można się też domyślać, że wiele osób z planowaniem wyjazdu wstrzymuje się do czasu zaszczepienia i uzyskania odporności, co daje nie tylko ochronę przez zakażeniem koronawirusem, ale i pozwala podróżować do innych krajów bez kosztownych testów. Stąd też branża turystyczna kibicuje szczepieniom i czeka już na klientów, którzy do tej pory odkładali wyjazd ze względu na strach przed zachorowaniem – dodaje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy, partnera KRD.

Długi weekend nie dla wszystkich

Oprócz planujących podróż w długi weekend, jest też spore grono osób, które nie zamierzają wyjeżdżać lub nie wiedzą, czy wyjadą. Tak wskazało 67 proc. respondentów. Główne powody to przede wszystkim: brak pieniędzy oraz obawa przed tłumami po ponownym otwarciu hoteli i pensjonatów, na co wskazuje co czwarty badany. Strach przed koronawirusem znalazł się na trzecim miejscu, we wskazaniach niecałych 17 proc. Niemal tak samo często powodem rezygnacji z wyjazdu była chęć zaoszczędzenia. 15 proc. badanych wskazywało też, że nie ma w tym czasie dni wolnych do wykorzystania lub głowy do planowania wypoczynku. Tyle samo obawia się wyższych cen usług turystycznych podczas długiego weekendu. Z kolei 11 proc. od chęci wyjazdu odwiodły wciąż obowiązujące obostrzenia w korzystaniu z atrakcji turystycznych i podróżowaniu.

---

Ogólnopolskie badanie „Turystyka i wypoczynek w pandemii” zostało przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy w maju 2021 r. na grupie 1005 Polaków w wieku 18-74 lat, metodą CAWI.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA Biuro prasowe
2024-04-25 | 16:00

Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA

Role związane z tworzeniem wartości i zrównoważonym rozwojem zyskają na znaczeniu, rekompensując utratę stanowisk spoza zakresu partnerstwa biznesowego na rzecz
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.