Komunikaty PR

E-commerce ze skokowym wzrostem zapytań o rzetelność finansową Polaków

2024-08-06  |  01:00
Biuro prasowe
  • W I poł. 2024 r. e-sklepy weryfikowały rzetelność finansową Polaków o niemal 80% częściej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – podaje ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
  • To oznacza rosnące zainteresowanie konsumentów zakupami online, ale także coraz większą potrzebę finansowania ich w ramach odroczonych lub ratalnych płatności.
  • Statystyki pokazują również wyraźną sezonowość zakupów w kanale e-commerce – zdecydowanie największy ruch w handlu internetowym przypada na drugi i czwarty kwartał.

 

Z analizy przeprowadzonej przez ERIF BIG wynika, że w I poł. 2024 r. sklepy online sprawdzały sytuację finansową swoich klientów o 78% częściej w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Tak duża dynamika liczby zapytań z sektora e-commerce wynika przede wszystkim z potężnego, prawie 3-krotnego wzrostu, którym zamknął się I kw. br. Co prawda wyhamował w II kw., ale pomimo tego e-sklepy wciąż weryfikowały konsumentów o 23% częściej niż rok wcześniej.

 

Do końca czerwca br. otrzymaliśmy niemal 75% całkowitej liczby zapytań w 2023 r. W tym kontekście przypominam, że w zeszłym roku na zlecenie e-sklepów wygenerowaliśmy rekordową liczbę raportów o rzetelności finansowej konsumentów. Obecny skokowy wzrost liczby zapytań odczytujemy jako kolejny dowód na dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Polsce. Trzeba także pamiętać, że przedsiębiorcy weryfikują tych klientów, którzy zamierzają korzystać z odroczonych płatności lub zakupów ratalnych. Dlatego nasze dane mówią także o rosnącej popularności finansowania w ten sposób kupowanych online towarów – tłumaczy Edyta Kornakiewicz z ERIF Biura Informacji Gospodarczej.

 

Warto te informacje uzupełnić o istotne dane demograficzne. Największą grupę weryfikowanych konsumentów stanowią osoby w wieku od 25 do 44 lat – w I poł. br. dotyczyło ich 62% zapytań. W 12% przypadków sklepy online pytały o najmłodszą grupę klientów, czyli tych poniżej 24 lat. Weryfikacja w 53% spraw dotyczyła kobiet, co można interpretować w ten sposób, że one nieco częściej od mężczyzn kupują w sieci i korzystają w związku z tym z odroczonych płatności lub rat.

 

Kiedy najczęściej kupujemy online?

Zakupy internetowe mają wyraźnie sezonowy charakter. Jak pokazują dane ERIF BIG, sklepy internetowe najrzadziej pytają o sytuację finansową klientów na początku roku. Najprawdopodobniej wynika to z dużych wydatków gospodarstw domowych w okresie świątecznym, co zmniejsza ich skłonność do zakupów w kolejnych miesiącach. Pomimo olbrzymiego wzrostu liczby zapytań r/r od stycznia do marca 2024 r., w tym czasie e-sklepy i tak weryfikowały klientów o 14% rzadziej niż między kwietniem i czerwcem.

 

Wynika to m.in. z tego, że gospodarstwa domowe stopniowo odbudowują swoje budżety po wymagającej końcówce roku. Poza tym drugi kwartał „przynosi” nowe okazje zakupowe, m.in. Wielkanoc, Dzień Dziecka czy konieczność przygotowania się do letnich urlopów. Nasze obserwacje pokazują, że w sezonie wakacyjnym zainteresowanie e-zakupami nieco słabnie i na nowo „rusza” w ostatnim kwartale, czyli w okresie wyprzedaży czy Black Friday. I oczywiście zwiększonych, okołoświątecznych wydatków – dodaje Edyta Kornakiewicz z ERIF BIG.

 

Stabilna sytuacja rynku e-commerce w Polsce

Powyższe dane potwierdzają inne obserwacje dotyczące polskiego rynku e-commerce. Na przykład z opublikowanego w czerwcu przez Samoseo raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków 2024” wynika, że ponad 75% Polaków kupuje online co najmniej kilka razy miesięcznie, a przeszło 40% wydaje na to ponad 1000 zł. Wysoka popularność handlu w sieci utrzymuje się, choć aż 86% osób deklaruje zmianę nawyków zakupowych pod wpływem inflacji.

 

Można powiedzieć, że e-commerce stał się naturalnym czy oczywistym kanałem pozyskiwania przedmiotów z bardzo różnych kategorii. To dobra wiadomość dla sklepów internetowych, ale jednocześnie źródło wyzwań związanych m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa coraz większej liczby transakcji czy koniecznością minimalizowania ryzyka zaległości płatniczych. Ta ostatnia kwestia nabiera znaczenia zwłaszcza w sytuacji, w której rośnie popularność rat i odroczonych płatności. Przedsiębiorcy potrzebują dostępu do narzędzi, które pozwolą im sprawnie weryfikować rzetelność finansową klientów i na tej podstawie podejmować decyzje biznesowe o sposobie finansowania oferowanych towarów – zauważa ekspertka ERIF BIG.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu? Biuro prasowe
2025-03-03 | 10:25

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Dlaczego niektórzy inwestorzy wybierają handel z tzw. siatką zleceń? Ponieważ grid trading jest zautomatyzowany, co pozwala w pewnym stopniu ułatwić codzienny handel.
Finanse Po ludzku o PIT-8C
2025-03-03 | 09:00

Po ludzku o PIT-8C

Po ludzku o PIT-8C 1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy, w związku z którymi uczestnik funduszu inwestycyjnego jest zobowiązany do samodzielnego
Finanse Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
2025-02-28 | 16:30

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech

BUDAPEST, HUNGARY /ACCESS Newswire/ February 28, 2025 / INDEX HUNGARIA IndexHU (Węgry): Panie Heit, bardzo dziękuję za poświęcenie czasu na ten wywiad. Inwestycje w fintech wydają

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.