Finansowanie sprzętu IT leasingiem online w czasie pandemii popularniejsze niż k
PKO Leasing
Chłodna 52
00-872 Warszawa
karolina.kalinowska|pkoleasing.pl | |karolina.kalinowska|pkoleasing.pl
722 032 818
www.pkoleasing.pl
Rynek leasingu sprzętu IT stanowi ok. 1,6 proc. wszystkich finansowanych w ten sposób aktywów. Czy wprowadzony w marcu lockdown i konieczność zapewnienia przez przedsiębiorców swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej zwiększyły rynek zakupu sprzętu IT wśród MŚP? Największa polska spółka leasingowa zanotowała po trzech kwartałach tego roku wzrost dynamiki finansowania w tym segmencie na poziomie 7 proc., a klienci spółki sfinansowali leasingiem sprzęt IT za 65 mln złotych. To znacznie przewyższa dynamikę rynku, który w związku z pandemią notuje spadek we wszytkach obszarach. Na tym tle spadek finansowania sprzętu IT o 5,3 proc. i tak jest pozytywnym wynikiem.
Na znaczeniu w finansowaniu sprzętu IT zyskuje coraz bardziej kanał online. Eksperci wskazują, że ten wzrost może mieć związek z pandemią i utrudnionym dostępem do tradycyjnych kanałów zakupu. Podobne trendy obserwują sieci e-commerce specjalizujące się w sprzedaży takiego sprzętu. Sieć sklepów x-kom przeanalizowała, że w ostatnim czasie finansowanie drobnego sprzętu IT leasingiem rośnie szybciej niż kredyty ratalne, a różnica ta wynosi ok. 10-15 proc. zarówno pod względem liczby zamówień, jak też ich wartości.
Tomasz Michalski dyrektor odpowiedzialny za rozwój zdalnych kanałów dystrybucji w PKO Leasing podkreśla, że przedsiębiorcy chętnie finansują swoje inwestycje leasingiem, ponieważ jest to łatwiejsza i bardziej dostępna dla nich forma finansowania
Online, czy wiesz że zapłacisz leasingiem?
Przedsiębiorcy leasing kojarzy się przeważnie z samochodami osobowymi. Stanowią one ponad 40 proc. całego rynku leasingowego. Natomiast finansowanie sprzętu IT to raptem ok. 2 proc. Jednak to właśnie ten segment rynku może wyznaczać trendy w branży. Dlaczego? Odpowiedź znajdziemy w coraz śmielszych planach dotyczących cyfryzacji.
Leasing coraz odważniej wchodzi na drogę cyfrową, a pierwszym segmentem , który został objęty możliwością finansowania drogą online jest właśnie drobny sprzęt IT. Zakupy sprzętu online
i możliwość finansowania go leasingiem są dostępne dla klientów od dawna. Decyzja o finansowaniu podejmowana jest bardzo szybko, nawet w kilka minut, a cały proces odbywa się zdalnie – podkreśla Tomasz Michalski.
Finansowanie sprzętu w kanałach online z roku na rok systematycznie wzrasta. Pandemia na pewno przyspieszy ten proces. Tylko w marcu i kwietniu, w czasie lockdownu, wzrost w tym kanale, w PKO Leasing, wyniósł odpowiednio 77 proc. r/r i 66 proc. r/r. Jak podkreśla ekspert PKO Leasing - na taki stan rzeczy na pewno wpłynęło zamknięcie gospodarki oraz potrzeba szybkiej organizacji pracy zdalnej przez przedsiębiorców. Bardzo duże wzrosty w tym kanale odnotowaliśmy także w maju i czerwcu. To, że zamknięcie sieci handlowych wpływa na dynamikę tego kanału pokazują dane z listopada. W tym miesiącu sprzedaż online znów osiągnęła dynamikę powyżej 50 proc. r/r.
e- Sklepy też widzą potencjał w leasingu
Zwiększenie zainteresowania sprzętem IT w czasie pandemii odnotowują również sklepy
internetowe . Z danych x-kom wynika, że 2/3 zamówień finansowanych leasingiem dotyczyła laptopów, desktopów, monitorów, myszek, klawiatur i kamerek internetowych. Udział tych sprzętów w wartości wszystkich zamówień finansowanych leasingiem wyniósł prawie 80 proc. W sklepie x-kom nie było większego zaskoczenia. W ostatnich miesiącach w związku z pandemią królowały sprzęty ułatwiające pracę z domu. Przedsiębiorcy leasingowali przede wszystkim laptopy. 15 proc. sprzętów zamówionych w x-komie w leasingu stanowiły smartfony, a 8 proc. to desktopy - potwierdza Kamil Szwarbuła, rzecznik prasowy x-kom.
Sklep jako ciekawostkę podaje, że wśród zamówień leasingowych dla firm znalazły się też pojedyncze, dość egzotyczne produkty takie jak: obiektyw czy wideorejestrator z zestawem głośnomówiącym. Wśród zamówień znalazły się też urządzenia, które bardziej kojarzą się z rozrywką niż z pracą np. pad czy kierownica do grania w gry wyścigowe.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.