Globalna zgodność postrzegana jako szansa - buduje zaufanie i dobre imię firmy
Renata Stefanowska
Mazars
ul. Piekna 18
00-549 Warszawa
r.stefanowska|mazars.pl| |r.stefanowska|mazars.pl
22 25 55 200
mazars.pl
- Większość firm postrzega compliance jako szansę, dzięki której może budować zaufanie i dobre imię, a nie tylko jako kolejny obowiązek.
- Liderzy biznesowi inwestują dużo czasu w zgodność z przepisami: w trzech czwartych przypadków członkowie zarządu lub dyrektorzy najwyższego szczebla angażują się w funkcje związane ze zgodnością przynajmniej raz na kwartał.
- Ponad połowa respondentów (51%) spodziewa się, że w przyszłości będzie coraz trudniej spełnić wymogi związane ze zgodnością i w związku z tym planuje zainwestować w technologię (uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję) oraz w podnoszenie umiejętności, aby sprostać wyzwaniu.
- 82% firm jest przekonanych, że obecnie spełniają wymogi związane ze zgodnością i że będą je spełniać także w przyszłości.
- Regiony i kraje prezentowały zasadniczo spójne poglądy, choć wystąpiło też kilka różnic.
22 listopada 2021, Londyn/Warszawa: Mazars, międzynarodowa firma specjalizująca się w audycie, podatkach i doradztwie, przedstawia wyniki badania pt. „Budowanie zaufania: dlaczego zgodność globalna jest dziś tematem ważnym dla firm”. Badanie, oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród 892 specjalistów ds. zgodności księgowej i podatkowej wyższego szczebla pracujących w międzynarodowych spółkach z 25 krajów, pokazuje ryzyka i szanse związane ze zgodnością teraz i w przyszłości.
Możliwość tworzenia wartości
Osoby zarządzające działami zgodności widzą kwestie compliance jako szansę, a nie tylko jako kolejny obowiązek. 58% zgadza się z tym poglądem. Możliwości, które wiążą się ze zgodnością są istotne: budowanie zaufania, wzmacnianie pewności klientów i zyskanie dobrej reputacji. Spełnianie wymogów dotyczących zgodności z przepisami jest po prostu opłacalne: 65% respondentów czuje, że dobry poziom zgodności zwiększa pewność inwestorów; 64% mówi, że zwiększa zaufanie klientów; 61% twierdzi, że pomaga budować dobre imię.
Firmy polegają na pracownikach wyższego szczebla, żeby zachować zgodność z przepisami
W trzech czwartych firm (75%) członkowie zarządu lub dyrektorzy najwyższego szczebla angażują się w kwestie związane ze zgodnością raz na kwartał lub częściej (39% miesięcznie). Zaangażowanie to jest najczęściej elementem wcześniej zaplanowanego przeglądu ryzyk (50%), ale często jest również związane z poszukiwaniem nowych punktów widzenia lub możliwości (44%).
Ponad połowa firm spodziewa się, że w przyszłości będzie coraz trudniej spełnić wymogi związane ze zgodnością
Zasadniczo przedsiębiorstwa potwierdzają, że poświęcenie uwagi i zasobów na zgodność z przepisami dają pozytywne efekty: 82% jest przekonanych, że obecnie spełniają wymogi związane ze zgodnością i że będą nadal spełniać je w przyszłości. Jednakże ponad połowa z nich (51%) spodziewa się, że przestrzeganie zgodności z przepisami stanie się trudniejsze w ciągu najbliższych pięciu lat. Kwestie te stają się coraz bardziej złożone, przepisy zmieniają się szybko, a Covid-19 będzie nadal powodować zakłócenia. Około 38% respondentów wymienia złożoność przepisów jako jedno z największych wyzwań dla zapewnienia zgodności w ciągu najbliższych pięciu lat. Mniej więcej tyle samo wymienia wpływ pandemii, a 36% mówi o nowych przepisach. Brexit także stanowi pewne zakłócenie dla zgodności, ale nie jest wymieniany wysoko na liście wyzwań (ogólnie 23% wymienia go jako największe wyzwanie).
Eksperci z regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) w odróżnieniu od specjalistów z innych części świata, nie spodziewają się aż tak poważnych zmian w prawie, które w sposób znaczący wpłynęłyby na wypełnianie przez ich firmy wymogów compliance.
Liderzy wiedzą, że braki niosą za sobą znaczące ryzyko
Kierownicy działów compliance są świadomi znaczącego ryzyka i ewentualnych niedociągnięć: 77% mówi, że ich firmy musiały stawić czoła wyzwaniom związanym ze zgodnością oraz z przepisami księgowymi i podatkowymi w ciągu ostatnich pięciu lat. Konsekwencje zazwyczaj obejmują utratę reputacji, wewnętrzne postępowanie dyscyplinarne i kary pieniężne.
Liderzy powinni inwestować w technologię, ale muszą też podnosić poziom wiedzy i umiejętności
Technologie (w szczególności uczenie maszynowe/sztuczna inteligencja) i umiejętności znajdują się wśród największych planowanych inwestycji w compliance: 45% twierdzi, że nowe technologie w zakresie zgodności z przepisami księgowymi i podatkowymi będą jednym z największych czynników wpływających na poprawę wyników ich działu w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednakże, są one wstrzymywane przez brak wiedzy i umiejętności zespołu: dwóch na pięciu respondentów (42%) uważa, że jest to główna przeszkoda w osiągnięciu przez ich zespół celów w zakresie zgodności.
Duża spójność w regionach z kilkoma odstępstwami
Regiony i kraje podają zasadniczo podobne odpowiedzi w ankiecie, choć wystąpiło kilka różnic: 50% liderów w Ameryce Łacińskiej przeprowadza przegląd kwestii związanych z compliance raz na miesiąc lub częściej, co plasuje ich 11 punktów wyżej niż średnia światowa, najbardziej ze wszystkich ankietowanych regionów też postrzegają zgodność jako szansę (65% względem 58%). Respondenci w USA za największe wyzwanie w zakresie compliance uznają wzmożoną kontrolę ze strony organów regulacyjnych - co nie występuje wśród trzech największych wyzwań wśród ogółu respondentów. Ponadto zarządzający działami compliance w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej i Stanów Zjednoczonych byli szczególnie dotknięci koniecznością zwiększenia zasobów przeznaczonych na zgodność w ciągu ostatnich 12 miesięcy w porównaniu do średniej badania (odpowiednio 78%, 71% i 78%, w porównaniu do 60% ogółem).
Erick Gillier, Partner, Globalny Dyrektor ds. Zgodności w Mazars komentuje badanie, mówiąc że – Globalna zgodność zawsze była fundamentem dobrych praktyk biznesowych, ale nadal może być postrzegana przez niektórych jako kolejny obowiązek zamiast jako szansa, z której można skorzystać. Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób liderzy biznesowi podchodzą do kwestii globalnej zgodności, ile uwagi jej poświęcają, jakich zysków oczekują, jakie ryzyko przewidują i na czym koncentrują swoje inwestycje. Nasza ankieta i badanie pokazują, że dobrze zarządzana globalna zgodność upewnia inwestorów, zwiększa zaufanie klientów i buduje dobrą reputację w świecie zewnętrznym”.
– Wprawdzie specjaliści ds. compliance w Europie Środkowo-Wschodniej nie spodziewają się znaczących zmian w przepisach, jednak patrząc na sytuację w Polsce wiemy, że firmy muszą się przygotować na rozwój compliance w najbliższym czasie ze względu na ilość prognozowanych zmian prawa, szczególnie prawa podatkowego. – komentuje Monika Nowecka, partner odpowiedzialna za usługi księgowe i kadrowo-płacowe w Mazars w Polsce.
Erick Gillier podkreśla także, że – Ta ankieta i badanie jasno pokazuje, że liderzy biznesowi mają poczucie odpowiedzialności za zgodność z przepisami. Zważywszy na coraz bardziej rygorystyczną kontrolę nad biznesem, dla każdego, kto chce, by dobra firma była dobrze prowadzona, uspokajający powinien być wniosek, że większość liderów planuje planuje przeznaczyć większe zasoby finansowe i ludzkie na kwestie związane z compliance.
Kontakty
Lorraine Hackett, Group Brand & Communications Director, Mazars
lorraine.hackett@mazars.co.uk / +44 (0)20 7063 4435
Renata Stefanowska Menedżer, Dział Komunikacji i Marketingu
r.stefanowska@mazars.pl / +48 22 25 55 200
https://pol.mazars.pl | http://www.linkedin.com/company/mazars-in-poland
O Mazars
Mazars to międzynarodowa, zintegrowana firma specjalizująca się w audycie, księgowości, doradztwie, usługach podatkowych i prawnych*. Działając w ponad 90 krajach i terytoriach na całym świecie, korzystamy z doświadczenia ponad 42 000 specjalistów – w tym 26 000 w ramach zintegrowanego partnerstwa Mazars i 16 000 za pośrednictwem Mazars North America Alliance - pomagając różnej wielkości przedsiębiorstwom na każdym etapie ich rozwoju.
W Polsce Mazars zatrudnia ponad 300 specjalistów w Warszawie i Krakowie, oferując polskim i międzynarodowym przedsiębiorstwom pełen zakres usług w dziedzinie audytu, outsourcingu księgowego i kadrowo-płacowego, podatków, konsultingu oraz doradztwa finansowego.
*tam, gdzie przewidują to przepisy krajowe.
Metodologia
Między 30 kwietnia a 2 czerwca 2021 roku, Mazars we współpracy z GQR Research przeprowadził ankietę wśród 892 specjalistów ds. zgodności księgowej i podatkowej wyższego szczebla pracujących w spółkach międzynarodowych. Badanie zostało przeprowadzone online, na zasadzie „podwójnie ślepej próby”: respondenci nie wiedzieli, że sponsorem badania jest Mazars. Respondenci wywodzili się z sektora prywatnego, z firm międzynarodowych. Osoby te miały co najmniej dyrektorski staż pracy, pracowały w centrali globalnej/regionalnej i były odpowiedzialne za wiele krajów. Były zaangażowane w zapewnianie zgodności z przepisami księgowymi i podatkowymi w obrębie swojej organizacji.
Respondenci pochodzili ze wszystkich regionów świata, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Zachodniej oraz Azji i Pacyfiku: Afryka i Bliski Wschód (100 respondentów); Azja i Pacyfik (251); Europa Środkowo-Wschodnia (50); Ameryka Północna (51); Ameryka Łacińska (101); Europa Zachodnia (339)
Wielkość organizacji respondentów:
- Mniej niż 1 000 pracowników na świecie: 268 respondentów
- 1 000 – 10 000 pracowników na świecie: 380 respondentów
- 10 000 i więcej pracowników na świecie: 244 respondentów
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.