Komunikaty PR

Globalna zgodność postrzegana jako szansa - buduje zaufanie i dobre imię firmy

2021-11-23  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Renata Stefanowska
Mazars

ul. Piekna 18
00-549 Warszawa
r.stefanowska|mazars.pl| |r.stefanowska|mazars.pl
22 25 55 200
mazars.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.13 MB )
  • Większość firm postrzega compliance jako szansę, dzięki której może budować zaufanie i dobre imię, a nie tylko jako kolejny obowiązek.
  • Liderzy biznesowi inwestują dużo czasu w zgodność z przepisami: w trzech czwartych przypadków członkowie zarządu lub dyrektorzy najwyższego szczebla angażują się w funkcje związane ze zgodnością przynajmniej raz na kwartał.
  • Ponad połowa respondentów (51%) spodziewa się, że w przyszłości będzie coraz trudniej spełnić wymogi związane ze zgodnością i w związku z tym planuje zainwestować w technologię (uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję) oraz w podnoszenie umiejętności, aby sprostać wyzwaniu.
  • 82% firm jest przekonanych, że obecnie spełniają wymogi związane ze zgodnością i że będą je spełniać także w przyszłości.
  • Regiony i kraje prezentowały zasadniczo spójne poglądy, choć wystąpiło też kilka różnic.

 

22 listopada 2021, Londyn/Warszawa: Mazars, międzynarodowa firma specjalizująca się w audycie, podatkach i doradztwie, przedstawia wyniki badania pt. „Budowanie zaufania: dlaczego zgodność globalna jest dziś tematem ważnym dla firm”. Badanie, oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród 892 specjalistów ds. zgodności księgowej i podatkowej wyższego szczebla pracujących w międzynarodowych spółkach z 25 krajów, pokazuje ryzyka i szanse związane ze zgodnością teraz i w przyszłości. 

Możliwość tworzenia wartości

Osoby zarządzające działami zgodności widzą kwestie compliance jako szansę, a nie tylko jako kolejny obowiązek. 58% zgadza się z tym poglądem. Możliwości, które wiążą się ze zgodnością są istotne: budowanie zaufania, wzmacnianie pewności klientów i zyskanie dobrej reputacji. Spełnianie wymogów dotyczących zgodności z przepisami jest po prostu opłacalne: 65% respondentów czuje, że dobry poziom zgodności zwiększa pewność inwestorów; 64% mówi, że zwiększa zaufanie klientów; 61% twierdzi, że pomaga budować dobre imię.

Firmy polegają na pracownikach wyższego szczebla, żeby zachować zgodność z przepisami

W trzech czwartych firm (75%) członkowie zarządu lub dyrektorzy najwyższego szczebla angażują się w kwestie związane ze zgodnością raz na kwartał lub częściej (39% miesięcznie). Zaangażowanie to jest najczęściej elementem wcześniej zaplanowanego przeglądu ryzyk (50%), ale często jest również związane z poszukiwaniem nowych punktów widzenia lub możliwości (44%).

Ponad połowa firm spodziewa się, że w przyszłości będzie coraz trudniej spełnić wymogi związane ze zgodnością

Zasadniczo przedsiębiorstwa potwierdzają, że poświęcenie uwagi i zasobów na zgodność z przepisami dają pozytywne efekty: 82% jest przekonanych, że obecnie spełniają wymogi związane ze zgodnością i że będą nadal spełniać je w przyszłości. Jednakże ponad połowa z nich (51%) spodziewa się, że przestrzeganie zgodności z przepisami stanie się trudniejsze w ciągu najbliższych pięciu lat. Kwestie te stają się coraz bardziej złożone, przepisy zmieniają się szybko, a Covid-19 będzie nadal powodować zakłócenia. Około 38% respondentów wymienia złożoność przepisów jako jedno z największych wyzwań dla zapewnienia zgodności w ciągu najbliższych pięciu lat. Mniej więcej tyle samo wymienia wpływ pandemii, a 36% mówi o nowych przepisach. Brexit także stanowi pewne zakłócenie dla zgodności, ale nie jest wymieniany wysoko na liście wyzwań (ogólnie 23% wymienia go jako największe wyzwanie).

Eksperci z regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) w odróżnieniu od specjalistów z innych części świata, nie spodziewają się aż tak poważnych zmian w prawie, które w sposób znaczący wpłynęłyby na wypełnianie przez ich firmy wymogów compliance.

Liderzy wiedzą, że braki niosą za sobą znaczące ryzyko

Kierownicy działów compliance są świadomi znaczącego ryzyka i ewentualnych niedociągnięć: 77% mówi, że ich firmy musiały stawić czoła wyzwaniom związanym ze zgodnością oraz z przepisami księgowymi i podatkowymi w ciągu ostatnich pięciu lat. Konsekwencje zazwyczaj obejmują utratę reputacji, wewnętrzne postępowanie dyscyplinarne i kary pieniężne.

Liderzy powinni inwestować w technologię, ale muszą też podnosić poziom wiedzy i umiejętności

Technologie (w szczególności uczenie maszynowe/sztuczna inteligencja) i umiejętności znajdują się wśród największych planowanych inwestycji w compliance: 45% twierdzi, że nowe technologie w zakresie zgodności z przepisami księgowymi i podatkowymi będą jednym z największych czynników wpływających na poprawę wyników ich działu w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednakże, są one wstrzymywane przez brak wiedzy i umiejętności zespołu: dwóch na pięciu respondentów (42%) uważa, że jest to główna przeszkoda w osiągnięciu przez ich zespół celów w zakresie zgodności.

Duża spójność w regionach z kilkoma odstępstwami

Regiony i kraje podają zasadniczo podobne odpowiedzi w ankiecie, choć wystąpiło kilka różnic: 50% liderów w Ameryce Łacińskiej przeprowadza przegląd kwestii związanych z compliance raz na miesiąc lub częściej, co plasuje ich 11 punktów wyżej niż średnia światowa, najbardziej ze wszystkich ankietowanych regionów też postrzegają zgodność jako szansę (65% względem 58%). Respondenci w USA za największe wyzwanie w zakresie compliance uznają wzmożoną kontrolę ze strony organów regulacyjnych - co nie występuje wśród trzech największych wyzwań wśród ogółu respondentów. Ponadto zarządzający działami compliance w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej i Stanów Zjednoczonych byli szczególnie dotknięci koniecznością zwiększenia zasobów przeznaczonych na zgodność w ciągu ostatnich 12 miesięcy w porównaniu do średniej badania (odpowiednio 78%, 71% i 78%, w porównaniu do 60% ogółem).

 

Erick Gillier, Partner, Globalny Dyrektor ds. Zgodności w Mazars komentuje badanie, mówiąc że – Globalna zgodność zawsze była fundamentem dobrych praktyk biznesowych, ale nadal może być postrzegana przez niektórych jako kolejny obowiązek zamiast jako szansa, z której można skorzystać. Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób liderzy biznesowi podchodzą do kwestii globalnej zgodności, ile uwagi jej poświęcają, jakich zysków oczekują, jakie ryzyko przewidują i na czym koncentrują swoje inwestycje. Nasza ankieta i badanie pokazują, że dobrze zarządzana globalna zgodność upewnia inwestorów, zwiększa zaufanie klientów i buduje dobrą reputację w świecie zewnętrznym”.

– Wprawdzie specjaliści ds. compliance w Europie Środkowo-Wschodniej nie spodziewają się znaczących zmian w przepisach, jednak patrząc na sytuację w Polsce wiemy, że firmy muszą się przygotować na rozwój compliance w najbliższym czasie ze względu na ilość prognozowanych zmian prawa, szczególnie prawa podatkowego. – komentuje Monika Nowecka, partner odpowiedzialna za usługi księgowe i kadrowo-płacowe w Mazars w Polsce.

Erick Gillier podkreśla także, że – Ta ankieta i badanie jasno pokazuje, że liderzy biznesowi mają poczucie odpowiedzialności za zgodność z przepisami. Zważywszy na coraz bardziej rygorystyczną kontrolę nad biznesem, dla każdego, kto chce, by dobra firma była dobrze prowadzona, uspokajający powinien być wniosek, że większość liderów planuje planuje przeznaczyć większe zasoby finansowe i ludzkie na kwestie związane z compliance.

 

Kontakty

Lorraine Hackett, Group Brand & Communications Director, Mazars
lorraine.hackett@mazars.co.uk / +44 (0)20 7063 4435

Renata Stefanowska Menedżer, Dział Komunikacji i Marketingu

r.stefanowska@mazars.pl / +48 22 25 55 200

 

https://pol.mazars.pl | http://www.linkedin.com/company/mazars-in-poland

 

 

O Mazars

Mazars to międzynarodowa, zintegrowana firma specjalizująca się w audycie, księgowości, doradztwie, usługach podatkowych i prawnych*. Działając w ponad 90 krajach i terytoriach na całym świecie, korzystamy z doświadczenia ponad 42 000 specjalistów – w tym 26 000 w ramach zintegrowanego partnerstwa Mazars i 16 000 za pośrednictwem Mazars North America Alliance - pomagając różnej wielkości przedsiębiorstwom na każdym etapie ich rozwoju.

 

W Polsce Mazars zatrudnia ponad 300 specjalistów w Warszawie i Krakowie, oferując polskim i międzynarodowym przedsiębiorstwom pełen zakres usług w dziedzinie audytu, outsourcingu księgowego i kadrowo-płacowego, podatków, konsultingu oraz doradztwa finansowego.

*tam, gdzie przewidują to przepisy krajowe.

 

Metodologia

Między 30 kwietnia a 2 czerwca 2021 roku, Mazars we współpracy z GQR Research przeprowadził ankietę wśród 892 specjalistów ds. zgodności księgowej i podatkowej wyższego szczebla pracujących w spółkach międzynarodowych. Badanie zostało przeprowadzone online, na zasadzie „podwójnie ślepej próby”: respondenci nie wiedzieli, że sponsorem badania jest Mazars. Respondenci wywodzili się z sektora prywatnego, z firm międzynarodowych. Osoby te miały co najmniej dyrektorski staż pracy, pracowały w centrali globalnej/regionalnej i były odpowiedzialne za wiele krajów. Były zaangażowane w zapewnianie zgodności z przepisami księgowymi i podatkowymi w obrębie swojej organizacji.

Respondenci pochodzili ze wszystkich regionów świata, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Zachodniej oraz Azji i Pacyfiku: Afryka i Bliski Wschód (100 respondentów); Azja i Pacyfik (251); Europa Środkowo-Wschodnia (50); Ameryka Północna (51); Ameryka Łacińska (101); Europa Zachodnia (339)

Wielkość organizacji respondentów:

  • Mniej niż 1 000 pracowników na świecie: 268 respondentów
  • 1 000 – 10 000 pracowników na świecie: 380 respondentów
  • 10 000 i więcej pracowników na świecie: 244 respondentów

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Mazars
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń Biuro prasowe
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku
Finanse Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
2024-06-27 | 01:00

Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?

Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 podpisano do 2 czerwca br. umowy na realizację 3 974

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.