Komunikaty PR

Jak nie dać się oszukać podczas świątecznych zakupów w sieci?

2021-12-20  |  12:00
Biuro prasowe

Czas przedświątecznych zakupów to okres żniw nie tylko dla sprzedawców czy samych konsumentów, ale niestety – również dla oszustów. Choć, jak wynika z badania na zlecenie Tpay, dla aż 90 proc. Polaków bardzo ważne jest bezpieczeństwo transakcji podczas e-zakupów, to wielu konsumentów wciąż pada ofiarą różnych, coraz bardziej wymyślnych metod cyberprzestępców. Jednocześnie, blisko 40 proc. przyznało, że ze wspomnianym bezpieczeństwem wiąże się dla nich obecność operatora przy metodzie płatności. Jaką rolę odgrywa on podczas transakcji i dlaczego jest tak ważny? Kto jest najbardziej podatny na ataki cyberprzestępców i jak można się przed nimi ustrzec?

W obawie przed utratą swoich środków, zwracamy coraz większą uwagę na to, aby zakupy, których dokonujemy online, były bezpieczne. Mimo że w temacie bezpieczeństwa stajemy się coraz bardziej świadomi, to wciąż wiele osób pada ofiarą cyberoszustw – aż jedna trzecia internautów deklaruje, że została oszukana podczas zakupów w sieci[1].

Zaufane płatności = bezpieczeństwo

Proces transakcji jest jednym z istotniejszych etapów pod względem bezpieczeństwa podczas dokonywania zakupów online. Jak wynika z badania Tpay, w tym czasie 67 proc. osób obawia się o swoje dane i konta bankowe. Aby płatności były bezpieczne, kluczowa jest rola operatora płatności, który jest pośrednikiem między płatnikiem i e-sklepem a bankami i np. acquirerem kartowym czy Polskim Standardem Płatności w przypadku płatności BLIKIEM. Jakie jest zadanie operatora płatności podczas transakcji? Zapewnia on panel transakcyjny, czyli oprogramowanie umożliwiające wybranie metody i dokonanie płatności – na stronie zewnętrznej lub coraz częściej bez opuszczania sklepu (tzw. on-site payment). Następnie operator realizuje przekazanie środków, a także odpowiada za przekazanie płatnikowi oraz sklepowi potwierdzenia transakcji.

- Operator płatności jest podmiotem regulowanym, wymagającym posiadanie licencji Komisji Nadzoru Finansowego i podlegającym jej nadzorowi. Jednocześnie uzyskanie statusu Krajowej Instytucji Płatniczej, wiąże się ze spełnieniem rygorystycznych wymogów i jest gwarancją jakości i bezpieczeństwa obsługiwanych transakcji. Aby płatnikom to bezpieczeństwo zapewnić, operator, na podstawie Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML), zobowiązuje się do identyfikowania i weryfikowania tożsamości właścicieli e-commerce – mówi Maciej Pawlak, Head of Risk & Security u operatora płatności Tpay.

Grupy najbardziej narażone na oszustwo


Dane z raportu Pymnts[2] pokazują, że w ubiegłym sezonie świątecznym, podczas zakupów w sieci, celem cyberposzustów byli głównie millenialsi (19 proc.) oraz bridge millenials, czyli osoby między 32 a 41 r.ż. (18 proc.). Co ciekawe, osoby pochodzące z pokolenia wyżu demograficznego (baby boomers) oraz seniorzy stanowili w tym przypadku jedynie 7 proc. Z kolei, jak wynika z badań Science Advances, osoby powyżej 65. roku życia są mniej ostrożne podczas aktywności w sieci i bardziej podatne na fałszywe informacje – dane pokazują, że nieświadomie przekazują je dalej siedem razy częściej niż te w wieku 18-25 lat. Biorąc także pod uwagę fakt, że osoby starsze są coraz bardziej aktywne w internecie, edukowanie i udostępnianie informacji na temat bezpieczeństwa w sieci jest niezwykle ważne.

- Warto znać rolę operatora płatności i chociaż z grubsza przebieg transakcji najczęściej wykorzystywanej przez nas metody płatności. Świadomy użytkownik jest mniej narażony na ataki, a jeśli zdarzy się przykry incydent, wie, gdzie w pierwszej kolejności szukać pomocy. Poza tym, jeśli zajdzie kiedyś potrzeba kontaktu z operatorem płatności, np. z powodu trudności z opłaceniem zamówienia, zachęcam do podawania numeru nieudanej transakcji już w pierwszym kontakcie z biurem obsługi klienta - to znacznie przyspiesza udzielenie pomocy – dodaje Maciej Pawlak.


Celem oszustw padali również konsumenci borykający się z największymi problemami finansowymi – podczas zakupów świątecznych w 2020 r. wydają się oni być celem oszustów znacznie częściej niż ci, którzy mają pewien stopień bezpieczeństwa finansowego. Jak wynika z danych Pymnts, w tym czasie aż 26 proc. konsumentów, którzy żyli od wypłaty do wypłaty i mieli trudności z opłaceniem miesięcznych rachunków, padło ofiarą cyberoszustw. Warto więc być czujnym i dwa razy sprawdzać, czy okazja, z której chcemy skorzystać, nie jest przypadkiem oszustwem.

 


[1] Co (u)gryzie e-commerce? Raport Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute, 2021

[2] The 2021 Holiday Shopping Outlook: Why Convenience And Personalization Will Be Key, PYMNTS.com, październik 2021

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach? Biuro prasowe
2025-07-17 | 08:00

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Pożyczki online a emigracja – dlaczego warto o nich mówić?  Coraz więcej Polaków wybiera życie za granicą, szukając stabilizacji, lepszych zarobków
Finanse Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
2025-07-17 | 06:00

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.