Jak Polacy korzystają z narzędzi ułatwiających dostęp do świata cyfrowych usług?
Kontakty z administracją publiczną (43 proc.), usługi użyteczności publicznej (26 proc.) i usługi finansowe
(22 proc.) – to właśnie w tych sytuacjach użytkownicy bankowości internetowej najchętniej korzystają
z potwierdzania tożsamości. Wyniki najnowszej edycji badania KIR i Związku Banków Polskich* świadczą
o tym, że Polacy doceniają zalety digitalizacji, a w codziennym życiu coraz częściej wybierają cyfrową ścieżkę dostępu do usług zdalnych.
Rozwój usług cyfrowych przekłada się na rosnącą rolę identyfikacji elektronicznej. Dowodzą tego m.in. wyniki badania, przeprowadzonego przez ZBP i KIR w kwietniu 2024 r. Powszechnie wykorzystywaną w Polsce usługą potwierdzania tożsamości online jest mojeID, które umożliwia zdalne uwierzytelnienie klienta z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.
Cyfrowe usługi wykorzystywane na co dzień
Użytkownicy bankowości internetowej w Polsce najczęściej wykorzystują elektroniczne potwierdzanie tożsamości w kontaktach online z administracją publiczną (43%), w usługach użyteczności publicznej (26%),
w usługach finansowych (22%) i medycznych (21%), podczas robienia zakupów internetowych (22%), a także przy zakupie polis i dostępie do już posiadanych produktów ubezpieczeniowych (18 proc.). Respondenci wskazali również obszary, w których chcieliby używać potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem serwisu bankowego. Najwięcej osób wskazało na zakupy wymagające weryfikacji tożsamości (44 proc.), zawieranie umów (35 proc.), autoryzację dyspozycji i oświadczeń (33 proc.), a także na logowanie do serwisów (26 proc.).
Uwierzytelnianie za pomocą mojeID jest jednym z najbezpieczniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Wpływa to na rosnące zaufanie zarówno wśród usługodawców i dostawców tożsamości, jak i użytkowników. mojeID stało się kluczowym elementem transformacji cyfrowej, wyznaczając standardy w zakresie bezpieczeństwa i wygody zdalnego potwierdzania tożsamości. Dzięki powszechnej dostępności, zmieniło także sposób komunikacji
z administracją publiczną i tryb korzystania z usług świadczonych online.
mojeID wspiera rozwój usług cyfrowych
W ciągu 5 lat od wprowadzenia na rynek, usługa mojeID odnotowała spektakularny wzrost wykorzystania przez użytkowników bankowości elektronicznej. Od początku funkcjonowania mojeID Polacy skorzystali z tej metody uwierzytelniania ponad 350 milionów razy. W 2023 roku średnia dzienna liczba uwierzytelnień wyniosła około 290 tysięcy, a w rekordowym dniu odnotowano aż 1,4 miliona potwierdzeń tożsamości.
– Usługi zaufania oraz identyfikacji elektronicznej są fundamentem cyfrowej gospodarki. Coraz więcej aspektów naszego życia przenosimy do sfery online, dlatego kluczowe jest zapewnienie bezpiecznych i wiarygodnych metod potwierdzania tożsamości. Rozwiązania takie jak mojeID nie tylko zwiększają wygodę użytkowników, ale także stymulują rozwój gospodarki. Jesteśmy dumni, że dzięki mojeID możemy być katalizatorem cyfrowej transformacji, dostarczając usługi, które budują zaufanie w świecie online i przyczyniają się do wzrostu gospodarczego – mówi Piotr Wichowski, Dyrektor Linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.
E-tożsamość – zdalna i powszechna
mojeID jest obecnie dostępne dla około 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej, czyli ponad
22 milionów użytkowników. Usługa jest oferowana przez 11 banków komercyjnych, około 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka. Ponad 60 komercyjnych dostawców usług wykorzystuje mojeID
w procesach wymagających zdalnego uwierzytelnienia klienta.
W e-administracji, mojeID umożliwia logowanie do usług świadczonych przez ponad 1600 podmiotów i serwisów sektora publicznego, m.in.: ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta, biznes.gov.pl, praca.gov.pl, gdzie można załatwiać sprawy urzędowe online, w tym np. składać wnioski, deklaracje podatkowe, rejestrować pojazdy. mojeID wspiera również procesy związane z zakładaniem i wykorzystywaniem Profilu Zaufanego oraz aktywowaniem aplikacji mObywatel.
* Badanie ośrodka Minds & Roses, kwiecień 2024, N=1000
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Obawiasz się bessy na giełdzie? Sprawdź, co łączy największe krachy w historii

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.