Jak Polacy korzystają z narzędzi ułatwiających dostęp do świata cyfrowych usług?
Kontakty z administracją publiczną (43 proc.), usługi użyteczności publicznej (26 proc.) i usługi finansowe
(22 proc.) – to właśnie w tych sytuacjach użytkownicy bankowości internetowej najchętniej korzystają
z potwierdzania tożsamości. Wyniki najnowszej edycji badania KIR i Związku Banków Polskich* świadczą
o tym, że Polacy doceniają zalety digitalizacji, a w codziennym życiu coraz częściej wybierają cyfrową ścieżkę dostępu do usług zdalnych.
Rozwój usług cyfrowych przekłada się na rosnącą rolę identyfikacji elektronicznej. Dowodzą tego m.in. wyniki badania, przeprowadzonego przez ZBP i KIR w kwietniu 2024 r. Powszechnie wykorzystywaną w Polsce usługą potwierdzania tożsamości online jest mojeID, które umożliwia zdalne uwierzytelnienie klienta z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.
Cyfrowe usługi wykorzystywane na co dzień
Użytkownicy bankowości internetowej w Polsce najczęściej wykorzystują elektroniczne potwierdzanie tożsamości w kontaktach online z administracją publiczną (43%), w usługach użyteczności publicznej (26%),
w usługach finansowych (22%) i medycznych (21%), podczas robienia zakupów internetowych (22%), a także przy zakupie polis i dostępie do już posiadanych produktów ubezpieczeniowych (18 proc.). Respondenci wskazali również obszary, w których chcieliby używać potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem serwisu bankowego. Najwięcej osób wskazało na zakupy wymagające weryfikacji tożsamości (44 proc.), zawieranie umów (35 proc.), autoryzację dyspozycji i oświadczeń (33 proc.), a także na logowanie do serwisów (26 proc.).
Uwierzytelnianie za pomocą mojeID jest jednym z najbezpieczniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Wpływa to na rosnące zaufanie zarówno wśród usługodawców i dostawców tożsamości, jak i użytkowników. mojeID stało się kluczowym elementem transformacji cyfrowej, wyznaczając standardy w zakresie bezpieczeństwa i wygody zdalnego potwierdzania tożsamości. Dzięki powszechnej dostępności, zmieniło także sposób komunikacji
z administracją publiczną i tryb korzystania z usług świadczonych online.
mojeID wspiera rozwój usług cyfrowych
W ciągu 5 lat od wprowadzenia na rynek, usługa mojeID odnotowała spektakularny wzrost wykorzystania przez użytkowników bankowości elektronicznej. Od początku funkcjonowania mojeID Polacy skorzystali z tej metody uwierzytelniania ponad 350 milionów razy. W 2023 roku średnia dzienna liczba uwierzytelnień wyniosła około 290 tysięcy, a w rekordowym dniu odnotowano aż 1,4 miliona potwierdzeń tożsamości.
– Usługi zaufania oraz identyfikacji elektronicznej są fundamentem cyfrowej gospodarki. Coraz więcej aspektów naszego życia przenosimy do sfery online, dlatego kluczowe jest zapewnienie bezpiecznych i wiarygodnych metod potwierdzania tożsamości. Rozwiązania takie jak mojeID nie tylko zwiększają wygodę użytkowników, ale także stymulują rozwój gospodarki. Jesteśmy dumni, że dzięki mojeID możemy być katalizatorem cyfrowej transformacji, dostarczając usługi, które budują zaufanie w świecie online i przyczyniają się do wzrostu gospodarczego – mówi Piotr Wichowski, Dyrektor Linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.
E-tożsamość – zdalna i powszechna
mojeID jest obecnie dostępne dla około 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej, czyli ponad
22 milionów użytkowników. Usługa jest oferowana przez 11 banków komercyjnych, około 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka. Ponad 60 komercyjnych dostawców usług wykorzystuje mojeID
w procesach wymagających zdalnego uwierzytelnienia klienta.
W e-administracji, mojeID umożliwia logowanie do usług świadczonych przez ponad 1600 podmiotów i serwisów sektora publicznego, m.in.: ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta, biznes.gov.pl, praca.gov.pl, gdzie można załatwiać sprawy urzędowe online, w tym np. składać wnioski, deklaracje podatkowe, rejestrować pojazdy. mojeID wspiera również procesy związane z zakładaniem i wykorzystywaniem Profilu Zaufanego oraz aktywowaniem aplikacji mObywatel.
* Badanie ośrodka Minds & Roses, kwiecień 2024, N=1000
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.