Księgowa – Twój przyjaciel w biznesie
W biznesie każdy dzień przynosi nowe wyzwania, więc dobór odpowiednich współpracowników to podstawa. Każdy z nich powinien pozytywnie wpływać na funkcjonowanie i rozwój firmy. Dla przykładu, księgowa może nie tylko odciążyć, ale też pomóc lepiej zorganizować pracę. Oto najważniejsze cechy księgowej, które zdecydują o tym, że współpraca z nią przyniesie wiele korzyści dla biznesu i będzie przypominać więź z najlepszym przyjacielem.
Zaufanie jako fundament relacji
Zaufanie to kluczowa cecha pomiędzy księgową a zleceniodawcą. Przedsiębiorca powierza jej dostęp do danych finansowych firmy, licząc na poufność i dyskrecję. Zobowiązuje ją do tego nie tylko zwykła przyzwoitość, ale także zbiór dobrych praktyk zebranych w Kodeksie Zawodowej Etyki w Rachunkowości. Wartości, które znajdują się w tym dokumencie to m.in. cechy najbardziej pożądane przez klientów w celu zapewnienia szerokiej ochrony ich interesów.
Jak mówi Paulina Chwil, Lider Zespołu Księgowego z firmy CashDirector S.A.:
- Pomimo licznych postulatów środowiska, zawód księgowego nie został ustawowo zaliczony do zawodów zaufania publicznego. Na mocy obowiązujących w Polsce regulacji, księgowych nie obowiązuje tajemnica zawodowa. Jednak trudno wyobrazić sobie profesjonalnego księgowego, który ujawnia sekrety swoich klientów. Takie postępowanie byłoby naganne i niezgodne z etyką zawodową.
Lojalność w trudnych momentach
Księgowa pomaga przedsiębiorcy także wtedy, kiedy zmaga się on z trudnościami. Jej lojalność jest niezależna od panującej koniunktury czy sytuacji przedsiębiorcy.
Prawdziwym wyzwaniem dla obojga są kontrole Urzędu Skarbowego, kiedy to pomoc księgowej jest nieoceniona. Odpowiada ona na pytania urzędników, przedstawia wymagane dokumenty i zachowuje spokój w tym stresującym dla przedsiębiorcy okresie. Jest realnym wsparciem w tych trudniejszych chwilach.
Dokładność i skrupulatność
Księgowa zwraca uwagę na detale, dlatego nie umknie jej żaden szczegół z działalności firmy. Tym samym przypomina dobrego przyjaciela, który zawsze z uwagą słucha oraz wspiera w trudniejszych kwestiach.
Deklaracje i rozliczenia przygotowane na czas pozwalają przedsiębiorcy uniknąć problemów. Terminowość oraz rzetelność księgowej świadczą o profesjonalnym podejściu do swoich obowiązków i mają wpływ na stabilną kondycję finansową firmy.
Cierpliwość i zrozumienie
Rola księgowej jest nieoceniona także w tłumaczeniu i wyjaśnianiu złożonych zagadnień finansowych. Cierpliwie odpowiada ona na pytania swojego klienta. Jeżeli dana kwestia wymaga podjęcia decyzji, przedstawia wszelkie opcje, rozważa różne warianty. Nie narzuca się przy tym ze swoją opinią, nie jest nachalna, pozostawia ostateczny wybór przedsiębiorcy.
Tak jak w przyjaźni, również w relacji z księgową pojawiają się dobre rady, podpowiedzi i słowa zachęcające do działania. Księgowa ma inny punkt widzenia, dlatego zawsze warto skorzystać z jej pomocy.
Skuteczna komunikacja
Praca księgowej nie kończy się na wyliczeniu podatków i składek. Musi słuchać i reagować na potrzeby swojego rozmówcy. Dzięki dobrej komunikacji z księgową przedsiębiorca zyskuje sojusznika, któremu zależy na tym, by firma osiągnęła sukces w biznesie.
Kierunkowe wykształcenie nie zawsze wystarcza, by umieć rozmawiać z klientem. Umiejętność budowania przyjacielskich relacji jest bardzo przydatna w obsłudze księgowej, ponieważ pomaga w prosty sposób wyjaśniać trudne kwestie, obrazowo przedstawiając sytuację. Na ten aspekt zwraca uwagę Paulina Chwil:
- W CashDirector prowadzimy księgowość w modelu online. Dlatego szczególny nacisk kładziemy na wzajemną komunikację i płynny przepływ informacji pomiędzy księgowymi prowadzącymi a przedsiębiorcami. Szkolimy nasz zespół z umiejętności interpersonalnych, gdzie pogłębiamy zdolność komunikacji. Aktywne słuchanie, jasne i precyzyjne wyrażanie myśli czy budowanie trwałych relacji to obszary, na które warto zwrócić uwagę pracując z klientem biznesowym.
Współpraca z księgową wyróżniającą się cechami dobrego przyjaciela firmy jest efektywna i skuteczna. Warto postrzegać przedstawicieli tego zawodu inaczej niż jedynie jako osoby od papierkowej roboty, dzięki którym można zapomnieć o biurokracji. Księgowa może być kimś więcej - partnerem przedsiębiorcy, na którego wsparcie może liczyć w każdych okolicznościach.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.