Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
Mennica Polska, po raz pierwszy w swojej historii, wybiła monetę, zaprojektowaną przez małego artystę. Autorem projektu jest 6-letni Filip ze Skierniewic – zwycięzca konkursu „Oczami dziecka”. Do sprzedaży, która rozpoczyna się 5 grudnia br., trafi 300 egzemplarzy monety. Dochód z jej sprzedaży zostanie przekazany przez Mennicę na rzecz Fundacji Dzieciom „Zdążyć z pomocą”.
Mennica Polska zorganizowała konkurs na projekt monety przyszłości „oczami dziecka”. Uczestnikami byli uczniowie przedszkola Nr 14 w Płocku, którzy poprzez rysunki mogli wyrazić swoją wizję przyszłości. Zwycięski projekt Filipa (6 lat) ze Skierniewic przedstawia robota na Księżycu, machającego w stronę Ziemi. Dzieło młodego artysty zostało wiernie przełożone na projekt monety i wybite w czystym srebrze.
– Nadrzędną ideą konkursu było oddanie dzieciom głosu. Chcieliśmy, by najmłodsi twórcy pokazali nam swoją wizję przyszłości. Efekty konkursu przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Młodzi artyści zaskoczyli nas bardzo pozytywnie swoją kreatywnością, a projekt Filipa przypomniał nam, że przyszłość należy do dzieci – mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Mennicy Polskiej – Zależało nam również na tym, by nasza inicjatywa miała głębszy wymiar – od dzieci, dla dzieci. Dlatego dochód ze sprzedaży monety zostanie przekazany na Fundację Dzieciom „Zdążyć z pomocą” – dodaje.
We współpracy z doświadczonymi ekspertami Mennicy Polskiej, moneta została wybita w czystym srebrze bez ingerencji w wizję małego artysty.
Wszechobecne inspiracje do niestandardowych projektów
Mennica Polska, którą wyróżnia 260 lat doświadczenia, jest jednocześnie uznawana za jedną z najnowocześniejszych mennic na świecie. W jej zaawansowanym technologicznie zakładzie produkcyjnym powstają monety nie tylko na rynek polski, ale również dla banków centralnych
z każdego kontynentu. To w tym miejscu realizowane są śmiałe i oryginalne projekty, które łączą sztukę, historię i kulturę. Mennica Polska jest również autorem pierwszej na świecie monety przestrzennej “Fortuna Redux”. W ostatnim roku zachwyciła natomiast projektem “UFO MP-1766" – pierwszej w historii latającej monety, której premiera miała miejsce w 2024 roku podczas targów World Money Fair w Berlinie.
Vivus zmienia się w Vivigo – nowa nazwa, ta sama wygoda i niezawodność
Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i poprawa wskaźników ESG
Smartney wprowadza do swojej oferty ubezpieczenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.