Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
Mennica Polska, po raz pierwszy w swojej historii, wybiła monetę, zaprojektowaną przez małego artystę. Autorem projektu jest 6-letni Filip ze Skierniewic – zwycięzca konkursu „Oczami dziecka”. Do sprzedaży, która rozpoczyna się 5 grudnia br., trafi 300 egzemplarzy monety. Dochód z jej sprzedaży zostanie przekazany przez Mennicę na rzecz Fundacji Dzieciom „Zdążyć z pomocą”.
Mennica Polska zorganizowała konkurs na projekt monety przyszłości „oczami dziecka”. Uczestnikami byli uczniowie przedszkola Nr 14 w Płocku, którzy poprzez rysunki mogli wyrazić swoją wizję przyszłości. Zwycięski projekt Filipa (6 lat) ze Skierniewic przedstawia robota na Księżycu, machającego w stronę Ziemi. Dzieło młodego artysty zostało wiernie przełożone na projekt monety i wybite w czystym srebrze.
– Nadrzędną ideą konkursu było oddanie dzieciom głosu. Chcieliśmy, by najmłodsi twórcy pokazali nam swoją wizję przyszłości. Efekty konkursu przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Młodzi artyści zaskoczyli nas bardzo pozytywnie swoją kreatywnością, a projekt Filipa przypomniał nam, że przyszłość należy do dzieci – mówi Katarzyna Budnicka-Filipiuk, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Mennicy Polskiej – Zależało nam również na tym, by nasza inicjatywa miała głębszy wymiar – od dzieci, dla dzieci. Dlatego dochód ze sprzedaży monety zostanie przekazany na Fundację Dzieciom „Zdążyć z pomocą” – dodaje.
We współpracy z doświadczonymi ekspertami Mennicy Polskiej, moneta została wybita w czystym srebrze bez ingerencji w wizję małego artysty.
Wszechobecne inspiracje do niestandardowych projektów
Mennica Polska, którą wyróżnia 260 lat doświadczenia, jest jednocześnie uznawana za jedną z najnowocześniejszych mennic na świecie. W jej zaawansowanym technologicznie zakładzie produkcyjnym powstają monety nie tylko na rynek polski, ale również dla banków centralnych
z każdego kontynentu. To w tym miejscu realizowane są śmiałe i oryginalne projekty, które łączą sztukę, historię i kulturę. Mennica Polska jest również autorem pierwszej na świecie monety przestrzennej “Fortuna Redux”. W ostatnim roku zachwyciła natomiast projektem “UFO MP-1766" – pierwszej w historii latającej monety, której premiera miała miejsce w 2024 roku podczas targów World Money Fair w Berlinie.

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.