Komunikaty PR

Międzynarodowy Dzień Kobiet przypomina o potrzebie wspierania równości płci

2024-03-07  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania 03 ( 0.25 MB )

Kobietom nadal jest trudno skruszyć szklany sufit w biznesie. Jak wskazują dane Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, w Polsce kobiety stanowią zaledwie 26,3 proc. osób zasiadających w zarządach największych spółek giełdowych, przy średniej europejskiej na poziomie 34 proc. Potwierdzają to wyniki badania Kobiety na rynku pracy 2023. Polityka DE&I w praktyce. Tylko 19 proc. respondentów potwierdziło, że najwyższe stanowiska w ich firmach zajmują kobiety (co stanowi odsetek o 3 pkt. proc. wyższy od tego odnotowanego rok wcześniej).

Jak wynika z danych udostępnionych AICPA & CIMA przez Hays Poland, wśród firm z branży finansowo-księgowej wskaźnik zatrudnienia kobiet na stanowisku prezeski czy dyrektorki zarządzającej firmy jest niewiele wyższy – wynosi 20 proc. Z roku do rok nastąpił jednak nieco większy (7-procentowy) wzrost.

Płeć osoby zarządzającej firmą – 2023 r.

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

Kobieta

19%

20%

Mężczyzna

78%

72%

Nie wiem

3%

8%

Płeć osoby zarządzającej firmą – 2022 r.

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

Kobieta

16%

13%

Mężczyzna

81%

83%

Nie wiem

3%

4%

 

Zarządzanie zespołami

Pod względem udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych i menedżerskich, Polska wypada bardzo dobrze na tle Unii Europejskiej. Jak wynika z danych Eurostatu, 43 proc. stanowisk menedżerskich w Polsce zajmują profesjonalistki, co daje nam drugie miejsce na liście krajów o współczynniku najbardziej zbliżonym do proporcji 50:50 (średnia unijna wynosi 34,7 proc.).

Istnieje jednak zależność pomiędzy płcią osoby zarządzającej zespołem, a płcią pracowników. Menedżerki i dyrektorki najczęściej zarządzają działami składającymi się głównie z kobiet (74 proc. na rynku pracy ogółem i 85 proc. w branży finansowo-księgowej). Co ciekawe, w przypadku menedżerów płci męskiej nie dostrzega się podobnej zależności – równie często zarządzają oni zespołami „męskimi” co „kobiecymi” (40 proc. vs 39 proc. na rynku pracy ogółem i 27 proc. vs 20 proc. w branży finansowo-księgowej). Zdaniem Hays Poland może to wynikać z faktu, iż profesjonalistki częściej pełnią role menedżerskie w branżach sfeminizowanych lub z braku zaufania wobec ich skuteczności czy umiejętności budowania autorytetu.

Płeć bezpośredniego przełożonego a płeć członków zespołu – 2023 r.

OGÓŁ

Przełożonym jest kobieta

Przełożonym jest mężczyzna

W większości kobiety

74%

39%

W większości mężczyźni

13%

40%

Równa liczba kobiet i mężczyzn

13%

21%

BRANŻA FINANSOWO-KSIĘGOWA

Przełożonym jest kobieta

Przełożonym jest mężczyzna

W większości kobiety

85%

20%

W większości mężczyźni

5%

27%

Równa liczba kobiet i mężczyzn

10%

53%

 

Zadowolenie z zajmowanego stanowiska i aspiracje

Z badania Kobiety na rynku pracy 2023. Polityka DE&I w praktyce wynika, że kobiety są w nieco mniejszym stopniu zadowolone z obecnie zajmowanego stanowiska niż mężczyźni (dotyczy to zarówno rynku pracy ogółem, jak i branży finansowo-księgowej). Zadowolonych lub bardzo zadowolonych jest 64 proc. respondentek (65 proc. w branży finansowo-księgowej) i 70 proc. respondentów. Co więcej, w przypadku kobiet z roku na rok nastąpił 4-procentowy spadek poziomu zadowolenia, a w przypadku mężczyzn 4-procentowy wzrost.

Czy poziom obecnie zajmowanego stanowiska jest dla Ciebie zadowalający? – 2023 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Bardzo zadowalający

16%

17%

17%

Zadowalający

48%

48%

53%

Trudno powiedzieć

15%

11%

13%

Niezadowalający

17%

22%

13%

Zdecydowanie niezadowalający

4%

2%

4%

Czy poziom obecnie zajmowanego stanowiska jest dla Ciebie zadowalający? – 2022 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Bardzo zadowalający

15%

17%

19%

Zadowalający

53%

52%

47%

Trudno powiedzieć

15%

14%

15%

Niezadowalający

14%

15%

14%

Zdecydowanie niezadowalający

3%

2%

5%

 

Może to wynikać z faktu, że część kobiet ma większy apetyt na sukces. W porównaniu z wcześniejszą edycją badania, odsetek respondentek aspirujących do objęcia stanowiska prezeski lub dyrektorki zarządzającej (12 proc.) oraz prowadzenia własnego biznesu (7 proc.) wzrósł o 2 pkt. proc., idąc w parze ze spadkiem liczby odpowiedzi wskazujących na role menedżerskie i dyrektorskie.

Co warto podkreślić, w branży finansowo-księgowej jeszcze większy odsetek kobiet wskazuje stanowisko dyrektorki zarządzającej czy liderki firmy jako będące dla nich oznaką zawodowej realizacji – aż 22 proc. (co stanowi wzrost o 7 pkt. proc. rok do roku). To tyle samo, co w przypadku mężczyzn na rynku pracy ogółem. Duży odsetek kobiet z branży finansowo-księgowej aspiruje także do ról dyrektorskich – 32 proc.

Jaki poziom stanowiska musisz objąć, aby uważać siebie za osobę, która odniosła sukces? – 2023 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Asystent

0%

0%

0%

Specjalista

2%

0%

2%

Samodzielny Specjalista

16%

11%

12%

Menedżer/ Kierownik

31%

25%

20%

Dyrektor

27%

32%

23%

Dyrektor Zarządzający/ Prezes

12%

22%

22%

Właściciel

7%

5%

10%

Inne*

5%

5%

11%

* Wśród innych kobiety wymieniały niezależne stanowiska eksperckie i doradcze, inżynierskie i techniczne oraz role partnerów w firmie. Mężczyźni wymieniali funkcje na poziomie zarządu firmy oraz niezależne stanowiska eksperckie. Respondenci obu płci wskazywali również, że nie utożsamiają sukcesu zawodowego z poziomem zajmowanego stanowiska.

Jaki poziom stanowiska musisz objąć, aby uważać siebie za osobę, która odniosła sukces? – 2022 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Praktykant/ Stażysta

0%

0%

0%

Asystent

0%

0%

0%

Specjalista

2%

0%

2%

Samodzielny Specjalista

13%

16%

14%

Menedżer/ Kierownik

33%

29%

19%

Dyrektor

30%

24%

31%

Dyrektor Zarządzający/ Prezes

10%

13%

20%

Właściciel

5%

4%

10%

Inne*

7%

14%

4%

* Wśród innych kobiety wymieniały stanowiska eksperckie, inżynierskie, partnerów w firmie oraz niezależne role doradcze. Mężczyźni wymieniali stanowiska zarządowe oraz eksperckie.

 

Droga do awansu i planowanie ścieżki kariery

Na przestrzeni roku kobiety awansowały częściej od mężczyzn, jednak wartości te utrzymują się na zbliżonym poziomie. Chociaż zarówno respondentki, jak i respondenci badania jako powód uzyskania awansu najczęściej wskazywali własne starania (kolejno 35 i 38 proc., oraz 34 proc. w przypadku kobiet w branży finansowo-księgowej), to pozostałe argumenty różnią się w zależności od płci pracownika. Podczas gdy profesjonalistki jako kontekst awansu częściej wskazywały propozycje firmy lub inicjatywę przełożonego/przełożonej (28 proc. oraz 21 proc. w przypadku kobiet w branży finansowo-księgowej vs. 14 proc. w przypadku mężczyzn), mężczyźni zazwyczaj postrzegali objęcie wyższego stanowiska jako element zaplanowanej ścieżki kariery (27 proc. vs. 15 proc. oraz 17 proc. w przypadku kobiet w branży finansowo-księgowej).

Z czego wynikał Twój ostatni awans? – 2023 r.

 

Własne starania

Propozycja pracodawcy lub inicjatywa przełożonego

Kolejny etap zaplanowanej ścieżki kariery

Potrzeba biznesowa

Inny powód*

Kobieta

35%

28%

15%

13%

9%

Kobieta– branża finansowo-księgowa

34%

21%

17%

15%

13%

Mężczyzna

38%

14%

27%

12%

9%

*Wśród innych powodów respondenci najczęściej wymieniali zmianę pracy, uzyskanie awansu w ramach kontroferty otrzymanej po złożeniu wypowiedzenia lub brak awansów w dotychczasowej karierze.

Aby móc rozwijać swoją karierę zgodnie z planem, trzeba posiadać strategię rozwoju. Pod tym względem kobiety wypadają gorzej, ponieważ 39 proc. z nich – w porównaniu z 50 proc. mężczyzn – opracowało taki plan. Co warto zauważyć, w przypadku kobiet z branży finansowo-księgowej odsetek ten wynosi o 10 pkt. proc. więcej niż w przypadku pań na rynku pracy ogółem – 49 proc., czyli niemal tyle co w przypadku mężczyzn.

Czy masz opracowany plan rozwoju kariery? – 2023 r.

 

Kobieta

Kobieta– branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Tak

39%

49%

50%

Nie

41%

31%

33%

Trudno powiedzieć

20%

20%

17%

 

Firmy powinny lepiej wspierać różnorodność, równość i włączenie społeczne

Z naszych corocznych badań wynika, że wielkiego progresu w kwestii równania szans kobiet i mężczyzn nadal nie ma – a jest to przecież zagadnienie, na którym najbardziej koncentrują się polityki równości i różnorodności firm. Zachęcamy zatem do monitorowania postępów DE&I (ang. Diversity, Equity and Inclusion) w organizacjach i adaptowania istniejących rozwiązań do zmieniających się trendów” – mówi Anna Czyż, Head of People & Culture, Hays Poland.

„Wraz z rosnącymi oczekiwaniami społecznymi i regulacyjnymi (chociażby wejściem w życie CSRD – unijnej dyrektywy dot. raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, która wiąże się m.in. z koniecznością publikowania przez firmy informacji nt. różnorodności i włączenia) rozwiązania i polityki DEI w organizacjach przestają być wyborem, a stają się imperatywem dalszego rozwoju. Różnorodność, równość i włączenie społeczne nie powinny być postrzegane przez biznes i finanse jako wyzwanie, ale szansa, którą należy wykorzystać” – dodaje Noemi Tańska MCIM, Senior Market Manager, Europe, AICPA & CIMA.

AICPA & CIMA od wielu lat angażują się we wspieranie organizacji oraz samych kobiet z sektora finansowego realizując szereg inicjatyw, które mają na celu zwiększenie ich perspektyw zawodowych, m.in.:

  • AICPA & CIMA Women’s Global Leadership Summit – to organizowana corocznie konferencja, podczas której kobiety związane z profesją finansowo-księgową mogą rozwijać swoje umiejętności i nawiązywać cenne kontakty. W 2024 r. odbędzie się ona 11-13 listopada;
  • Konkurs Most Powerful Women in Accounting Awards organizowany przez AICPA & CIMA i magazyn CPA Practice Advisor;
  • Szeroko zakrojony program mentoringowy AICPA & CIMA, który od tego roku obejmuje Europę, Wielką Brytanię, Afrykę i Kanadę. Daje on kobietom i mężczyznom możliwość czerpania wiedzy od doświadczonych międzynarodowych profesjonalistów i rozwijać umiejętności, sieć kontaktów oraz pewność siebie, które są kluczowe do osiągnięcia sukcesu;
  • AICPA & CIMA umożliwiają dostęp do zasobów wspierających ciągły rozwój zawodowy, a także likwidację barier w miejscach pracy, jak np. plan wdrożenia programu inicjatyw kobiecych w swojej organizacji Starting a Women’s Initiatives Program in your organization.

 

W tym roku z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet AICPA & CIMA przyłączają się do akcji #InspireInclusion chcąc skłonić do refleksji nt. roli profesji finansowej w katalizowaniu włączenia społecznego i wspierania różnorodności i równości. Inauguracją szeregu aktywności związanych z Miesiącem Historii Kobiet było zorganizowane przez AICPA & CIMA 6 marca webinarium AmplifiHER, w którym udział wzięły znakomite ekspertki ze świata księgowości i finansów.

Aby dowiedzieć się, jak oferowana przez CIMA Kwalifikacja Profesjonalna CGMA może pomóc w rozwoju osobistym i zawodowym w dziedzinie biznesu i finansów, odwiedź stronę www.aicpa-cima.com lub skontaktuj się z AICPA & CIMA pod adresem mailowym Sales.Europe@aicpa-cima.com.

Dodatkowe informacje

Raport Hays Poland Kobiety na rynku pracy 2023. Polityka DE&I w praktyce powstał we współpracy z Centrum Badań Kobiet i Różnorodności działającym przy Akademii Leona Koźmińskiego na bazie odpowiedzi zebranych w okresie od marca do maja 2023 roku. Publikacja zawiera wyniki badania, w którym wzięli udział kandydaci i kandydatki (1500 osób) oraz firmy.

 

AICPA® & CIMA®, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, działają na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 698 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 188 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarząd­czej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecz­nemu i zrównoważonemu rozwojowi.

American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej. 

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu? Biuro prasowe
2025-03-03 | 10:25

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Dlaczego niektórzy inwestorzy wybierają handel z tzw. siatką zleceń? Ponieważ grid trading jest zautomatyzowany, co pozwala w pewnym stopniu ułatwić codzienny handel.
Finanse Po ludzku o PIT-8C
2025-03-03 | 09:00

Po ludzku o PIT-8C

Po ludzku o PIT-8C 1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy, w związku z którymi uczestnik funduszu inwestycyjnego jest zobowiązany do samodzielnego
Finanse Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
2025-02-28 | 16:30

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech

BUDAPEST, HUNGARY /ACCESS Newswire/ February 28, 2025 / INDEX HUNGARIA IndexHU (Węgry): Panie Heit, bardzo dziękuję za poświęcenie czasu na ten wywiad. Inwestycje w fintech wydają

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.