Komunikaty PR

Międzynarodowy Dzień Kobiet przypomina o potrzebie wspierania równości płci

2024-03-07  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania 03 ( 0.25 MB )

Kobietom nadal jest trudno skruszyć szklany sufit w biznesie. Jak wskazują dane Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, w Polsce kobiety stanowią zaledwie 26,3 proc. osób zasiadających w zarządach największych spółek giełdowych, przy średniej europejskiej na poziomie 34 proc. Potwierdzają to wyniki badania Kobiety na rynku pracy 2023. Polityka DE&I w praktyce. Tylko 19 proc. respondentów potwierdziło, że najwyższe stanowiska w ich firmach zajmują kobiety (co stanowi odsetek o 3 pkt. proc. wyższy od tego odnotowanego rok wcześniej).

Jak wynika z danych udostępnionych AICPA & CIMA przez Hays Poland, wśród firm z branży finansowo-księgowej wskaźnik zatrudnienia kobiet na stanowisku prezeski czy dyrektorki zarządzającej firmy jest niewiele wyższy – wynosi 20 proc. Z roku do rok nastąpił jednak nieco większy (7-procentowy) wzrost.

Płeć osoby zarządzającej firmą – 2023 r.

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

Kobieta

19%

20%

Mężczyzna

78%

72%

Nie wiem

3%

8%

Płeć osoby zarządzającej firmą – 2022 r.

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

Kobieta

16%

13%

Mężczyzna

81%

83%

Nie wiem

3%

4%

 

Zarządzanie zespołami

Pod względem udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych i menedżerskich, Polska wypada bardzo dobrze na tle Unii Europejskiej. Jak wynika z danych Eurostatu, 43 proc. stanowisk menedżerskich w Polsce zajmują profesjonalistki, co daje nam drugie miejsce na liście krajów o współczynniku najbardziej zbliżonym do proporcji 50:50 (średnia unijna wynosi 34,7 proc.).

Istnieje jednak zależność pomiędzy płcią osoby zarządzającej zespołem, a płcią pracowników. Menedżerki i dyrektorki najczęściej zarządzają działami składającymi się głównie z kobiet (74 proc. na rynku pracy ogółem i 85 proc. w branży finansowo-księgowej). Co ciekawe, w przypadku menedżerów płci męskiej nie dostrzega się podobnej zależności – równie często zarządzają oni zespołami „męskimi” co „kobiecymi” (40 proc. vs 39 proc. na rynku pracy ogółem i 27 proc. vs 20 proc. w branży finansowo-księgowej). Zdaniem Hays Poland może to wynikać z faktu, iż profesjonalistki częściej pełnią role menedżerskie w branżach sfeminizowanych lub z braku zaufania wobec ich skuteczności czy umiejętności budowania autorytetu.

Płeć bezpośredniego przełożonego a płeć członków zespołu – 2023 r.

OGÓŁ

Przełożonym jest kobieta

Przełożonym jest mężczyzna

W większości kobiety

74%

39%

W większości mężczyźni

13%

40%

Równa liczba kobiet i mężczyzn

13%

21%

BRANŻA FINANSOWO-KSIĘGOWA

Przełożonym jest kobieta

Przełożonym jest mężczyzna

W większości kobiety

85%

20%

W większości mężczyźni

5%

27%

Równa liczba kobiet i mężczyzn

10%

53%

 

Zadowolenie z zajmowanego stanowiska i aspiracje

Z badania Kobiety na rynku pracy 2023. Polityka DE&I w praktyce wynika, że kobiety są w nieco mniejszym stopniu zadowolone z obecnie zajmowanego stanowiska niż mężczyźni (dotyczy to zarówno rynku pracy ogółem, jak i branży finansowo-księgowej). Zadowolonych lub bardzo zadowolonych jest 64 proc. respondentek (65 proc. w branży finansowo-księgowej) i 70 proc. respondentów. Co więcej, w przypadku kobiet z roku na rok nastąpił 4-procentowy spadek poziomu zadowolenia, a w przypadku mężczyzn 4-procentowy wzrost.

Czy poziom obecnie zajmowanego stanowiska jest dla Ciebie zadowalający? – 2023 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Bardzo zadowalający

16%

17%

17%

Zadowalający

48%

48%

53%

Trudno powiedzieć

15%

11%

13%

Niezadowalający

17%

22%

13%

Zdecydowanie niezadowalający

4%

2%

4%

Czy poziom obecnie zajmowanego stanowiska jest dla Ciebie zadowalający? – 2022 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Bardzo zadowalający

15%

17%

19%

Zadowalający

53%

52%

47%

Trudno powiedzieć

15%

14%

15%

Niezadowalający

14%

15%

14%

Zdecydowanie niezadowalający

3%

2%

5%

 

Może to wynikać z faktu, że część kobiet ma większy apetyt na sukces. W porównaniu z wcześniejszą edycją badania, odsetek respondentek aspirujących do objęcia stanowiska prezeski lub dyrektorki zarządzającej (12 proc.) oraz prowadzenia własnego biznesu (7 proc.) wzrósł o 2 pkt. proc., idąc w parze ze spadkiem liczby odpowiedzi wskazujących na role menedżerskie i dyrektorskie.

Co warto podkreślić, w branży finansowo-księgowej jeszcze większy odsetek kobiet wskazuje stanowisko dyrektorki zarządzającej czy liderki firmy jako będące dla nich oznaką zawodowej realizacji – aż 22 proc. (co stanowi wzrost o 7 pkt. proc. rok do roku). To tyle samo, co w przypadku mężczyzn na rynku pracy ogółem. Duży odsetek kobiet z branży finansowo-księgowej aspiruje także do ról dyrektorskich – 32 proc.

Jaki poziom stanowiska musisz objąć, aby uważać siebie za osobę, która odniosła sukces? – 2023 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Asystent

0%

0%

0%

Specjalista

2%

0%

2%

Samodzielny Specjalista

16%

11%

12%

Menedżer/ Kierownik

31%

25%

20%

Dyrektor

27%

32%

23%

Dyrektor Zarządzający/ Prezes

12%

22%

22%

Właściciel

7%

5%

10%

Inne*

5%

5%

11%

* Wśród innych kobiety wymieniały niezależne stanowiska eksperckie i doradcze, inżynierskie i techniczne oraz role partnerów w firmie. Mężczyźni wymieniali funkcje na poziomie zarządu firmy oraz niezależne stanowiska eksperckie. Respondenci obu płci wskazywali również, że nie utożsamiają sukcesu zawodowego z poziomem zajmowanego stanowiska.

Jaki poziom stanowiska musisz objąć, aby uważać siebie za osobę, która odniosła sukces? – 2022 r.

 

Kobieta

Kobieta – branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Praktykant/ Stażysta

0%

0%

0%

Asystent

0%

0%

0%

Specjalista

2%

0%

2%

Samodzielny Specjalista

13%

16%

14%

Menedżer/ Kierownik

33%

29%

19%

Dyrektor

30%

24%

31%

Dyrektor Zarządzający/ Prezes

10%

13%

20%

Właściciel

5%

4%

10%

Inne*

7%

14%

4%

* Wśród innych kobiety wymieniały stanowiska eksperckie, inżynierskie, partnerów w firmie oraz niezależne role doradcze. Mężczyźni wymieniali stanowiska zarządowe oraz eksperckie.

 

Droga do awansu i planowanie ścieżki kariery

Na przestrzeni roku kobiety awansowały częściej od mężczyzn, jednak wartości te utrzymują się na zbliżonym poziomie. Chociaż zarówno respondentki, jak i respondenci badania jako powód uzyskania awansu najczęściej wskazywali własne starania (kolejno 35 i 38 proc., oraz 34 proc. w przypadku kobiet w branży finansowo-księgowej), to pozostałe argumenty różnią się w zależności od płci pracownika. Podczas gdy profesjonalistki jako kontekst awansu częściej wskazywały propozycje firmy lub inicjatywę przełożonego/przełożonej (28 proc. oraz 21 proc. w przypadku kobiet w branży finansowo-księgowej vs. 14 proc. w przypadku mężczyzn), mężczyźni zazwyczaj postrzegali objęcie wyższego stanowiska jako element zaplanowanej ścieżki kariery (27 proc. vs. 15 proc. oraz 17 proc. w przypadku kobiet w branży finansowo-księgowej).

Z czego wynikał Twój ostatni awans? – 2023 r.

 

Własne starania

Propozycja pracodawcy lub inicjatywa przełożonego

Kolejny etap zaplanowanej ścieżki kariery

Potrzeba biznesowa

Inny powód*

Kobieta

35%

28%

15%

13%

9%

Kobieta– branża finansowo-księgowa

34%

21%

17%

15%

13%

Mężczyzna

38%

14%

27%

12%

9%

*Wśród innych powodów respondenci najczęściej wymieniali zmianę pracy, uzyskanie awansu w ramach kontroferty otrzymanej po złożeniu wypowiedzenia lub brak awansów w dotychczasowej karierze.

Aby móc rozwijać swoją karierę zgodnie z planem, trzeba posiadać strategię rozwoju. Pod tym względem kobiety wypadają gorzej, ponieważ 39 proc. z nich – w porównaniu z 50 proc. mężczyzn – opracowało taki plan. Co warto zauważyć, w przypadku kobiet z branży finansowo-księgowej odsetek ten wynosi o 10 pkt. proc. więcej niż w przypadku pań na rynku pracy ogółem – 49 proc., czyli niemal tyle co w przypadku mężczyzn.

Czy masz opracowany plan rozwoju kariery? – 2023 r.

 

Kobieta

Kobieta– branża finansowo-księgowa

Mężczyzna

Tak

39%

49%

50%

Nie

41%

31%

33%

Trudno powiedzieć

20%

20%

17%

 

Firmy powinny lepiej wspierać różnorodność, równość i włączenie społeczne

Z naszych corocznych badań wynika, że wielkiego progresu w kwestii równania szans kobiet i mężczyzn nadal nie ma – a jest to przecież zagadnienie, na którym najbardziej koncentrują się polityki równości i różnorodności firm. Zachęcamy zatem do monitorowania postępów DE&I (ang. Diversity, Equity and Inclusion) w organizacjach i adaptowania istniejących rozwiązań do zmieniających się trendów” – mówi Anna Czyż, Head of People & Culture, Hays Poland.

„Wraz z rosnącymi oczekiwaniami społecznymi i regulacyjnymi (chociażby wejściem w życie CSRD – unijnej dyrektywy dot. raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, która wiąże się m.in. z koniecznością publikowania przez firmy informacji nt. różnorodności i włączenia) rozwiązania i polityki DEI w organizacjach przestają być wyborem, a stają się imperatywem dalszego rozwoju. Różnorodność, równość i włączenie społeczne nie powinny być postrzegane przez biznes i finanse jako wyzwanie, ale szansa, którą należy wykorzystać” – dodaje Noemi Tańska MCIM, Senior Market Manager, Europe, AICPA & CIMA.

AICPA & CIMA od wielu lat angażują się we wspieranie organizacji oraz samych kobiet z sektora finansowego realizując szereg inicjatyw, które mają na celu zwiększenie ich perspektyw zawodowych, m.in.:

  • AICPA & CIMA Women’s Global Leadership Summit – to organizowana corocznie konferencja, podczas której kobiety związane z profesją finansowo-księgową mogą rozwijać swoje umiejętności i nawiązywać cenne kontakty. W 2024 r. odbędzie się ona 11-13 listopada;
  • Konkurs Most Powerful Women in Accounting Awards organizowany przez AICPA & CIMA i magazyn CPA Practice Advisor;
  • Szeroko zakrojony program mentoringowy AICPA & CIMA, który od tego roku obejmuje Europę, Wielką Brytanię, Afrykę i Kanadę. Daje on kobietom i mężczyznom możliwość czerpania wiedzy od doświadczonych międzynarodowych profesjonalistów i rozwijać umiejętności, sieć kontaktów oraz pewność siebie, które są kluczowe do osiągnięcia sukcesu;
  • AICPA & CIMA umożliwiają dostęp do zasobów wspierających ciągły rozwój zawodowy, a także likwidację barier w miejscach pracy, jak np. plan wdrożenia programu inicjatyw kobiecych w swojej organizacji Starting a Women’s Initiatives Program in your organization.

 

W tym roku z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet AICPA & CIMA przyłączają się do akcji #InspireInclusion chcąc skłonić do refleksji nt. roli profesji finansowej w katalizowaniu włączenia społecznego i wspierania różnorodności i równości. Inauguracją szeregu aktywności związanych z Miesiącem Historii Kobiet było zorganizowane przez AICPA & CIMA 6 marca webinarium AmplifiHER, w którym udział wzięły znakomite ekspertki ze świata księgowości i finansów.

Aby dowiedzieć się, jak oferowana przez CIMA Kwalifikacja Profesjonalna CGMA może pomóc w rozwoju osobistym i zawodowym w dziedzinie biznesu i finansów, odwiedź stronę www.aicpa-cima.com lub skontaktuj się z AICPA & CIMA pod adresem mailowym Sales.Europe@aicpa-cima.com.

Dodatkowe informacje

Raport Hays Poland Kobiety na rynku pracy 2023. Polityka DE&I w praktyce powstał we współpracy z Centrum Badań Kobiet i Różnorodności działającym przy Akademii Leona Koźmińskiego na bazie odpowiedzi zebranych w okresie od marca do maja 2023 roku. Publikacja zawiera wyniki badania, w którym wzięli udział kandydaci i kandydatki (1500 osób) oraz firmy.

 

AICPA® & CIMA®, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, działają na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 698 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 188 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarząd­czej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecz­nemu i zrównoważonemu rozwojowi.

American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej. 

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Wyzwania dla polskiego biznesu Biuro prasowe
2024-12-04 | 08:30

Wyzwania dla polskiego biznesu

Zatory płatnicze, spadki w produkcji budowlano-montażowej czy niepokojące sygnały z europejskich rynków to tylko niektóre z czynników, które mogą wpłynąć na
Finanse Ultimo zmienia się w B2 Impact i przedstawia nową strategię rozwoju marki
2024-12-03 | 14:00

Ultimo zmienia się w B2 Impact i przedstawia nową strategię rozwoju marki

Ultimo, jedna z czołowych firm zarządzających wierzytelnościami w Polsce, przechodzi rebranding i od 2 grudnia 2024 r. działa pod nową nazwą – B2 Impact. To kolejny krok w
Finanse Play of Battle S.A. pozyskała od inwestorów ponad 3 mln zł
2024-12-03 | 13:30

Play of Battle S.A. pozyskała od inwestorów ponad 3 mln zł

Ponad 3 mln zł w ramach publicznej oferty akcji pozyskało warszawskie studio Play of Battle S.A. To jedna z największych ofert publicznych w trybie subskrypcji otwartej spółki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.