Nie zawsze chodzi o to, by było najtaniej
W polskich sklepach internetowych panuje przekonanie, że konkurowanie najniższymi cenami jest najlepszą możliwą strategią na wyprzedzenie konkurencji. Nie należy jednak zapominać o takich rzeczach, jak jakość produktów, ich unikalność czy szybka dostawa. W końcu Polacy są najbardziej skłonni dopłacić za to, by towar został im szybko dostarczony[1]. Z tego względu inwestowanie w sprawną i skuteczną dostawę powinno być dla e-sklepów bardzo istotne – tym bardziej biorąc pod uwagę, że klienci tego oczekują. Według najnowszych danych, globalny rynek dostaw realizowanych tego samego dnia (ang. same-day delivery) ma osiągnąć wartość 16 739 mln USD do 2027 roku, rosnąc w tempie 19,5% rocznie[2].
Mimo że 67% e-konsumentów w Polsce uważa, że maksymalny czas wysyłki powinien wynosić od 3 do 5 dni, to połowa badanych przyznaje, że szybka dostawa jest dla nich jednym z najważniejszych czynników. Co więcej, obecnie blisko 4 na 10 osób byłoby skłonnych dopłacić za jej przyspieszenie[3]. Jednak jak pokazują dane, odsetek ten z roku na rok systematycznie maleje[4], co wskazuje, że coraz większa grupa klientów przyzwyczaja się do szybkiej wysyłki i uważa, że możliwość natychmiastowego otrzymania towaru powinna być czymś standardowym.
Chcą dostawy... i to szybkiej
Jak się okazuje, jest to trend ogólnoświatowy - ponad dwie trzecie konsumentów zadeklarowało, że dostępność opcji szybkiej wysyłki zachęciłaby ich do złożenia zamówienia online, a ponad jedna trzecia rzeczywiście zamówiła dostawę tego samego dnia u sprzedawcy internetowego w ciągu ostatnich sześciu miesięcy[5]. W świetle tych faktów nie powinno więc dziwić, że spodziewana wielkość globalnego rynku dostaw tego samego dnia ma osiągnąć 16 739 milionów USD do 2027 roku, rosnąc w tempie 19,5% rocznie[6].
W efekcie, e-sklepy rozwijające swoją działalność w Polsce nie powinny lekceważyć siły dostawy tego samego dnia. Inwestycja w nią może bowiem przynieść spore zyski. Sklepy, które chcą skorzystać z tej szansy, powinny działać szybko. I większość z nich zdaje sobie z tego sprawę, ale nie zawsze dysponują budżetem finansowym na niezbędne inwestycje. W ubiegłym roku tylko 15 proc. firm w Polsce odnotowało poprawę w dostępie do finansowania zewnętrznego, a 2 na 10 zaobserwowało znaczący spadek dostępnych możliwości tego typu[7]. Jednocześnie 6 na 10 polskich firm musiało zrezygnować z inwestycji, które zostały zaplanowane przed pandemią[8].
Zapewnienie szybkiej dostawy jest możliwe dzięki szybkim inwestycjom, które umożliwiają nowoczesne fintechy. Jednym z przykładów jest Lidya – fintech z kapitałem amerykańskim i europejskim, działający m.in. w Polsce i Czechach. Firma ta udowodnia, że pożyczanie pieniędzy powinno być proste i szybkie, bo tylko wtedy może pomóc polskim przedsiębiorcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej poprzez dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań, takich jak np. szybki proces wysyłki. Pozyskiwanie środków od Lidya, podobnie jak procedury w e-sklepach są w pełni cyfrowe, a krótkoterminowy, niezabezpieczony kapitał obrotowy wypłacany jest w ciągu 48 godzin. Pomaga to w utrzymaniu optymalnych zapasów w sklepie internetowym
Jak wdrożyć szybką dostawę w Twoim e-sklepie?
- Upewnij się, że Twój łańcuch dostaw jest zoptymalizowany. Jeśli przyjrzysz się dokładnie procesom logistycznym, może okazać się, że usprawnienie niektórych kwestii skróci ogólny czas dostawy.
- Wdrażaj nowe technologie w ramach swojego budżetu. Rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą pomóc w optymalizacji łańcucha dostaw i dokładniejszym przewidywaniu czasu dostawy.
- Pozwól swoim klientom wybierać spośród różnych dostawców. Niektórzy mogą działać szybciej, inni mogą dostarczać przesyłki o nietypowych rozmiarach, a pozostali mogą mieć jeszcze inne unikalne kompetencje.
- Każdy chętnie śledzi status swojej dostawy. Pamiętaj, aby udostępnić klientom odpowiednie linki, dzięki którym będą mogli sami sprawdzić, gdzie aktualnie znajduje się ich paczka.
Warto pamiętać, że im więcej informacji posiadają klienci, tym bardziej są cierpliwi. Jeśli przedsiębiorcy dojdą do wniosku, że nie są w stanie zaoferować darmowej, szybkiej dostawy, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie na swojej stronie zakładki o opłatach. W takim wypadku, gdy klient zdecyduje się na płatną dostawę, będzie mógł zobaczyć, co składa się na jej całkowity koszt.
Jedno jest pewne – MŚP muszą zacząć działać, jeśli chcą wyprzedzić konkurencję.
[1] https://www.postnord.com/siteassets/documents/media/publications/e-commerce-in-europe-2020.pdf
[2] https://www.prnewswire.com/in/news-releases/same-day-delivery-market-size-to-hit-16739-million-by-2027-at-cagr-19-5-says-brandessence-market-research-882998377.html
[3] PostNord, E-commerce in Europe, 2020
[4] PostNord, E-commerce in Europe, 2020
[5] https://www.digitalcommerce360.com/2021/03/16/online-shoppers-demand-same-day-delivery/
[6] https://www.prnewswire.com/in/news-releases/same-day-delivery-market-size-to-hit-16739-million-by-2027-at-cagr-19-5-says-brandessence-market-research-882998377.html
[7] Tygodnik PIE 14/2021
[8] https://www.ey.com/pl_pl/news/2021/03/badanie-ey-rok-z-covid

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.