Komunikaty PR

Nowy raport ACCA: Finansistom zostało tylko 5 lat na transformację

2024-10-14  |  01:00
Biuro prasowe

Finansistom zostało tylko 5 lat na transformację                 

Zespoły finansowe na całym świecie znajdują się w kluczowym momencie zmiany. Mają zaledwie kilka lat na reorganizację swojej roli w strukturach firmy oraz dostosowanie się do nowych wymagań i technologii, w przeciwnym razie staną się nieistotne.

Globalny Raport „Finance evolution: Thriving in the next decade” opracowany przez ACCA oraz Chartered Accountants Australia and New Zealand we współpracy z PwC, na podstawie wniosków od ponad 150 profesjonalistów z sektora finansowego i 2300 odpowiedzi z ankiety, wskazuje, jak muszą zmienić się umiejętności osób pracujących w zespołach finansowych, aby sprostać oczekiwaniom rynku. Retrospektywne raportowanie i tradycyjne podejścia do planowania i prognozowania nie spełniają już potrzeb kluczowych decydentów.

Na podstawie danych z raportu widzimy, że do zmiany najlepiej przygotowane są duże organizacje, podczas gdy małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż są na etapie opracowywania strategii wdrożenia zmian. Co ciekawe, dane z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, obejmującego Polskę, pokazują, że wypadamy pod względem budowania świadomości zmian w organizacji nieco lepiej niż globalna średnia. Biorąc pod uwagę dane światowe, 29 proc. respondentów uważa, że ich organizacja ma pełną wizję przyszłości funkcjonowania zespołów finansowych w przedziale od trzech do pięciu lat, a 37 proc. uważa, że firma jest częściowo przygotowana na nadchodzące zmiany. W naszym regionie na pełne przygotowanie wskazuje 25 proc. respondentów, ale już częściowe zaznajomienie się z tematem deklaruje 46 proc. ankietowanych.

 - Cieszy mnie wysoka świadomość dyrektorów finansowych naszego regionu o konieczności transformacji funkcji finansowych. Ważne jest skupienie się na budowaniu zaufania do informacji przekazywanych zarówno wewnątrz organizacji, w ramach raportowania zarządczego, jak i do zewnętrznych interesariuszy, chociażby w ramach raportowania zrównoważonego rozwoju. Dane i informacje przygotowywane przez ekspertów finansowych mają przede wszystkim wspierać w podejmowaniu dobrych decyzji biznesowych w dynamicznym otoczeniu gospodarczym służyć budowaniu scenariuszy w celu oceny wielu czynników, wpływających na wyniki firmy.  Muszą zatem być wiarygodne i umożliwiać spojrzenie w przyszłość oraz dobrą ocenę szans i zagrożeń. Głównym zadaniem CFO staje się zatem dzisiaj budowanie kultury organizacji nastawionej na innowacje, dobrą komunikację i motywowanie zespołu do szukania nowych sposobów pracy oraz szerzenie idei szerokiego wykorzystania technologii w całej firmie i wzmacnianie kompetencji w kontekście zarządzania zmianą- mówi Michał Mastalerz, prezes zarządu PwC Polska

Specjaliści z zakresu finansów podnoszą wiele obaw dotyczących tego, jak obecnie traktowane są zespoły finansowe w organizacjach oraz jak może to wpłynąć na przyszłość tych działów w nadchodzącej dekadzie. Na brak jasności co do tego, jaką wartość działy finansowe mogą wnieść do biznesu wskazało aż 38 proc. ankietowanych. Niewiele mniej, bo 32 proc., zaznaczyło, że finanse są postrzegane głównie jako centra kosztów.

Czy sztuczna inteligencja to zagrożenie?

W obliczu wdrażania na szeroką skalę sztucznej inteligencji, aż 30 proc. ankietowanych uważa, że technologie, z jakich korzystają w swojej organizacji, nie spełniają potrzeb zespołu. Równocześnie 71 proc. wszystkich respondentów i 81 proc. w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, obejmującym Polskę, wskazuje, że sztuczna inteligencja będzie w najbliższych latach przyjaznym narzędziem do eksploracji i analizy danych. Nowe technologie takie jak uczenie maszynowe i zaawansowana analityka danych pomagają zespołom finansowym redukować zadania manualne, przyśpieszać pracę i być postrzeganymi jako kluczowi twórcy wzrostu, a nie jedynie osoby zajmujące się liczbami. Rola finansów rozszerzyła się również o przewodzenie w tworzeniu długoterminowej wartości, w tym w kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem.

- Ewolucja roli CFO do szerszego spektrum obowiązków jako Chief Value Officer jest coraz bardziej widoczna wśród firm świadomych konieczności zmian. Wyniki raportu pokazują kierunek rozwoju, który w ciągu najbliższych lat zweryfikuje, jak będą wyglądały struktury organizacyjne w firmach oraz jakie role zostaną przypisane specjalistom z zakresu finansów. Specjaliści, którzy będą mogli zaprezentować szerszą perspektywę i kontrybuować wiedzą z zakresu zrównoważonego rozwoju, raportowania i analizy danych finansowych w oparciu o wykorzystanie sztucznej inteligencji, będą mieli możliwość zwiększenia swojej pozycji w organizacji - mówi Agnieszka Jarosz, Head of Northern and Eastern Europe ACCA.

Raport wskazuje także na deficyty umiejętności wśród osób już pracujących w działach finansowych oraz na rynku talentów. Największe braki zauważono w obszarze umiejętności cyfrowych (52 proc.), eksploracji i analizy danych oraz zrównoważonego rozwoju (po 47 proc.). W obszarze obejmującym Polskę, brak wiedzy dotyczącej rozwiązań zrównoważonego rozwoju wskazało aż 55 proc. ankietowanych, co było najwyższym wynikiem spośród wszystkich odpowiedzi. Powyższe dane są wyraźnym wezwaniem do działania: zespoły finansowe muszą przyjąć nowe technologie, rozwijać kluczowe umiejętności w obszarach cyfrowych i zrównoważonego rozwoju oraz zachować najwyższe standardy. Wraz ze wzrastającym zaufaniem do technologii i danych, utrzymanie silnych podstaw etycznych jest kluczowe do budowania i utrzymania zaufania.


Pełen raport jest dostępny tutaj.
  
 O ACCA

ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) jest największą i najszybciej rozwijającą się międzynarodową organizacją zrzeszającą specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości. Oferuje rozpoznawalne na całym świecie kwalifikacje przeznaczone dla osób, które chcą rozwijać swoją karierę w obszarze rachunkowości, finansów i zarządzania. Na świecie organizacja wspiera ponad 252 tys. członków oraz ponad 526 tys. studentów w 180 krajach. W Polsce zrzeszonych jest 2300 członków, a kolejne 4700 osób jest na drodze do uzyskania kwalifikacji. ACCA współpracuje z ok. 8,5 tys. pracodawców. Wśród nich szczególnie wyróżnia przedsiębiorstwa inwestujące w kapitał ludzki i wspierające rozwój zawodowy swoich pracowników. Jest organizacją not-for-profit.      

 O PwC

W PwC naszym celem jest budowanie społecznego zaufania i odpowiadanie na kluczowe wyzwania współczesnego świata. Jesteśmy siecią firm działającą w 151 państwach. Zatrudniamy ponad 364 tysięcy osób, które dostarczają naszym klientom najwyższej jakości usługi w zakresie doradztwa biznesowego, technologicznego, podatkowo-prawnego oraz audytu. W Polsce PwC posiada biura w 7 miastach oraz Financial Crime Unit w Gdańsku, Warszawie i Lublinie, dwa Centra Usług Wspólnych w Katowicach i Opolu oraz oddział PwC IT Services w Lublinie. Polskie spółki PwC zatrudniają niemal 7000 osób, w tym niemal 2000 w zespołach technologicznych.        
 

Więcej informacji udzielają:

Damian Dębowczyk           
damian.debowczyk@accaglobal.com
+48 691 99 36 82

Beata Buc              
Biuro prasowe ACCA          
beata.buc@comecreationsgroup.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.