O pieniądzach jak Polak z Polakiem – czy finanse to łatwy temat?
Wbrew powszechnej opinii, Polacy w zdecydowanej większości deklarują, że pieniądze są dla nich naturalnym tematem rozmowy. Jednak jeśli spojrzy się głębiej, można zobaczyć, że co piąty z nas uważa rozmowę o finansach za źródło konfliktów, a 25% woli szukać informacji na ten temat w internecie, niż wśród najbliższych. Tak wynika z badań ING. Jak jest więc naprawdę i czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach?
Pieniądze są stałym elementem naszego życia, nic więc dziwnego, że przewijają się w naszych dyskusjach. Jak pokazało badanie ING, rozmowa o nich jest naturalna dla 68% Polaków. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę obiegowe opinie mówiące, że rozmowy o naszych finansach przychodzą nam raczej z trudnością. Często to efekt normy kulturowej, przyzwyczajeń, czy doświadczeń wyniesionych z całego życia.
Rozmawiamy, ale ostrożnie
Pomimo deklarowania otwartości do rozmów, przyznajemy się też, że chętniej szukamy informacji o finansach w internecie (tak robi co czwarty badany) oraz do konfliktów wynikających z dyskusji o pieniądzach (19%). Powodem takiego stanu rzeczy może być to, jak duże znaczenie mają dla nas pieniądze. To nie tylko rzecz, ale środek służący realizacji naszych potrzeb, czy życiowe zabezpieczenie. Prawie 80% Polaków przyznaje, że oszczędności są bardzo ważne dla nich i ich rodzin.
Pogodzenie odmiennych zdań
Jak pokazuje badanie ING, pieniądze nie są także łatwym tematem dla par – 16% z nas nie lubi rozmawiać z drugą połówką na ten temat. Z badania wynika również, że 75% kobiet deklaruje, że podejmowało ten temat z partnerem w ciągu ostatniego tygodnia, ale twierdząco na to samo pytanie odpowiada jedynie 62% mężczyzn. Mamy więc do czynienia z różnicami zdań, które wpływają również na nasze bliskie relacje.
W rozmowie o pieniądzach powinniśmy nie tylko przedstawić swoje zdanie, ale również zobaczyć, co sprawia nam trudność w tej komunikacji. Kiedy już dowiemy się, czy wstydzimy się, czy może mamy odmienne zdanie, dużo łatwiej będzie nam dojść do kompromisu. Jak pokazało badanie ING, sama rozmowa jest dla nas naturalna, ale już jej jakość może być różna. A właśnie dbając o jakość komunikacji, bardzo wpływamy na nasze relacje, bo faktycznie przekazujemy to, co mamy w sobie. Aby nauczyć się rozmawiania o pieniądzach, trzeba spojrzeć na nie z innej perspektywy - tej drugiej strony, czyli naszego rozmówcy. To zupełnie naturalne, że jedno z nas może mieć podejście bardziej instrumentalne, a drugie bardziej emocjonalne. Im więcej będziemy mówić i argumentować, tym lepiej się zrozumiemy i nie będziemy utożsamiać rozmowy o finansach z konfliktem. – mówi Maria Rotkiel, psycholożka rodzinna i terapeutka, prowadząca podcasty „Porozmawiajmy o pieniądzach”.
Efektywna i szczera komunikacja nawet w tak ważnym temacie, jakim są pieniądze, jest możliwa. Aż 74% procent badanych przyznających się do bycia w szczęśliwym związku, zadeklarowało, że rozmawiało o pieniądzach w ostatnim tygodniu. Jak wiadomo – komunikacja to droga do zdrowej i szczęśliwej relacji.
Ten temat Maria Rotkiel porusza w nowym odcinku podcastu „Porozmawiajmy o pieniądzach” z profesor psychologii wrocławskiego SWPS, Agatą Gasiorowską YT: youtu.be/jm_BCYZKFTA, Spotify: open.spotify.com/episode/77gmoEC6HCZGwGwxI5iMVH oraz stand up Czesława Mozila
w rozrywkowej odsłonie akcji społecznej: youtube.com/watch?v=P0DdcifWGfI&feature=youtu.be
Więcej o akcji i badaniu „Porozmawiajmy o pieniądzach” na stronie: www.ing.pl/lp/porozmawiajmy-o-pieniadzach
* Badanie CAWI „Porozmawiajmy o pieniądzach” na reprezentatywnej próbie Polaków N=1000 zrealizowane
w czerwcu 2020 przez firmę Difference dla ING Banku Śląskiego.
1,5 proc. podatku ma wielką moc. Małopolskie firmy wspierają potrzebujących
Poradnik podatnika: rozliczenie 1,5 proc. - jak zrobić to mądrze?
Raport: Jak rozliczamy i przekazujemy 1,5 proc. podatku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.
Problemy społeczne
Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem
Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.