Komunikaty PR

Pandemia zmieniła nawyki konsumenckie Polaków

2020-09-08  |  13:40
Biuro prasowe
Kontakt

Katarzyna Kuczyńska
KLANG! Media

Prosta 68
00-858 Warszawa
k.kuczynska|klangmedia.pl| |k.kuczynska|klangmedia.pl
503987119
www.klangmedia.pl
Do pobrania komunikat ( 0.01 MB )

Według wyników badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w wyniku pandemii COVID-19 ponad 60 proc. respondentów zamierza regularnie przeznaczać część domowego budżetu na oszczędności. Planujemy mniej wydawać na większe zakupy (45 proc.), ale też zaoszczędzić na mniejszych, codziennych zakupach spożywczych (15 proc.). Prognozy i nastroje w krajach europejskich odnośnie powrotu do normalności po pandemii są różne. Pewne jest jednak to, że konsumpcja znacznie przyhamowała. Wraz z jej zatrzymaniem rozpoczęło się wypracowywanie nowych nawyków finansowych i konsumenckich. 

 

Nastroje i prognozy po pandemii COVID-19

Choć w wielu krajach na świecie pandemia koronawirusa zdaje się nie zwalniać, nastroje konsumenckie z miesiąca na miesiąc zdają się być coraz bardziej optymistyczne. Co ciekawe, pomimo ogromnej ilości zachorowań w Chinach i Stanach Zjednoczonych, to właśnie tam społeczeństwa liczą na szybki powrót do normalności. Zgodnie z corocznym badaniem “Globalny Barometr Zaufania Kapitałowego” firmy EY, w obu krajach ponad 90 proc. respondentów zakłada, że gospodarka powróci do stanu sprzed pandemii w ciągu 2 miesięcy. 50 proc. badanych zakłada, że ich sytuacja finansowa ustabilizuje się po 4 miesiącach. Europejscy konsumenci podchodzą do sprawy z nieco większym dystansem. Ponad połowa europejskich badanych uważa, że skutki pandemii odczuwać będziemy jeszcze przez minimum 4 miesiące od jej zakończenia.

Polska z nowym spojrzeniem na wydatki

Polacy idą śladem sąsiadów i również drastycznie zmieniają nawyki zakupowe oraz stosunek do finansów. Niepewna przyszłość, rosnące bezrobocie i zamknięcie w domach nie tylko zmusiły nas do przeorganizowania dotychczasowego stylu życia, ale też przemyślenia swych wydatków i zaplanowania ich na nowo. Nic więc dziwnego, że wśród Polaków znacznie więcej jest osób martwiących się o konsekwencje finansowe koronawirusa (45 proc.) niż tych obawiających się zachorowania (34 proc.). Niesie to za sobą szereg zmian zakresie nawyków zakupowych i wydatków.

“Pandemia koronawirusa wystraszyła nas nie tylko jeśli chodzi o kwestie zdrowotne, ale w dużej mierze także finansowe. Wszystkie te aspekty poniekąd łączą się, prowadząc do wypracowania nowych zachowań i nawyków konsumenckich. Można zauważyć, że znaczna część z nas zrezygnowała z małych, codziennych zakupów na rzecz większych, cotygodniowych. Mniej korzystamy również ze sklepów wielkopowierzchniowych, zastępując je lokalnymi sklepami w pobliżu miejsca zamieszkania. Znacznemu ograniczeniu uległy także wydatki na ubrania, produkty kosmetyczne czy rozrywkę. ” - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl). 

Produkty bankowe w dobie COVID-19 

Pandemia koronawirusa zmieniła również nawyki Polaków w kontekście produktów bankowych oraz nawyków płatniczych. Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank wskazuje, że ponad 70 proc. klientów banku ograniczyła płatności gotówkowe na rzecz karty (ponad 80 proc. konsumentów przed 40. rokiem życia i 50 proc. seniorów). Pandemia ostudziła także plany konsumenckie jeśli chodzi o produkty bankowe.  Z raportu Instytutu Badań Zmian Społecznych wynika, że ponad 20 proc. Polaków przez pandemię zrezygnowało z ubiegania się o kredyt. 

Pandemia koronawirusa nie opuściła nas na dobre - to pewne. Eksperci przewidują natomiast, że COVID-19 - choć częściowo słabnący - będzie powracać sezonowo. Kolejne miesiące pokażą zatem, jak my-konsumenci, radzimy sobie z trudnymi okresami, zarówno jeśli chodzi o kwestie finansowe, jak i prozdrowotne. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA Biuro prasowe
2024-04-25 | 16:00

Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA

Role związane z tworzeniem wartości i zrównoważonym rozwojem zyskają na znaczeniu, rekompensując utratę stanowisk spoza zakresu partnerstwa biznesowego na rzecz
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.