Komunikaty PR

Ponad ⅓ polskich przedsiębiorczyń jest usatysfakcjonowana swoimi zarobkami

2024-11-18  |  15:10
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Ze swoich zarobków jest zadowolone 39 proc. kobiet prowadzących własną firmę i jedynie 23 proc. wszystkich ankietowanych Polek – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Z odpowiedzi wszystkich badanych wynika, że osiągane zarobki najczęściej są satysfakcjonujące dla mieszkańców średnich miast (38 proc.), a najrzadziej dla zamieszkujących wsie (23 proc.). Blisko połowa przedsiębiorczyń przyznaje, że ich zarobki spadły pod wpływem inflacji, natomiast wśród ogółu uczestników badania ten odsetek jest niższy (29 proc.). Średnia miesięcznych zarobków „na rękę” przedsiębiorczyń jest o ponad 1,5 tys. zł wyższa niż przeciętnego Polaka. 

Tylko 28 proc. Polaków jest zadowolona ze swoich zarobków

Blisko dwie na pięć polskich przedsiębiorczyń (39 proc.) deklaruje, że jest usatysfakcjonowane poziomem swoich zarobków. Z kolei odsetek tych deklaracji wśród ogółu respondentów wynosi jedynie 28 proc. – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: zarobki a inflacja”, opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez Socjolożki.pl z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pośród Polek i Polaków, towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Jest to najstarsza i największa w Polsce inicjatywa wyróżniająca przedsiębiorcze kobiety, a także nagradzająca dobre praktyki w biznesie z obszaru różnorodności, równości i włączania, tzw. DEI (ang. diversity, equity inclusion).

Przedsiębiorczynie częściej są zadowolone z zarobków niż mężczyźni

Częściej ze swoich dochodów są zadowoleni mężczyźni (33 proc.) niż kobiety (23 proc.). Z dochodów najczęściej są zadowoleni mieszkańcy średnich miast (38 proc.), a najrzadziej – wsi (23 proc.). Niezadowolenie z zarobków wzrasta w kolejnych grupach wiekowych – wskazuje je 52 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata, a w grupie 45-54 lata już 69 proc. respondentów.

Zarobki niemal połowy przedsiębiorczyń spadły pod wpływem inflacji

Wśród wszystkich respondentów biorących udział w badaniu 29 proc. przyznaje, że pod wpływem inflacji ich zarobki spadły. W grupie przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi 48 proc. Średnia miesięcznych zarobków wśród ogółu badanych wynosi 4 534 zł netto, a wśród respondentek prowadzących własną firmę – 6 116 zł netto. Zarobki do 4 tys. zł netto deklaruje aż 45 proc. ogółu badanych i 18 proc. Polek prowadzących swój biznes. Z drugiej strony powyżej 7 tys. zł netto zarabia jedynie co dziesiąty ankietowany Polak i co czwarta badana przedsiębiorczyni.

Wyniki raportu towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką są zarówno inspirujące, jak i niepokojące. Z jednej strony cieszy, że blisko dwie na pięć przedsiębiorczyń jest zadowolonych ze swoich zarobków – to dowód na to, że kobiety coraz śmielej idą po finansową niezależność. Z drugiej strony wciąż dostrzegamy wyraźne bariery, które powodują, że poziom satysfakcji finansowej pozostaje niższy u kobiet niż u mężczyzn. W tym celu stworzyłam Fundację WłączeniPlus - by wspierać kobiety w przełamywaniu tych barier i pokazywać, że mogą mierzyć wysoko, nie zważając na ograniczenia – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. Musimy działać i tworzyć środowisko, które da im stabilność i możliwość dalszego rozwoju, niezależnie od gospodarczych zawirowań.

Rozmowy o pieniądzach nie są problemem dla polskich przedsiębiorczyń

Wyniki badania wskazują, że 36 proc. Polaków uczestniczących w badaniu deklaruje, że ma problemy z rozmawianiem o pieniądzach w pracy. Przyznaje się do tego także co trzeci mężczyzna i aż 39 proc. kobiet. Wśród przedsiębiorczyń odnotowano najniższy odsetek, bo jedynie 27 proc. Blisko połowa (45 proc.) ankietowanych zarządzających własnym biznesem deklaruje, że rozmowy o pieniądzach i negocjowanie zarobków w pracy nie stanowią dla nich wyzwania.

- Raport pokazuje, że rozmowy o zarobkach nadal stanowią dla wielu Polaków wyzwanie, zwłaszcza dla kobiet, które częściej niż mężczyźni odczuwają dyskomfort w takich sytuacjach. Na szczęście przedsiębiorczynie coraz częściej przełamują ten schemat, wyróżniając się otwartością w rozmowach o finansach i inspirując tym samym inne Polki. Wierzymy, że wspieranie transparentnej komunikacji w biznesie, firmach oraz promowanie polityk DEI to klucz do tworzenia organizacji, w których każdy, czuje się uprawniony do wyrażania swoich potrzeb i wartości – mówi Izabela Tworzydło, rzeczniczka prasowa i dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej BNP Paribas Bank Polska S.A, partnera kategorii Female Champion of Change.

*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Benefit Systems nabywa udziały w Wellbee z portfela bValue Fund Biuro prasowe
2024-11-20 | 10:00

Benefit Systems nabywa udziały w Wellbee z portfela bValue Fund

Fundusz bValue, wraz z pozostałymi udziałowcami oraz zespołem zarządzającym Wellbee, zawarł umowę inwestycyjną z Benefit Systems – liderem rynku benefitów pozapłacowych. Na
Finanse Adyen z nowym country managerem na Polskę oraz Europę Środkowo-Wschodnią
2024-11-07 | 01:00

Adyen z nowym country managerem na Polskę oraz Europę Środkowo-Wschodnią

Adyen, platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, powołała Matouša Michněviča na stanowisko country managera odpowiedzialnego za region CEE, w tym za
Finanse Ruszają zapisy na akcje Play of Battle S.A.!
2024-11-06 | 09:00

Ruszają zapisy na akcje Play of Battle S.A.!

Dziś o godz. 10:00 startują zapisy na akcje Play of Battle S.A. w ramach oferty publicznej spółki. Warszawskie studio gamingowe, na którego czele stoi Jacek Bartosiak, oferuje do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.