Komunikaty PR

Ponad ⅓ polskich przedsiębiorczyń jest usatysfakcjonowana swoimi zarobkami

2024-11-18  |  15:10
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Ze swoich zarobków jest zadowolone 39 proc. kobiet prowadzących własną firmę i jedynie 23 proc. wszystkich ankietowanych Polek – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Z odpowiedzi wszystkich badanych wynika, że osiągane zarobki najczęściej są satysfakcjonujące dla mieszkańców średnich miast (38 proc.), a najrzadziej dla zamieszkujących wsie (23 proc.). Blisko połowa przedsiębiorczyń przyznaje, że ich zarobki spadły pod wpływem inflacji, natomiast wśród ogółu uczestników badania ten odsetek jest niższy (29 proc.). Średnia miesięcznych zarobków „na rękę” przedsiębiorczyń jest o ponad 1,5 tys. zł wyższa niż przeciętnego Polaka. 

Tylko 28 proc. Polaków jest zadowolona ze swoich zarobków

Blisko dwie na pięć polskich przedsiębiorczyń (39 proc.) deklaruje, że jest usatysfakcjonowane poziomem swoich zarobków. Z kolei odsetek tych deklaracji wśród ogółu respondentów wynosi jedynie 28 proc. – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: zarobki a inflacja”, opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez Socjolożki.pl z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pośród Polek i Polaków, towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Jest to najstarsza i największa w Polsce inicjatywa wyróżniająca przedsiębiorcze kobiety, a także nagradzająca dobre praktyki w biznesie z obszaru różnorodności, równości i włączania, tzw. DEI (ang. diversity, equity inclusion).

Przedsiębiorczynie częściej są zadowolone z zarobków niż mężczyźni

Częściej ze swoich dochodów są zadowoleni mężczyźni (33 proc.) niż kobiety (23 proc.). Z dochodów najczęściej są zadowoleni mieszkańcy średnich miast (38 proc.), a najrzadziej – wsi (23 proc.). Niezadowolenie z zarobków wzrasta w kolejnych grupach wiekowych – wskazuje je 52 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata, a w grupie 45-54 lata już 69 proc. respondentów.

Zarobki niemal połowy przedsiębiorczyń spadły pod wpływem inflacji

Wśród wszystkich respondentów biorących udział w badaniu 29 proc. przyznaje, że pod wpływem inflacji ich zarobki spadły. W grupie przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi 48 proc. Średnia miesięcznych zarobków wśród ogółu badanych wynosi 4 534 zł netto, a wśród respondentek prowadzących własną firmę – 6 116 zł netto. Zarobki do 4 tys. zł netto deklaruje aż 45 proc. ogółu badanych i 18 proc. Polek prowadzących swój biznes. Z drugiej strony powyżej 7 tys. zł netto zarabia jedynie co dziesiąty ankietowany Polak i co czwarta badana przedsiębiorczyni.

Wyniki raportu towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką są zarówno inspirujące, jak i niepokojące. Z jednej strony cieszy, że blisko dwie na pięć przedsiębiorczyń jest zadowolonych ze swoich zarobków – to dowód na to, że kobiety coraz śmielej idą po finansową niezależność. Z drugiej strony wciąż dostrzegamy wyraźne bariery, które powodują, że poziom satysfakcji finansowej pozostaje niższy u kobiet niż u mężczyzn. W tym celu stworzyłam Fundację WłączeniPlus - by wspierać kobiety w przełamywaniu tych barier i pokazywać, że mogą mierzyć wysoko, nie zważając na ograniczenia – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. Musimy działać i tworzyć środowisko, które da im stabilność i możliwość dalszego rozwoju, niezależnie od gospodarczych zawirowań.

Rozmowy o pieniądzach nie są problemem dla polskich przedsiębiorczyń

Wyniki badania wskazują, że 36 proc. Polaków uczestniczących w badaniu deklaruje, że ma problemy z rozmawianiem o pieniądzach w pracy. Przyznaje się do tego także co trzeci mężczyzna i aż 39 proc. kobiet. Wśród przedsiębiorczyń odnotowano najniższy odsetek, bo jedynie 27 proc. Blisko połowa (45 proc.) ankietowanych zarządzających własnym biznesem deklaruje, że rozmowy o pieniądzach i negocjowanie zarobków w pracy nie stanowią dla nich wyzwania.

- Raport pokazuje, że rozmowy o zarobkach nadal stanowią dla wielu Polaków wyzwanie, zwłaszcza dla kobiet, które częściej niż mężczyźni odczuwają dyskomfort w takich sytuacjach. Na szczęście przedsiębiorczynie coraz częściej przełamują ten schemat, wyróżniając się otwartością w rozmowach o finansach i inspirując tym samym inne Polki. Wierzymy, że wspieranie transparentnej komunikacji w biznesie, firmach oraz promowanie polityk DEI to klucz do tworzenia organizacji, w których każdy, czuje się uprawniony do wyrażania swoich potrzeb i wartości – mówi Izabela Tworzydło, rzeczniczka prasowa i dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej BNP Paribas Bank Polska S.A, partnera kategorii Female Champion of Change.

*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem Biuro prasowe
2025-06-05 | 11:20

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

Kiedy myślisz o wejściu w świat kryptowalut, Kanada może nie być pierwszym kierunkiem, który przychodzi Ci do głowy. A szkoda – bo to jeden z najbardziej
Finanse BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
2025-06-02 | 16:00

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Wyobraź sobie, że urządzasz salon marzeń albo wreszcie wymieniasz kuchnię na nową, a wszystko to bez czekania na wypłatę czy wizyty w banku. Teraz to możliwe dzięki nowej metodzie
Finanse Bitget
2025-05-29 | 14:10

Raport Bitget Wallet wykazuje, że portfele kryptowalutowe stają się uniwersalnymi centrami finansowymi

Po rebrandingu i nowym planie działania raport Onchain Bitget Wallet pokazuje, że użytkownicy coraz częściej polegają na portfelach do handlu, zarabiania i płatności –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.