Prawie 60 proc. Polaków korzysta z internetu wybierając ofertę pożyczki
Internet odgrywa coraz większą rolę w prawie każdej dziedzinie życia. Polacy korzystają z sieci m.in. podczas nabywania różnego rodzaju produktów lub usług. Jak wynika z badania Wonga Polska, aż 60 proc. ankietowanych wykorzystuje internet wybierając ofertę pożyczki. Szukają tam najlepszych ofert, ale też coraz częściej pożyczają od razu w sieci.
Polacy najczęściej korzystają z pożyczek, kiedy w ich życiu pojawia się nagły wydatek lub potrzeba, która nie może czekać – wynika z danych Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.
Zazwyczaj finansują w ten sposób remont mieszkania, zakup samochodu lub koszty leczenia, rzadziej akcesoria AGD i RTV. Wonga Polska w ramach cyklu „Cyfrowe zwyczaje Polaków” zbadała, jaką rolę odgrywa internet w procesie wybierania i zaciągania pożyczek.
Prawie jedna trzecia Polaków to cyfrowi pożyczkobiorcy
Prawie 60 proc. Polaków wykorzystuje internet w trakcie brania pożyczki. 28 proc. korzysta z sieci już na samym początku i szuka w niej większości informacji, a następnie udaje się do oddziału, żeby sfinalizować umowę. W przypadku 15 proc. badanych cały proces – od szukania najlepszej oferty, po zaciągniecie pożyczki – odbywa się w całości online. Bezpośrednio do oddziału – z całkowitym pominięciem internetu – preferuje wybrać się co piąty ankietowany. Co ciekawe, tylko 4 proc. w trakcie szukania najlepszej oferty pożyczki radzi się znajomych lub rodziny.
- Rola internetu i nowych technologii systematycznie rośnie. Naturalne jest, że wkraczają one również do sektora finansowego. W większość przypadków internet służy do pozyskiwania informacji i porównywania ofert. W przyszłości możemy się spodziewać, że odsetek osób zaciągających pożyczkę wyłącznie online będzie rósł – już teraz ten kanał wybiera prawie co trzeci Polak. Sprzyja temu m.in. rozwój oraz dostępność technologii, a także zmiany preferencji i nawyków klientów, którzy coraz bardziej cenią oszczędność czasu oraz wygodę, jaką one dają – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.
W sieci wygodniej i przejrzyściej
Jak wynika z badania Wonga Polska, 33 proc. ankietowanych uważa, że oferty pożyczek online są dużo bardziej przejrzyste i czytelniej prezentowane niż w oddziale instytucji finansowej. Natomiast zdaniem 32 proc. w sieci są one również korzystniejsze. Wśród zalet pożyczek online ankietowani docenili wygodę i oszczędność czasu – głównie dzięki ograniczeniu konieczności wizyty w oddziale oraz możliwości łatwego sprawdzenia opinii innych użytkowników o danej ofercie czy instytucji. Co warto zauważyć, aż 55 proc. ankietowanych nie uważa, że wizyta w oddziale zaowocuje lepszym wyborem oferty. Nie liczą też na rady sprzedawców, ani nie cenią możliwości rozmowy z nimi.
– Polacy doceniają usługi online, co w dużej mierze wynika z doświadczenia oraz coraz większej powszechności tego typu usług. Trzeba jednak zaznaczyć, że wraz z tym wzrostem rośnie także obawa o cyberbezpieczeństwo w sieci, na co zwraca uwagę aż 40 proc. ankietowanych. Dlatego warto wybierać znane i doświadczone firmy oraz zadbać o swoją wiedzę w tym obszarze. Między innymi z tego powodu na platformie edukacyjnej Kapitalni.org stale rozwijamy bazę wiedzy na ten temat, nasze badania pokazują bowiem, że coraz więcej osób chce samodzielnie się edukować – zauważa Aneta Gergont-Gałązka z Wonga Polska.

Kongres Rady Podatkowej o najważniejszych wyzwaniach fiskalnych dla biznesu

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.