Komunikaty PR

Rewolucja w stawkach taxi już od września 2024?

2024-09-26  |  01:00
Biuro prasowe

Zgodnie z decyzją Rady m.st. Warszawy, od września br. na terenie stolicy obowiązywać będą nowe, wyższe maksymalne opłaty za przejazdy taksówkarskie. Dodatkowo zniesiony został dotychczasowy podział miasta na strefy taxi. Taksówkarze walczyli o zmiany od wielu miesięcy zwracając uwagę, że stawki w stolicy nie zmieniły się od ponad 20 lat, mimo rosnących kosztów prowadzenia działalności. Czy zmiany stawek taxi wpłyną na ceny usług realizowanych za pośrednictwem popularnych aplikacji przewozowych? Bez wątpienia.

Ile aktualnie kosztuje przejazd taxi po Warszawie?

Choć przewoźnicy aplikacyjni funkcjonują na innych zasadach niż tradycyjne taksówki, nie jest tajemnicą, że swoje stawki dostosowują do aktualnych stawek funkcjonujących na danym rynku. Szacuje się, że w efekcie wzrostu maksymalnych stawek w taryfach taxi, wzrosną także ceny usług zamawianych za pośrednictwem popularnych aplikacji.

Aktualnie obowiązująca maksymalna opłata za 1 km przejazdu po Warszawie wynosi 5 zł. Z kolei opłata początkowa wzrosła do 10 zł. Więcej o 25% zapłacimy także za godzinę postoju, co pasażerowie z pewnością odczują z każdą minutą stania w korku lub w chwili, gdy taksówkarz będzie musiał na nich czekać.

– Celem ustalania limitów na przejazdy taxi jest ochrona pasażerów przed naliczaniem zbyt wysokich opłat. Ich przekroczenie grozi utratą licencji. Jednak kluczową kwestią pozostaje wskazywanie takich stawek, by były one dopasowane do aktualnej sytuacji na rynku oraz rentowności prowadzenia działalności - podkreśla Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. - Z powodu stale rosnących kosztów odnotowujemy ewidentny spadek napływu nowych kierowców, którzy chcieliby samodzielnie prowadzić własną działalność gospodarczą.

Polski przedsiębiorca nie ma łatwego życia. Duże koszty naliczane przez ZUS, wysokie ceny paliwa, podatki, dodatkowe składki korporacyjne, ubezpieczenie OC i AC, amortyzacja auta oraz ewentualne raty leasingowe – to wszystko spędza sen z powiek każdego samozatrudniającego się taksówkarza. Szacuje się, że przeciętne koszty związane z wykonywaniem tego zawodu kształtują się na poziomie od 5 000 zł do 10 000 zł miesięcznie.

 

Podążanie z duchem czasu nie jest tanie

W ostatnich latach znacząco zmieniły się oczekiwania i preferencje pasażerów. Coraz więcej osób chce podróżować ekologicznie i „niskoemisyjnie”. To trend, który z czasem będzie się jedynie pogłębiał. Ponadto, w największych polskich miastach stopniowo wprowadzane są tzw. „zielone strefy”, do których nie będą mogły wjeżdżać niektóre samochody spalinowe.

– Wraz z pojawieniem się i rozpowszechnieniem nowych rodzajów napędu, wzrosło zainteresowanie kierowców pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. Wymiana floty realizującej odpłatne przewozy osobowe jest tylko kwestią czasu. Wyzwaniem jest jednak nie tylko znalezienie środków lub inwestorów na zakup nowych pojazdów, ale także współpraca z władzami krajowymi i samorządowymi w zakresie budowania odpowiedniej infrastruktury. Nic nam po ekologicznych samochodach, jeżeli nie będziemy mogli swobodnie, tanio i bezpiecznie ich ładować - podkreśla Łukasz Witkowski z Natviol.

Coraz więcej firm i korporacji przewozowych wpisuje działania proekologiczne w swoje długoterminowe strategie rozwoju. Nic dziwnego, na aspekt ekologiczny zwracają uwagę nie tylko pasażerowie, ale przede wszystkim inwestorzy zewnętrzni oraz partnerzy biznesowi, zainteresowani realizacją wspólnych celów, wspierających środowisko naturalne i dobrostan otoczenia.

Jakie jeszcze zmiany czekały na mieszkańców stolicy po wakacjach?

Z pewnością dużą ulgą dla warszawskich taksówkarzy i pasażerów jest likwidacja dotychczasowych stref taxi i ujednolicenie opłat. To znacząca zmiana, ponieważ do tej pory osoby korzystające z przejazdów po „drugiej strefie” musiały płacić dwukrotnie więcej, niż osoby poruszające się po „pierwszej strefie”. Ponadto sam podział na strefy i zasady poruszania się między strefami w ramach jednego przejazdu były dla klientów warszawskich przewoźników niejasne i niesprawiedliwe.

Zmodyfikowane zostało także oznakowanie warszawskich taksówek. Zmianie uległa konstrukcja numeru bocznego, który obecnie składa się zarówno z numeru licencji, jak i numeru wypisu z licencji. Usunięte zostały tabliczki umieszczone dotąd na przedniej szybie, zawierające informacje o taryfach opłat oraz możliwości kierowania skarg. Kierowcom taksówki wydawany jest identyfikator oraz tabliczka z hologramem, który pozwoli na skuteczniejsze przeciwdziałanie próbom świadczenia usług przez osoby do tego nieuprawnione. Dodatkowo pod charakterystycznym herbem stolicy pojawił się napis „Warszawa”.

 

Jak informują przedstawiciele władz miasta, regulacja dotychczas obowiązujących przepisów powstała przede wszystkim w trosce o maksymalną czytelność przekazu. Zdaniem wielu turystów i mieszkańców stolicy, mnogość tabliczek i zbyt duża liczba elementów jedynie utrudniała zapoznawanie się z informacjami.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu? Biuro prasowe
2025-03-03 | 10:25

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Dlaczego niektórzy inwestorzy wybierają handel z tzw. siatką zleceń? Ponieważ grid trading jest zautomatyzowany, co pozwala w pewnym stopniu ułatwić codzienny handel.
Finanse Po ludzku o PIT-8C
2025-03-03 | 09:00

Po ludzku o PIT-8C

Po ludzku o PIT-8C 1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy, w związku z którymi uczestnik funduszu inwestycyjnego jest zobowiązany do samodzielnego
Finanse Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
2025-02-28 | 16:30

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech

BUDAPEST, HUNGARY /ACCESS Newswire/ February 28, 2025 / INDEX HUNGARIA IndexHU (Węgry): Panie Heit, bardzo dziękuję za poświęcenie czasu na ten wywiad. Inwestycje w fintech wydają

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.