Rynek e-commerce rośnie. Pojawiają się nowe formy płatności
Pandemia spowodowała, że transformacja cyfrowa objęła nawet te branże, które wcześniej były odporne na digitalizację. W Stanach Zjednoczonych klienci wydają w sieci 1 mln dolarów w ciągu 60 sekund. W Chinach, które są gigantem sprzedaży online wartość rynku e-commerce przekracza 2 biliony dolarów, co stanowi ponad połowę światowych obrotów online. Przyszłość e-commerce zależy nie tylko od szybkiego przetwarzania i analizowania danych, ale również od stosowania sztucznej inteligencji. Celem będzie jak najlepsza personalizacja oferty. Mowa tu nie tylko o personalizacji dotyczącej produktów i usług ale też również form płatności, które może wybrać klient.
Już 2/3 Europejczyków robi zakupy w sieci częściej niż przed pandemią.[3] Duża część kupujących przyznaje, że nawet po jej ustaniu wciąż będzie zamawiać w sieci. Życie przeniosło się do Internetu, a digitalizacja napędza każdy biznes.
– Dziś możemy pracować z każdego miejsca na świecie, przechowywać dokumenty w chmurze, zaciągać pożyczki online, błyskawicznie przetwarzać terabajty danych, odbierać paczki jednym kliknięciem w smartfonie. Digitalizacja jest obecna w wielu aspektach naszego życia, a kupowanie online to tylko jeden z obszarów. Każdy z nas chce prostych, szybkich rozwiązań i natychmiastowego kontaktu z obsługą – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney. Firma, którą zarządza od dwóch lat jest fintechem działającym na trudnym rynku pożyczkowym.
Personalizacja na wagę złota
Eksperci przewidują, że kluczem do sukcesu w świecie e-commerce będzie personalizacja. Już dziś 74 proc. konsumentów, którzy robią zakupy w sieci twierdzi, że irytuje ich niedopasowana oferta i kontent.[4] Dzięki personalizacji rośnie nie tylko liczba wizyt na stronie ale też wartość i liczba transakcji. Personalizacja pomaga też na zdefiniowaniu kluczowych punktów kontaktu z klientem.
- Warto pamiętać, że personalizowanie powinno dotyczyć nie tylko samej oferty czy sposobu komunikacji z klientem, ale również form płatności, które może wybrać konsument. Analizie warto zatem poddać nie tylko historię zachowań konsumenta na stronie, ale też jego poprzednie transakcje i te formy płatności, które wybierał wcześniej – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney.
Kup teraz, zapłać za jakiś czas
W 2020 roku najbardziej popularnymi formami płatności za zakupy online były na świecie portfele cyfrowe, karty kredytowe i szybkie przelewy. Największą dynamikę wzrostu, zwłaszcza w zaawansowanych technologicznie Chinach, notowały portfele cyfrowe stanowiąc 54 proc. wszystkich płatności. Transakcje kartą kredytową stanowiły 21 proc. Reszta zamówień opłacana była gotówką lub przelewami bankowymi.[5]
– W Polsce trendy dotyczące sposobów płatności są podobne, choć zaczynają pojawiać się nowe formy będące odpowiedzią na potrzeby klientów. Przykładem może być Pay Smartney. Konsument, który robi zakupy przez Internet może zapłacić za nie później. Jeśli dokona spłaty zobowiązania w ciągu 30 dni, to nie poniesie żadnych kosztów. Jeśli nie uda mu się spłacić w tym terminie będzie mógł tego dokonać w ratach. Oczywiście czas trwania takiej pożyczki i jej koszty będą mu znane już w momencie finalizowania zakupów – mówi Katarzyna Jóźwik ze Smartney.
Możliwość przesunięcia płatności w czasie jest dobrym rozwiązaniem zwłaszcza w przypadku większych zakupów online. – Jest to też przykład udanego partnerstwa biznesowego. My, jako firma pożyczkowa, realizujemy ten projekt we współpracy z Blue Media, czyli jednym z największych operatorów płatności w Polsce. Takich partnerstw i nowych rozwiązań będzie znacznie więcej. Duża część z nich będzie dotyczyła oczywiście branży e-commerce oraz takich sposobów płatności, które będą dogodne dla klientów – podsumowuje Katarzyna Jóźwik.
[1] Raport „E-commerce i fintechy. System naczyń połączonych”, listopad 2020, wyd. 300Gospodarka, str. 6 (za www.visualcapitalist.com)
[2] Tamże, str. 5
[3] Tamże, str. 4
[4] Tamże, str. 10
[5] Tamże, str. 15

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.