SCB: Co trzeci wydaje na edukację dziecka między 301 a 500 zł
Wrocław, 22 września 2021 r. W związku z niedawnym rozpoczęciem roku szkolnego, Santander Consumer Bank postanowił zbadać, ile pieniędzy z budżetu rodziny przeznacza się na edukację jednego dziecka w ciągu miesiąca. Jak się okazuje, większość z nas wydaje na ten cel spore kwoty. Dla co trzeciego Polaka jest to wydatek rzędu 301-500 zł (33,8 proc.), a dla co szóstego nawet 501-800 zł (16 proc.). Niewielu rodziców może powiedzieć, że edukacja dziecka nic ich nie kosztuje. W badaniu Santander Consumer Banku, tylko niespełna 4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że na ten cel miesięcznie z budżetu rodziny znika nie więcej niż 100 zł.
- Mogłoby się wydawać, że na przeznaczanie kwot oscylujących w okolicach tysiąca złotych w związku z edukacją dziecka mogą pozwolić sobie głównie osoby z wyższym wykształceniem i zarabiające powyżej 5000 zł miesięcznie – komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Okazuje się jednak, że nie tylko najlepiej wykształceni i osiągający najwyższe dochody podejmują się takiej długoterminowej inwestycji. Z naszego raportu „Polaków Portfel Własny: szkoła 2.0 egzamin z powrotu” wynika, że co czwarty badany ze średnim wykształceniem (25,7 proc.) i ponad 30 proc. zarabiających w przedziale 2000-2999 zł wydaje na edukację jednego dziecka od 501 do 800 zł miesięcznie – dodaje.
Rodzice chętnie finansują swoim dzieciom zajęcia pozalekcyjne
Wśród rodziców, którzy wydają najwięcej na miesięczną edukacją dziecka, przodują ci organizujący swoim pociechom płatne zajęcia pozalekcyjne. A chętnych na nie nie brakuje. Jak wynika z danych zebranych przez Santander Consumer Bank, najwięcej ankietowanych pozwala dziecku na udział w dodatkowych aktywnościach sportowych (42,8 proc.). Co czwarty posyła je na prywatne lekcje języka angielskiego (26,9 proc.), a co szósty na naukę innego języka (16,2 proc.). Co więcej, co siódmy rodzic musi posyłać dziecko na korepetycje z przedmiotów będących w programie szkoły (13,5 proc.). Niewiele większy odsetek rozwija za to artystyczne zdolności dziecka, posyłając je na zajęcia plastyczne lub muzyczne (kolejno 15,1 proc. i 14,4 proc.).
- Nie da się ukryć, że największe wydatki w związku z comiesięczną edukacją dziecka wiążą się z coraz bardziej modnymi aktywnościami dodatkowymi – mówi Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Żyjemy w czasach, gdzie posiadanie wielu umiejętności jest dużym atutem, z czego rodzice coraz bardziej zdają sobie sprawę, zapisując swoje dziecko na różne zajęcia pozalekcyjne. Prawie 50 proc. Polaków wydaje na nie miesięcznie od 101 do 300 zł, a ponad 20 proc. między 301 a 500 zł – podsumowuje.

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.