URBANCARD rośnie w siłę – kolejne gminy skorzystają z nowoczesnych płatności
Od początku września do grona beneficjentów udogodnień w ramach systemu URBANCARD dołączyli pasażerowie komunikacji miejskiej z czterech kolejnych gmin w okolicy Wrocławia. To element konsekwentnie realizowanego procesu zwiększania dostępu podróżnych do nowoczesnych form płatności za przejazd środkami transportu publicznego w ramach Aglomeracji.
Aktywna promocja lokalnego transportu w toku
2 września br. do systemu URBANCARD zostały włączone cztery kolejne gminy – po Kątach Wrocławskich i Czernicy przyszedł czas na Wisznię Małą, Żórawinę, Kobierzyce i Siechnice. To kolejny etap zwiększania atrakcyjności transportu publicznego dla mieszkańców Aglomeracji Wrocławskiej.
W praktyce poza punktami stacjonarnymi, takimi jak kioski czy automaty biletowe, pasażerowie miejskiej komunikacji będą mogli dokonać zakupu biletów już na pokładzie pojazdów, przez portal online (www.urbancard.pl) oraz w aplikacjach mobilnych. W przypadku autobusów do dyspozycji podróżnych są mobilne kasowniki, za pośrednictwem których w kilka sekund zrealizują transakcję.
Potencjał wdrożenia rozwiązania opartego na zbliżeniowych kartach płatniczych potwierdzają dane rynkowe. Według analiz NBP, łącznie w obiegu znajduje się 45 mln kart płatniczych, z czego aż 98 proc. jest wyposażonych w funkcje zbliżeniowe. Zdecydowana większość kart w portfelach Polaków to tzw. debetówki. Liderem rynku w tym zakresie jest organizacja płatnicza Visa (blisko 56 proc.).
Prosty, szybki i wygodny zakup biletu na pokładzie pojazdu
Opłacenie przejazdu w ramach systemu URBANCARD już na pokładzie pojazdów transportu publicznego jest dla pasażerów proste, szybkie i wygodne. Wystarczy na wyświetlaczu wybrać preferowany bilet, przyłożyć zbliżeniową kartę płatniczą lub jej nośnik w postaci smartfona lub smartwatcha, a płatność zostanie zaakceptowana „od ręki”. Transakcja zrealizowana w ten sposób nie będzie wymagała druku papierowego potwierdzenia – dla każdego zakupu zostanie wygenerowany tzw. token (unikalny identyfikator), a bilet będzie zapisany w systemie centralnym przewoźnika. Użyta przez pasażera karta płatnicza (bądź jej odpowiednik) stanie się identyfikatorem potwierdzającym uprawnienia do przejazdu.
Mocne zaplecze dla innowacji
System URBANCARD jest uznawany za rynkowy benchmark w zakresie nowoczesnych płatności
w transporcie publicznym. Płatności zbliżeniowe za bilety komunikacji miejskiej, dokonywane
w pojazdach komunikacji miejskiej w ramach systemu, są realizowane na podstawie regulacji organizacji płatniczych Visa – MTT (Mass Transit Transaction) oraz Mastercard – PaYG (Pay as You Go). Dzięki ich zastosowaniu możliwa jest niezwłoczna akceptacja zakupu biletu, co istotnie skraca cały proces. Autoryzacja płatności jest realizowana w trybie offline, ale sam zakup biletu odbywa się dokładnie tak samo, jak w przypadku każdego innego podmiotu, który akceptuje płatności bezgotówkowe, np. w sklepie.
W przypadku kontroli wystarczy przyłożyć do czytnika uprawnionej osoby kartę płatniczą, smartfon lub smartwatch – w zależności od tego, w jaki sposób została zrealizowana transakcja. Należy przy tym podkreślić, że jedyną informacją dostępną dla kontrolera będzie to, czy przy użyciu danej karty (lub jej nośnika) został kupiony bilet. Za maksymalne zabezpieczenie płatności odpowiada Mennica Polska, która systematycznie potwierdza swoje kompetencje w tym zakresie prestiżowym certyfikatem PCI DSS (zgodność z rygorystycznymi wytycznymi organizacji płatniczych Visa i Mastercard).
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Obawiasz się bessy na giełdzie? Sprawdź, co łączy największe krachy w historii

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Handel
Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.