Komunikaty PR

Urodzeni w dobie Internetu lepiej radzą sobie z jego zagrożeniami

2021-10-29  |  10:00
Biuro prasowe

Tylko niewiele ponad ¼ osób po 65 roku życia wiedziałaby, jak poradzić sobie z atakiem hakerów. Na e-zagrożenia znacznie lepiej przygotowani są ludzie młodzi. Blisko połowa z nich deklaruje, że wiedziałaby, co zrobić w przypadku ataku cyberprzestępców. Obie grupy za największe zagrożenie w sieci uznają działania oszustów wyłudzających dane poprzez fałszywe e-maile i SMS-y. Dalej są wycieki danych i ataki hakerów, których bardziej obawiają się jednak starsi. Tak wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.

 

29 października 1969 r. to data, którą przyjęto jako dzień narodzin Internetu. Dziś dostęp do sieci bardzo ułatwia życie. Pozwala na załatwienie spraw bankowych lub zrobienie zakupów, zapewnia dostęp do informacji i umożliwia kontakt z najbliższymi. A to zaledwie ułamek jego możliwości. Niestety, obok udogodnień, czekają tam na nas również zagrożenia. Eksperci sprawdzili, jak radzą sobie z nimi dwa pokolenia: ludzie, na oczach których rozwijał się Internet oraz ci, którzy nie znają innego świata.

Najpoważniejsze zagrożenia w sieci to obecnie phishing, ataki hakerów oraz wycieki danych osobowych. W przeprowadzonym przez serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów badaniu, zarówno najmłodsi respondenci (18-24 lata), jak i ci starsi od Internetu (65-74 lata), za największe niebezpieczeństwo uznali kradzież danych w wyniku wyłudzenia poprzez fałszywe e-maile i SMS-y. Przy czym za główne zagrożenie uważa ją aż 48 proc. najmłodszych osób i 45 proc. najstarszych.

Nieco inaczej wygląda już jednak sytuacja w grupie 55-64 lata. Ankietowani w tym wieku za największe zagrożenie (41 proc.) dla bezpieczeństwa w sieci uznali wycieki danych. Co ciekawe, wśród najmłodszych badanych obawia się tego zaledwie niespełna 19 proc. osób. Za groźne uważają z kolei ataki hakerów. Obawia się ich co trzeci (32,5 proc.) ankietowany w wieku 18-24 lata. Wśród osób pamiętających świat bez Internetu za zagrożenie uważa to zaledwie 17 proc. (ankietowani w wieku 65-74 lata) i 19,5 proc. (55-64 lata).

 

Udający listonoszy i kurierów zachęcają do klikania w linki

Świadomość użytkowników Internetu dotycząca zagrożenia nie zniechęca jednak do działania cyberprzestępców, którzy stale szukają nowych sposobów na to, żeby nas oszukać. Do tej pory próbowali podszywać się m.in. pod pracowników banków, Sanepidu, Poczty Polskiej lub innych firm kurierskich.

Mechanizm zawsze jest ten sam. Wszystko zaczyna się od maila lub SMS-a z wiadomością o nowej ofercie, konieczności dokonania dopłaty do przesyłki lub możliwości zapisania się na szczepienie. Po kliknięciu w link jesteśmy proszeni o podanie danych osobowych, np. numeru PESEL lub danych do logowania w banku. Udostępnienie tych informacji może się wiązać z poważnymi konsekwencjami w postaci utraty pieniędzy z konta lub koniecznością spłaty zaciągniętych na nasze nazwisko zobowiązań. Uważać musimy także na dołączone do podejrzanych e-maili załączniki.

Pobranie takiego pliku często inicjuje na naszym urządzeniu instalację złośliwego oprogramowania, za pomocą którego przestępcy zyskują dostęp do naszych danych. Żeby tego uniknąć, musimy bardzo uważnie weryfikować wszystkie przychodzące wiadomości, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wyglądają one wiarygodnie. Wystarczy, że adres mailowy lub adres strony www będzie się różnił jedną literką, a swoje dane nieświadomie przekażemy cyberprzestępcom. W razie wątpliwości najlepiej samemu skontaktować się z firmą, dzwoniąc na przykład na oficjalną infolinię. Warto również zadbać o aktualne wersje systemu i programów antywirusowych na urządzeniach, z których korzystamy – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Jak wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i ChronPESEL.pl, w takiej sytuacji lepiej poradziliby sobie najmłodsi użytkownicy sieci. Blisko połowa z nich (47,5 proc.) deklaruje bowiem, że wie, co należy zrobić w przypadku ataku hakerów na ich komputer, tablet lub telefon. Rówieśnicy Internetu nie są tego już tacy pewni. 40,5 proc. z nich twierdzi, że umiałaby sobie z tym poradzić. Zdecydowanie najgorzej przygotowani do tego są z kolei ludzie, którzy pamiętają czasy bez Internetu. Tylko niespełna 28 proc. ankietowanych w wieku powyżej 65 r.ż. wiedziałaby, co zrobić w przypadku ataku hakerów.

 

Starsze pokolenie zapisuje hasła w notesie

Ważną zasadą bezpieczeństwa w sieci jest umiejętne zarządzanie hasłami do logowania. W tym aspekcie dużo większą roztropnością wykazują się osoby, które pamiętają świat bez Internetu. Ponad 60 proc. ankietowanych po 65 r.ż. i 56 proc. badanych w wieku 55-64 lata deklaruje bowiem, że nie używa tego samego hasła w kilku serwisach. W przypadku najmłodszych ten odsetek wynosi zaledwie niespełna 40 proc. Co więcej, połowa tej grupy respondentów otwarcie przyznaje się do tego, że ustawiła sobie to samo hasło w kilku różnych miejscach.

Pewność siebie młodych może wynikać z tego, że z reguły ustawiają trudniejsze do złamania hasła niż starsze pokolenie. Ponad ¾ z nich deklaruje bowiem, że korzysta z silnych haseł. Tak samo może powiedzieć zaledwie 57 proc. ankietowanych w wieku powyżej 65 r.ż. i niespełna 2/3 badanych w grupie 55-64 lata.

Nawet skomplikowane hasło nie zagwarantuje nam bezpieczeństwa, jeśli będziemy go używać w kilku serwisach. Wystarczy bowiem, że dojdzie do wycieku danych z jednego z nich, żeby cyberprzestępcy zdobyli klucz do naszych pieniędzy. Z drugiej strony korzystamy dziś z bardzo wielu serwisów i nie jesteśmy w stanie wymyślić i pamiętać tak dużej liczby haseł. Rozwiązaniem jest używanie jednego z szyfrowanych programów do ich przechowywania. Paradoksalnie jedną z najbezpieczniejszych metod może okazać się również zapisywanie haseł w zwykłym notesie. Oczywiście pod warunkiem, że trzymamy go domu – tłumaczy Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Z tego sposobu korzysta 40 proc. najmłodszych respondentów. Dodatkowo 30 proc. z nich zapisuje hasła w telefonie, a co piąty w komputerze. Mniej zaufania do nowoczesnych narzędzi mają najstarsi ankietowani. Około 70 proc. z nich trzyma dane do logowania w notesie i to jedyna metoda, której ufają.

 

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych zostało przeprowadzone w I połowie 2021 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1007 respondentów przez IMAS International.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Samorządowy Kongres Finansowy: o źródłach finansowania inwestycji Biuro prasowe
2024-05-09 | 14:20

Samorządowy Kongres Finansowy: o źródłach finansowania inwestycji

Samorządowy Kongres Finansowy: o źródłach finansowania inwestycji Reforma systemu finansów samorządowych, zmiany w podatkach, inwestycje i zarządzanie budżetami. Już za
Finanse W przyszłym tygodniu odbędzie się Samorządowy Kongres Finansowy
2024-05-08 | 14:00

W przyszłym tygodniu odbędzie się Samorządowy Kongres Finansowy

W przyszłym tygodniu odbędzie się Samorządowy Kongres Finansowy Finanse samorządów, zmiany klimatu, wykorzystanie nowych technologii, służba zdrowia i obrona cywilna –
Finanse Pożyczka online odpowiedzią na brak poduszki finansowej
2024-05-07 | 14:30

Pożyczka online odpowiedzią na brak poduszki finansowej

W życiu każdego z nas może nadejść moment, w którym z dnia na dzień potrzebna będzie większa ilość gotówki. Jeśli ktoś zadbał o to, aby dysponować poduszką finansową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.