Usiądź i odpocznij. Robot cię obsłuży
Sztuczna inteligencja wspomaga nas już w wielu sektorach - medycynie, logistyce, transporcie, biznesie, bankowości i energetyce. A to tylko niektóre z gałęzi, w których jest stosowana. Jak wynika z raportu “Monitoring trendów w innowacyjności” do 2025 r. liczba miejsc pracy fachowców od sztucznej inteligencji wzrośnie w Polsce o 200 tys.
SI coraz mocniej wkracza w nasze codziennie życie. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, że z niej korzystamy. Oglądanie filmów i seriali na Netfliksie, czy korzystanie z aplikacji Spotify oparte jest na działaniu algorytmów, które analizują nasze preferencje i upodobania i pod ten klucz rekomendują nam treści, które mogą przypaść nam do gustu. Podobnie dzieje się w przypadku zakupów online. Tzw. systemy polecające na podstawie naszych ostatnich wyborów i preferencji podsuwają nam pod nos produkty, które także mogą nam się spodobać.
Korzystanie ze smartfonów również opiera się w głównej mierze na działaniu technologii opartej na SI - np. wirtualni asystenci tacy jak: Siri, czy Google Assistant. Po głosowej komendzie pomogą wyznaczyć nam trasę dojazdu do domu, wyślą wiadomość tekstową, czy przypomną o zaplanowanym spotkaniach. Proste, prawda? Trudno się więc dziwić, że smartfony to najczęstsze urządzenia z jakich korzystają Polacy. Używa ich 9 na 10 ankietowanych – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Smartney przez SW Research. Firma, która w ubiegłym roku zadebiutowała na rynku kredytowym zrealizowała duże badanie opinii na temat smart living i zainteresowań (m.in. technologicznych) Polaków. - Temat badania jest nieprzypadkowy. Smartney udziela dopasowanych do preferencji konsumentów pożyczek, analizuje szereg infofmacji na temat klienta dzięki algorytmom i innym rozwiązaniom technologicznym. Cały proces odbywa się online i jest jednym z naszybszych na polskim rynku. Duża część konsumentów zaciąga zobowiązania właśnie przy pomocy smartfona – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney.
Dwanaście ton masła
Smartfony to niejedyna forma sztucznej inteligencji, jakiej chętnie używamy. Z badania “Sztuczna inteligencja w życiu Polaków” Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) wynika, że ok. 40 proc. z nas jest gotowych skorzystać z samochodowego transportu bezzałogowego. Kto jednak odważyłby się przejechać autonomiczną ciężarówką przez Stany Zjednoczone? Takie firmy, jak Tesla, Volvo, Daimler nie zajmują się już tylko konstrukcją bezzałogowych aut osobowych. W okresie świat Bożego Narodzenia pierwszy autonomiczny tir firmy plus.ai przejechał odcinek od wschodniego do zachodniego brzegu USA przewożąc osiem ton masła. Pokonał prawie 4,5 tys. km, głównie autostradą. Autem sterował system wspomagany sztuczna inteligencją, sensory, kamery, radary i liadr (urządzenie działające na podobnej zasadzie, co radr). Choć autonomiczne ciężarówki jeżdża już także po Europie, to jednak pokonują znacznie krótsze trasy (zazwyczaj między magazynem, a miejscem przeładunkowym) i rozwijają prędkość ok 5 km/h.
Algorytm, który znajduje lek
Do autonomicznego auta wsiedlibyśmy chętnie, jednak chęć skorzystania z usług medycznych, w których to lekarza zastępuje sztuczna inteligencja deklaruje zaledwie co szósty z nas – tak wynika z badania NASK. Powinno być całkiem odwrotnie. Wykorzystanie nowoczesnej technologii w medycynie już w niedalekiej przyszłości umożliwi tanią i o wiele szybszą, niż obecnie, diagnostykę. Według szacunków ok. 30 proc. danych zebranych na całym świecie dotyczy naszego stanu zdrowia. Każdy z nas generuje ich ok 80 MB rocznie. W ich analizie najlepiej sprawdza się sztuczna inteligencja. Już dwa lata temu podczas specjalnych zawodów zorganizowanych w stolicy Chin SI wykazała się o 20. proc. większą skutecznością w wykrywaniu chorób neurologicznych niż lekarze. Podobnie było w Stanach Zjednoczonych, gdzie algorytm na podstawie zdjęć RTG w kilka miesięcy nauczył się rozpoznawać 14 chorób i również okazało się, że jest bardziej skuteczny niż radiolodzy. Biorąc pod uwagę, że w USA błędna diagnoza jest już trzecią przyczyną zgonów, to dość krzepiąca informacja.
W leczeniu antybiotykooporności też trudno nie docenić zasług SI. Badacze z Massachusetts Institute of Technology nauczyli algorytm sztucznej inteligencji rozpoznawać związki, które mogą szkodzić bakteriom. Odkryty antybiotyk nazwali halicyną. Nazwę wzięli od szalonego komputera HAL 9000 z książki science fiction Arthura C. Clarke`a. Na jej podstawie powstał film Stanleya Kubricka „Odyseja kosmiczna 2001”. Eksperci z MIT planują teraz wykorzystać SI do walki z rakiem.
SI zadba też o nasze finanse
Sztuczna inteligencja ma również ogromny wpływ na nasze finanse. Nie chodzi tu już o samo doradztwo, czy też przetwarzanie olbrzymich wolumenów danych - niekoniecznie łatwych do analizy. W przypadku banków SI wykorzystywana jest przede wszystkim do ochrony pieniędzy. Pozwala na zmniejszenie liczby cyberataków w bankowości, np. poprzez zastosowanie biometrii behawioralnej, która na podstawie tempa i rytmu pisania, a także sposobu poruszania kursorem, daje możliwość stworzenia unikalnego profilu klienta banku. - Aż 13 proc. Polaków uważa, że to właśnie w sektorze finansowym będzie najwięcej rozwiązań opartych o nowe technologie – tak wynika z naszego badania opinii. Z czym Polakom kojarzą się nowoczesne technologie w bankowości? Z naszego badania wynika, że głównie z aplikacjami, które pozwalają zarządzać domowym budżetem (66 proc.), ale również z płaceniem blikiem, czy z szybkim i łatwym sposobem na wzięcie pożyczki (34 proc.) – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney. Jakie aspekty naszych finansów oddalibyśmy w ręce robota, gdybyśmy wiedzieli, że zaoszczędzimy dzięki temu czas i energię, a rozwiązanie będzie bezpieczne? - Najbardziej chcielibyśmy, by to komputer płacił za nas rachunki - tak deklaruje co czwarty z Polaków, a także, by aplikacja bankowa informowała nas o zbliżających się płatnościach (18 proc.). Zaledwie 5 proc. ankietowanych pozowoliłoby na to, by w przypadku braku środków sztuczna inteligencja wysłała wniosek o kredyt w zaakceptowanych wcześniej instytucjach – dodaje Katarzyna Jóźwik.
Już prawie połowa ankietowanych odpowiedziała, że zaufałaby sztucznej inteligencji, która dobrałaby najlepszą ofertę kredytu poprzez analizę wydatków, dochodów i stylu życia. Wciąż jednak zdecydowana część z nas (69 proc.), by wziąć pożyczkę, woli udać się do placówki banku. Jedynie co piąty ankietowany załatwiłby wszystkie formalności przez Internet. Szkoda, że jednak jest nas tak mało, bo to wiąże się ze znaczną oszczędnością czasu. A jak z kolei wynika z badań OECD Polacy są siódmym najbardziej zapracowanym narodem na świecie. Pracujemy 1928 godzin rocznie. Dla porównania, nasi sąsiedzi zza Odry przepracowali aż 600 godzin mniej niż my (1356). Czasu mamy więc jak na lekarstwo. Na go przeznaczymy, jeśli oszczędzimy go dzięki nowym technologiom? – Nasi ankietowani twierdzą, że spędziliby ten czas z rodziną i bliskimi (70 proc.), nieco mniej (62 proc.) wykorzystałaby go na odpoczynek: masaż albo weekend w SPA, a nieco więcej niż połowa na przyjemności, jak kino czy spotkanie ze znajomymi – podsumowuje Katarzyna Jóźwik.
Nie wiadomo, czy będzie to możliwe, bo w stosunku do SI jesteśmy wciąż nazbyt podejrzliwi. Boimy się, że przez rozwoju sztucznej inteligencji nasze życie będzie podlegać inwigilacji (60 proc.), a także że przez zastąpienie ludzi “robotami” wzrośnie bezrobocie - tak uważa 40 proc. z nas. M.in. z tych powodów uważamy, że sprawy związane z wprowadzeniem, sztucznej inteligencji wymagają regulacji prawnych.

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.