W co inwestowali Polacy w 2023 roku?
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Finanse osobiste to temat, który od kilku lat interesuje coraz więcej osób. Wielu z nas szuka sposobu na odkładanie, oszczędzanie, inwestowanie, brakuje jednak ciągle wiedzy na temat ekonomii. Jak do tematu podchodzą Polacy? W co najchętniej inwestuje statystyczny Kowalski? Czy wiemy co jest bezpieczne w czasach inflacji? Skąd czerpiemy wiedzę na temat pieniędzy? Odpowiedzi znajdujemy w najnowszym Raporcie „Polak Inwestor”.
Ankietowani w badaniu wskazali, że inwestują regularnie (41,2%), nieregularnie (35%), nie inwestują ale chcą zacząć (18,3%). Jedynie 7,1% stwierdziło, że nie mają możliwości finansowych na inwestowanie, a 0,3% nie zamierza inwestować.
Jak wynika z raportu “Polak Inwestor”, dominujący portfel inwestycyjny ma wartość do 100 tys. zł. Co ciekawe wśród wymienianych aktywów ankietowani wskazują głównie własną edukację (50%), kruszce (45.9%) i obligacje (44%). Na pewno interesujące jest posiadanie wspomnianych kruszców, które mają dać nam poczucie bezpieczeństwa.
- Jak wskazuje raport, Polacy uważają inwestycję w kruszce jako najważniejsze tradycyjne aktywo, która ma zapewnić bezpieczeństwo. Wiąże się to z tym, że kruszec czyli przeważnie złoto, jest to coś, co fizycznie posiadamy „w ręku” i w każdej chwili możemy użyć, wykorzystać, spieniężyć. W związku z wojną w Ukrainie, znacznie zwiększyło się zainteresowanie kupnem złota właśnie, bo to daje nam poczucie pewności. Jest to słuszne rozumowanie. Złoto chroni nasze oszczędności przed inflacją, a jego wartość, zwłaszcza długoterminowo najprawdopodobniej wzrośnie – komentuje Marta Dębska, ekspertka rynku złota, Goldsaver.pl.
- Interesująca jest także to, czym kierują się inwestorzy przy podejmowaniu decyzji, a co jest dla nich czynnikiem istotnym dla atrakcyjności danego aktywa. Jak się okazuje Polacy niewątpliwie w największym stopniu ufają swojej własnej wiedzy i intuicji, a także wymianie doświadczeń z innymi inwestorami. Jednocześnie tym, co najbardziej podnosi zaufanie do danego rodzaju inwestycji jest po prostu jasna i przejrzysta oferta, a dopiero na drugim miejscu analizy ekspertów – mówi Michał Tekliński, ekspert rynku złota, Goldsaver.pl.
Najprostsze sposoby na inwestowanie
Inwestycja we własną edukację, którą wskazują ankietowani w raporcie, to pozytywny trend, gdyż Polacy w dziedzinie finansów czy ekonomii wierzą głównie swojemu researchowi i mediom (portale branżowe, blogi, vlogi). Ankietowani inwestujący zapytani o to, co dodaliby do swojego portfela wskazali nieruchomości (35%), obligacje i akcje zagraniczne (33%) i kruszce (30%).
- Co bardzo ciekawe, ankietowani nieinwestujący, jako pierwszą rzecz w którą chcieliby zainwestować wskazali kruszce (55%). Wiąże się to na pewno z niższą ceną, niż np. kupno nieruchomości i łatwością nabycia. Coraz więcej Polaków myśli o złocie, a nowością na rynku krajowym w tym roku jest możliwość kupowania złota „po kawałku” na goldsaver.pl. Polega to na tym, że teraz już nawet od 50 zł można odkładać na swoją uncjową sztabkę. Tylko od nas zależy jakie kwoty i kiedy będziemy wpłacać. Dzięki temu naprawdę każdy może sobie pozwolić na inwestowanie, ginie tu bariera dużych kwot, które trzeba posiadać aby stać nas było na złoto. Złoto znalazło się także na pierwszym miejscu wśród badanych we wszystkich kategoriach, jeśli chodzi o wskazanie aktywa chroniącego przed inflacją (75%), za nimi są nieruchomości (55%) i obligacje skarbowe (50%) – tłumaczy Marta Dębska.
Według szacunków Goldenmark, Polacy w 2022 roku kupili ponad 18 ton złota, to aż dwa razy więcej niż w 2020 r.
- Inwestowanie w fizyczne złoto jest zdecydowanie najprostszą metodą i od niej warto zacząć. Tak wskazują też trendy. Wzrost popytu na złoto widać zauważalnie od 2020 roku, czyli od pandemii covid 19, zaś szczyt popularności przypadł na 2022 rok, czyli wojnę w Ukrainie. Chociaż ankietowani wskazują, że inwestowaliby niezależnie od wojny i nie wpłynęła ona na ich decyzje (71,3%), to ten pik zainteresowania pokrywa się z jej wybuchem. Hitami jeśli chodzi o produkty złote niezmiennie są wspomniane uncjowe sztabki, uncjowe monety Australijski Kangur i co ciekawe wiele osób poszukuje monet Britanni z wizerunkiem Królowej Elżbiety II. Spodziewamy się, że widoczny w raporcie oraz z naszych doświadczeń trend inwestycji w złoto będzie się umacniał w 2024 roku, także dzięki zwiększonej edukacji na temat finansów wśród Polaków. – dodaje Marta Dębska z Goldsaver.pl
Goldsaver: Goldsaver jest częścią Goldenmark. Od lat dostarcza fizyczne złoto - sztabki i monety. Jest jednym z największych w Polsce dystrybutorów złota fizycznego na rynku klientów indywidualnych.
Goldsaver jest partnerem strategicznym raportu „Polak Inwestor” opracowanego przez iKsync oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
https://goldsaver.pl/

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.