W Polsce może zostać sprzedanych w 2021 nawet 10 ton złota
ITBC Communication
Al. Ks. Józefa Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
michal_michalski|itbc.pl| |michal_michalski|itbc.pl
+48 602 789 188
www.itbcgroup.pl
Mennica Skarbowa, największy w Polsce dealer złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych, w II kwartale bieżącego roku sprzedała 823 kg złota. Oznacza to, że łącznie w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku spółka sprzedała już 1,76 tony kruszcu, co stanowi 83% sprzedaży zrealizowanej w całym 2020 roku (2,1 t). Drugi kwartał 2021 roku był również rekordowy pod względem przychodów ze sprzedaży, które wyniosły 224,8 mln złotych, w porównaniu do 88 mln złotych zanotowanych w analogicznym okresie 2020 r. (wzrost o 153%), czyli więcej niż wynik za całe pierwsze półrocze 2020 roku. Zarządu Mennicy podkreśla, że spółka zdecydowanie zwiększyła udział w rynku co może wpłynąć pozytywnie na jej kondycję finansową w okresie średnioterminowym. Spółka przewiduje także, że w tym roku padnie w Polsce kolejny rekord sprzedaży złota, a wolumen osiągnie ponad 10 ton.
Mennica Skarbowa po raz kolejny wygenerowała wysokie wyniki finansowe, umacniając tym samym swoją pozycję na rynku. Przychody spółki w drugim kwartale 2021 roku wyniosły 224,8 mln. zł, a w II kwartale 2020 roku 88,8 mln zł, co stanowi wzrost o 153%. W ujęciu narastającym przychody Mennicy wyniosły 426,5 mln zł, co rok do roku stanowi wzrost o 104%. Zysk na sprzedaży w drugim kwartale 2021 wyniósł 6,1 mln zł i był o 93% wyższy od zysku za drugiego kwartału 2020 roku, z kolei zysk na działalności operacyjnej wyniósł 6,1 mln zł, wobec 3,2 mln zł w drugim kwartale 2020 r.
Zysk netto w II kwartale 2021 wyniósł 4,68 mln złotych w porównaniu do 2,7 mln złotych wygenerowanych w porównywalnych okresie roku 2020, co oznacza wzrost o 73%. Narastająco w I półroczu 2021 zysk netto wyniósł 9,2 mln złotych w porównaniu do 8,27 mln złotych zanotowanych w analogicznym okresie roku 2020 (wzrost o 11%).
W drugim kwartale 2021 roku Mennica Skarbowa sprzedała 823 kg złota. Kolejny okres z rzędu najchętniej kupowanymi produktami są monety bulionowe – Australijski Kangur, Liść Klonowy i Krugerrand. Ich sprzedaż stanowiła 61% przychodów ze sprzedaży spółki. Dużym zainteresowaniem cieszą się również niezmiennie sztabki o wadze 1 grama oraz te, 1-uncjowe. Już ponad 22% stanowiła sprzedaż online.
„W mojej opinii w tym roku pobijemy ubiegłoroczny rekord w zakresie sprzedaży złota inwestycyjnego i przekroczymy poziom 10 ton. Już teraz, po dwóch kwartałach sprzedaliśmy 83% tego, co w całym roku ubiegłym, a nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie zainteresowanie Polaków złotem inwestycyjnym miałoby zmaleć. Popularność kruszcu jest i nadal będzie stymulowana medialnymi doniesieniami na temat potencjalnego kryzysu i hiperinflacji, a także analizy, zgodnie z którymi, jeśli rzeczywiście nadejdzie dekoniunktura, kurs złota może dobić nawet do 8 tysięcy dolarów w perspektywie kolejnej dekady” komentuje Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej. „Jesteśmy numerem jeden wśród obecnych na polskim rynku dealerów złota inwestycyjnego. Możemy pochwalić się stabilną kondycją finansową, czego potwierdzeniem może być, chociażby niedawne powiększenie przez BNP Paribas Bank naszej linii kredytowej. Zarabiamy zarówno na sprzedaży, jak i skupie złota, co daje nam przewagę nad innymi podmiotami, i pozwala, niezależnie od sytuacji rynkowej, systematycznie realizować obraną strategię rozwoju. Naszym priorytetem jest teraz dostosowywanie działań tak, by jak najlepiej obsługiwać wysoki popyt, by generować niezmiennie wysokie wyniki finansowe w dalszych okresach” dodaje Żołędowski.
Wzrost wolumenu sprzedaży miał wpływ na wzrost kosztów działalności operacyjnej spółki, które w I półroczu 2021 r. wyniosły 414,5 mln zł (wzrost o 108% w stosunku do I półrocza 2020 r.), z czego aż 98% stanowiła wartość sprzedanych towarów i materiałów. Bardzo wysoka sprzedaż spowodowała też wzrost kosztów usług obcych, związanych bezpośrednio ze sprzedażą oraz wzrost kosztów wynagrodzeń. Na wzrost kosztów działalności spółki miał również wpływ wzrost kosztów podatkowych, wynikających ze zmian ustawodawczych, wprowadzonych w 2021 roku.
W minionych miesiącach Mennica Skarbowa koncentrowała się na realizacji strategicznych planów rozwoju. Spółka skupiała się na rozszerzaniu stacjonarnej sieci sprzedaży – kanału, który stanowi niezmienne źródło przychodów spółki – czego efektem było niedawne uruchomienie kolejnego, 15. punktu sprzedaży, na terenie Polski. Intensywnie rozwijana była również sprzedaż online, której znaczenie w ostatnim czasie systematycznie wzrasta. W drugim kwartale 2021 roku Spółka konsekwentnie realizowała również plany związane ze zwiększaniem przychodów ze sprzedaży biżuterii, prowadząc między innymi szereg dedykowanych kampanii w kanale online – między innymi z okazji Dnia Matki, Dnia Dziecka czy Dnia Ojca. Spółka gromadziła także odpowiednie zapasy sztabek i monet, tak by móc płynnie obsługiwać bieżący popyt, a także kładła nacisk rozpowszechnianie wiedzy na temat inwestowania w złoto. Dodatkowo, w ramach działań mających w dłuższym horyzoncie czasowym poprawić biznesową efektywność, spółka kontynuowała wdrożenie systemu informatycznego klasy ERP.

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.