Za co zapłacisz cyfrowymi walutami?
Duża popularność przekłada się na rozwój kolejnych altcoinów oraz – co jeszcze bardziej istotne – na coraz szerszą dostępność możliwości dokonywania transakcji za ich pomocą.Zainteresowanie kryptowalutami jako formami płatności nie jest niczym nowym, choć historia samej waluty Bitcoin, uznawanej za jedną z pierwszych alternatywnych form płatności, jest relatywnie długa i sięga 2008 roku.
Najdroższa pizza za… 2,5 miliarda
Pierwszą transakcją za pośrednictwem bictoinów był zakup, dokonany przez programistę, Laszlo Hanyecza, który zapłacił nimi za… pizzę w amerykańskiej sieci Papa John’s. Zapłacił za nią 10 tysięcy BTC, co współcześnie odpowiada wartości około 2,5 miliarda złotych! Z czasem cyfrowa waluta zyskała jeszcze większą popularnosć, w 2011 roku przekroczyła wartość jednego dolara, a zainteresowały się nią również m.in. portal Reddit, który zaczął przyjmować płatności bitcoinami za Gold Membership, czyli tzw. członkostwo premium dla użytkowników. W 2014 roku fundacja WikiMedia, stojąca za wirtualną encyklopedią Wikipedia, udostępniła możliwość dokonywania wpłat na działalność fundacji za pomocą BTC. W tym samym roku opcję płatności za bilety za pomocą kryptowaluty zapowiedział operator lotniczy Air Baltic. Wkrótce potem na BTC otworzyła się linia lotnicza Air Baltic, a rok później otwarcie się na płatności BTC zapowiedział polski operator - Polskie Linie Lotnicze LOT. Dziś płatności kryptowalutami w USA akceptują m.in. PayPal, Microsoft, Starbucks, Burger King.
Mapa zainteresowania
W ciągu tych kilku lat stało się jasne, że kryptowaluty nie są już niszową ciekawostką, a realną alternatywą dla tradycyjnych środków płatniczych, co zostało dostrzeżone przez rynek – zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i klientów. W blisko 28 tysięcy punktach na świecie (obejmujących zarówno handel, jak i usługi) przyjmuje się płatność za pomocą kryptowalut – wynika z serwisu CoinMap.org, monitorującego zainteresowanie płatnościami za pomocą cyfrowych walut. Niewykluczone jednak, że to liczba niedoszacowana. Coraz bardziej powszechnym narzędziem są specjalne bramki płatnicze, umożliwiające opłacenie zakupów właśnie za pośrednictwem walut takich, jak Bitcoin, Ethereum czy PlatonCoin.
Licytacje i sklep Platon Life
W popularyzację kryptowalut jako środków płatniczych angażuje się międzynarodowy holding fintechowy Platon Life, z którego usług od września mogą skorzystać użytkownicy w Polsce. W katalogu Platon Life znajdują się platformy Platon Auction, za pośrednictwem której można wylicytować unikatowe, kolekcjonerskie przedmioty w atrakcyjnych cenach, oraz Platon Store, na którym można kupić bony i kupony w sklepach Amazon, Zalando i Google Play oraz karty podarunkowe, Spotify, Netflix i PlayStation Plus. Przedmiotem aukcji na Platon Auction są lub były już: konsola PlayStation 5, zaprojektowane przez Kanye Westa buty Adidas Yeezy Slide, zegarek Hublot Big Bang Sang Bleu, okulary czy torebka Louis Vitton, a nawet… rzadkie modele resoraków Matchbox.
Zarówno w przypadku Platon Auction, jak i Platon Store, środkiem płatniczym jest PLTC, czyli kryptowaluta wprowadzona na rynek przez amerykański fintech. Skorzystanie z obu usług wymaga rejestracji i weryfikacji konta, która umożliwia utworzenie cyfrowego portfela (można w nim przechowywać 8 rodzajów kryptowalut – PLTC, BTC, ETH, BCH, XLM, USDT, UNI oraz LINK). Wirtualny portfel jest zabezpieczony zarówno przed utratą środków, jak i kradzieżą dzięki zabezpieczeniom, dostarczonym przez Broadcom i ubezpieczeniu przez firmę Anderson.
Szczegóły dotyczące platformy Platon Auction dostępne są na stronie internetowej: https://auction.platonlife.com/pl/.Informacje, z kolei informacje dotyczący sklepu Platon Store dostępne są tutaj: https://store.platonlife.com/pl/.

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.