Komunikaty PR

40 mld sztuk ubrań ląduje na wysypiskach. Jak temu zapobiec?

2022-08-25  |  01:00
Biuro prasowe

Według London Sustainability Exchange – brytyjskiej organizacji non-profit, każdego roku na świecie produkowanych jest ok. 80 mld sztuk ubrań, co oznacza 11 nowych ubrań w szafie każdego mieszkańca Ziemi rocznie. Jednocześnie na wysypiskach ląduje połowa z nich. Większość w ciągu zaledwie roku od chwili zakupu. Ich rozkład może trwać nawet kilkaset lat, w zależności od materiału, z którego powstały. Jak przerwać to błędne koło? Znamy co najmniej 3 sposoby!

 

Jak informuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyclingu, w Polsce rocznie powstaje ok. 2,5 miliona ton odpadów tekstylnych. Najczęściej są nimi ubrania, ale również zasłony, pościel, ręczniki i firany, które często zalegają w naszych piwnicach i szafach.

 

Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy skutków dokonywanych przez siebie wyborów i skali zagrożeń, jakie niesie masowa produkcja ubrań. Ponadto wysoko ceni oryginalność form i wzorów, zwłaszcza w branży fashion - podkreśla Michał Tracz, ekspert marki REKOL. – Jako marka, zauważamy coraz większe zainteresowanie tematem przetwarzania tekstyliów i nadawania im „kolejnego życia”, dlatego #REKOLoryzacja branży stanowi obecnie naszą podstawową misję. – dodaje.

 

Środowisko jest w Twoich rękach!

 

Według badan Deloitte - Climate Sentiment, ponad 80% Polaków jest zaniepokojonych postępującymi zmianami klimatycznymi, co wzmaga potrzebę większej aktywności w kierunku ochrony środowiska. Zwracamy coraz większą uwagę na jakość kupowanych ubrań oraz ich skład.

 

Nylon i poliester rozkładają się nawet 50 lat, podczas gdy bawełna zaledwie od 1 do 5 miesięcy. W tym czasie do atmosfery ulatniają się szkodliwe związki metanu i dwutlenku węgla, co znacząco przyczynia się do globalnego ocieplenia, czego skutkami są anomalie pogodowe, których intensywność rośnie z roku na rok.

 

Zatrzymaj błędne koło konsumpcji - #REKOLoruj!

 

Obecnie ubrania są najszybciej przyrastającym odpadem na świecie. Przemysł odzieżowy jest drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie oraz czołowym emitentem zanieczyszczeń. W ciągu ostatnich 15 lat produkcja tekstyliów podwoiła się.

Czy wiesz, że wyprodukowanie jednej pary jeansów wiąże się ze zużyciem ponad 10 tysięcy litrów wody, a produkcja jednej koszulki pochłania ponad 2,7 litrów wody, czyli tyle ile przeciętny człowiek wypija w ciągu 30 miesięcy?

 

Odpowiedzialny konsument wie, jakie skutki niesie za sobą każda kolejna wizyta w sklepie, dlatego podejmuje racjonalne decyzje. Nie jest niewolnikiem posiadanych przedmiotów. Śmiało pozbywa się tego, co jest mu niepotrzebne, ale – robi w to zrównoważony i rozsądny sposób. To, w czym dostrzega wartość – sprzedaje. To, co może przydać się innym – oddaje potrzebującym. Temu, co kryje w sobie wyjątkowy potencjał – nadaje drugie życie.

 

Cieszymy się, że poprzez naszą ofertę barwników do tkanin wspieramy proekologiczne postawy naszych klientów – zauważa Michał Tracz, ekspert marki REKOL. – Przemysł tekstylny pozostawia olbrzymi ślad węglowy, zużywając mnóstwo energii i uwalniając różne niebezpieczne substancje. I choć to na barkach producentów odzieży spoczywa odpowiedzialność za stan naszego środowiska, to prawdziwe zmiany zależą od postawy każdego z nas. To nasze zachowania napędzają sprzedaż i to nasze drobne inicjatywy, mogą powstrzymać falę negatywnych skutków nadprodukcji. Małymi krokami jesteśmy w stanie zmienić branżę odzieżową!

 

Inicjatywa #REKOLoruj opiera się na tym, by nie traktować kupowanych przez siebie ubrań „jednorazowo”, ale dostrzegać w nich długofalowy potencjał. Za pomocą nowoczesnych barwników do ubrań jesteśmy w stanie szybko, prosto i bezpiecznie nadać naszym ulubionym tekstyliom nowe życie. Ogranicza nas tylko własna fantazja!

 

 

Czy wszystkie ubrania można #REKOLorować za pomocą barwników?

 

Moda jest zabawą – kolorami, fakturami, stylami, które można swobodnie łączyć. Używanie barwników do ubrań nie jest ani czasochłonne, ani skomplikowane. Możemy to robić ręcznie w zwykłym garnku z wodą lub mechanicznie, dzięki wykorzystaniu pralki. Warto jednak wiedzieć, jak dany barwnik działa na konkretną tkaninę. Nie każda tkanina równie dobrze wchłania kolor i nie każdy kolor można zmienić za pomocą barwnika. Najłatwiej zafarbować jasne ubrania z naturalnych tkanin. Możemy nadać im praktycznie dowolną barwę i uzyskać piękny, intensywny odcień.

 

Aby przerabiać ubrania za pomocą barwników nie potrzebujesz żadnej tajemnej wiedzy, czy specjalistycznych narzędzi. Wystarczy tylko kilka fachowych wskazówek i ciekawych inspiracji. Zmiana koloru to najszybszy sposób, by przerobić nieużywane ubrania. Do farbowania nadaje się praktycznie każdy materiał. Pamiętajmy jednak, że im bardziej naturalna tkanina, tym lepsze efekty uzyskamy.

 

Barwniki do tkanin należy dobierać pod kątem farbowanego materiału. Obecnie dostępne na rynku barwniki są bezpieczne zarówno dla bawełny, wiskozy, lnu, jak i np. jedwabiu. Nowoczesne barwniki są także wyjątkowo wydajne – saszetki o pojemności 15 gramów wystarczają na dwa farbowania. Ponadto nie niszczą pralki.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE Biuro prasowe
2025-01-13 | 11:00

Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE

Magic Tape pozwala w krótkim czasie osiągnąć efekt długiej i gęstej fryzury nawet w przypadku rzadkich włosów. Specjalistką od tej metody jest Agnieszka
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE

Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.

Prawo

Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna

Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.

Konsument

Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania

Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.