5 kluczowych funkcjonalności oprogramowania w systemie intralogistycznym
Nowoczesne fabryki wykorzystują liczną flotę robotów do realizacji procesów o różnym stopniu skomplikowania. Aby usprawnić kontrolę oraz uporządkować przepływ wymienianych danych, niezbędne jest wdrożenie zaawansowanego oprogramowania wspierającego zarządzanie procesami intralogistycznymi.
Jakie kluczowe funkcjonalności powinno mieć oprogramowanie w systemie intralogistycznym?
Zarządzanie flotą robotów obejmuje definiowanie wyzwań złożonych z wielu mniejszych misji. System nadzorujący pracę urządzeń łączy grupy robotów wykonujących różne zadania dotyczące jednej operacji.
– Nowoczesne architektury oprogramowania pozwalają na rozbicie całej dziedziny zarządzania logistyką wewnątrzzakładową na mniejsze procesy. Pozwala to uniknąć organizacyjnego chaosu i lepiej zarządzać flotą samojezdnych robotów. W Etisoft Smart Solutions podążyliśmy tą drogą, dzieląc główne systemy na kilka mniejszych podsystemów – tłumaczy Dominik Ługowski, menedżer ds. rozwoju oprogramowania w Etisoft Smart Solutions.
W ten sposób system umożliwia optymalizację czasu, energii i kosztów realizacji misji. Pozwala także uniknąć zakorkowania, które mogłoby doprowadzić do chaosu w nadzorowanej przestrzeni. Oprogramowanie w systemie intralogistycznym stanowi dla robotów swoisty kodeks drogowy, dzięki któremu poruszają się one w sposób wydajny i bezpieczny. Oto 5 kluczowych funkcjonalności, które powinno oferować oprogramowanie w systemie intralogistycznym.
1.System zarządzania robotami
Jedna z najważniejszych funkcjonalności oprogramowania w systemie intralogistycznym to system zarządzania robotami. Jest on odpowiedzialny za zarządzanie misjami, eliminację problemów związanych z pierwszeństwem pojazdów czy też aktualizacją planu misji po wystąpieniu awarii. System minimalizuje ryzyko zatrzymania procesu transportowego oraz wystąpienia zatorów.
– W firmie Etisoft takim systemem jest IntraFleet, czyli menedżer robotów zarządzający ich logiką biznesową. Oprogramowanie kumuluje akcje robota w misje spełniające wymogi klienta. Ponadto system IntraFleet zarządza i monitoruje ruch robotów, kolejkuje zlecenia oraz organizuje roboty w grupy funkcjonalne przeznaczone do wykonania określonej operacji – wymienia ekspert.
2.Metody generowania misji
Generowanie misji, czyli zleceń dotyczących konieczności użycia robota, jest możliwe przy wykorzystaniu kilku sposobów. Jednym z najprostszych jest zastosowanie we wspomnianym wcześniej systemie zarządzania robotami dedykowanego modułu, w którym odpowiedni panel operatora może zostać wygenerowany jako strona internetowa. Taka metoda sprawdza się w przypadkach, gdy proces wymaga tylko wywołania, a same roboty nie wchodzą w interakcję z pracownikiem. Jeśli natomiast interakcja ta będzie niezbędna, na przykład do nadania przez operatora sygnału, że robot może odjechać, możliwe jest podłączenie dedykowanych paneli operatora z większą liczbą zaimplementowanych funkcji. Dla systemów o najwyższej złożoności stosuje się natomiast narzędzie, jakim jest menedżer zleceń. Zajmuje się on nie samym transportem, ale przygotowaniem odpowiednich planów na misje.
3.Integracja z istniejącymi systemami zarządzania robotami
Wdrożenie oprogramowania intralogistycznego w częściowo zautomatyzowanym zakładzie wymaga możliwości integracji z pozostałymi systemami takimi jak ERP, MES czy WMS. Swobodna wymiana danych pozwala na lepsze zarządzanie procesami intralogistycznymi. Integracja wykonana za pomocą specjalnych adapterów przeważnie musi zostać dopasowana do konkretnego klienta, dlatego może ona wpłynąć na wydłużenie czasu wdrożenia.
4.Wizualizacja procesów i raportowanie
Dobry system transportu powinien także pozwalać na wnioskowanie i dostarczać dane niezbędne do poszukiwania dalszych sposobów na optymalizację procesów. Moduły raportujące, a także panele i tablice umożliwiające czytelną prezentację danych stanowią dobry sposób na precyzyjne dostarczenie informacji i ominięcie szumu informacyjnego.
5.Funkcje dedykowane
Każdy zakład przemysłowy ma inne potrzeby i możliwości, dlatego zdarza się konieczność stworzenia nowego, personalizowanego rozwiązania lub rozszerzenia podstawowej oferty o dedykowane oprogramowanie. Takie rozwiązanie może wpłynąć na wydłużenie czasu wdrożenia, jednak daje przedsiębiorstwom pewność, że otrzymają system spełniający wszelkie wymagania. Dlatego kluczowym elementem jest możliwość rozbudowania oprogramowania o dodatkowe moduły dostosowane do potrzeb konkretnego zakładu.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.