Komunikaty PR

Apel Komisji BCC dla Rodzinnych do Prezydenta RP ws. Ustawy o Fundacji Rodzinnej

2023-01-27  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Open Minded Group
Open Minded Group

Warszawa
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl

W dniu wczorajszym Sejm po negatywnej rekomendacji Rządu odrzucił część poprawek senackich do Ustawy o Fundacji Rodzinnej. Ustawa trafi do Prezydenta. Czy Prezydent ją podpisze i skieruje do publikatora – Dziennika Ustaw, co pozwoli po trzech miesiącach vacatio legis na powołanie pierwszych fundacji prywatnych w Polsce?

W ostatnich miesiącach skupiliśmy się na ocenie prawnej propozycji projektu, poprawek sejmowych i senackich. Nadszedł czas na szeroką edukację przedsiębiorców, zarówno tych już zainteresowanych strukturyzacją sukcesji  w oparciu  o fundację, jak i tych, którzy o niej nie wiedzą. Takich osób jest nadal bardzo wiele. Właściwe korzystanie z tego rozwiązania będzie decydowało o sukcesie legislacyjnym oraz dawało firmom rodzinnym realne narzędzie w sukcesji. Walczyło o to całe środowisko firm rodzinnych z otwartym na dialog projektodawcą.” wskazuje Agnieszka Krysik, Przewodnicząca “Komisji BCC dla Rodzinnych” Business Centre Club.

Od edukacji i właściwego stosowania prawa zależeć będzie to, czy Fundacja Rodzinna nie stanie się narzędziem optymalizacji podatkowej czy narzędziem do realizacji innych celów niż sukcesja. Przyszli fundatorzy powinni znać podstawowe różnice między strukturyzacją sukcesji w oparciu o fundację a o spółkę prawa handlowego, czy fundusz inwestycyjny zamknięty. 

Rynek gotowy na edukację Rodzinnych

Na rynku jest wielu doświadczonych doradców, którzy od lat pracują z firmami rodzinnymi Wielu z nich to specjaliści od strukturyzacji prawnej a ta wymaga wiedzy i doświadczenia w kształtowaniu osób prawnych, którą to formę będą mogły przyjmować Fundacje Rodzinne. Przygotowanie statutu fundacji wymagać będzie gimnastyki prawnej i umiejętnego zorientowania się na otoczenie rodzinne i przedmiot wnoszonych aktywów przez fundatora. Nie bez znaczenia będzie także potrzeba właściwego uregulowania sposobu rozwiązywania sporów, które mogą powstać w związku z funkcjonowaniem Fundacji Rodzinnej. 

“Zwracam uwagę na jeszcze jeden kluczowy obszar – to otoczenie administracyjno -prawne Fundacji Rodzinnej (operator fundacji). Rynek będzie kształtował usługę Family Office, gdyż bez niej długoterminowe funkcjonowanie Fundacji Rodzinnej - szczególnie po śmierci fundatora - nie będzie możliwe.” - dodaje Przewodnicząca Krysik.

Zdaniem ekspertki BCC najbliższe trzy lata (po tym czasie odbędzie się ocena skutków regulacji OSR) będą czasem na identyfikację luk prawnych i konieczności dodatkowych rozwiązań w Ustawie o Fundacji Rodzinnej wprowadzających coraz lepsze rozwiązania i narzędzia służące celowi jaki przyświecał ustawie. 

“Już dziś wiemy, że nie poprzestaniemy na rozmowach z właściwymi resortami co do zmian, które po ich przyjęciu w Senacie, zostały odrzucone w Sejmie. Potrzeby, takie jak zmiany w CIT Estońskim, rozwiązania dotyczące powrotu kapitału z zagranicy, dostosowanie zasad opodatkowania rodzeństwa i ich zstępnych, czy zmiany w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego są niezbędne. Ustawa nie zawiera rozwiązań dotyczących łączenia fundacji rodzinnej, warto w najbliższych latach przyjrzeć się również tej potrzebie.” podsumowuje Agnieszka Krysik.

Autorka: 

Agnieszka Krysik - radca prawny, założycielka KRYSIKLAW, prowadząca serwisy dla firm rodzinnych, przewodnicząca “Komisji BCC dla Rodzinnych” Business Centre Club, ekspertka BCC ds. przedsiębiorczości rodzinnej i sukcesji w biznesie, uczestniczka prac nad ustawą o fundacji rodzinnej od pierwszego tekstu projektu. www.krysiklaw.pl

BCC to największa w kraju ustawowa organizacja indywidualnych pracodawców. Członkowie Klubu zatrudniają ponad 400 tys. pracowników, przychody firm to ponad 200 miliardów złotych, a siedziby rozlokowane są w 250 miastach. Na terenie Polski działają 22 loże regionalne. Do BCC należą przedstawiciele wszystkich branż, międzynarodowe korporacje, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, firmy telekomunikacyjne, najwięksi polscy producenci, uczelnie wyższe, koncerny wydawnicze i znane kancelarie prawne. Członkami BCC – klubu przedsiębiorców są także prawnicy, dziennikarze, naukowcy, wydawcy, lekarze, wojskowi i studenci.

www.bcc.pl


Business Centre Club w mediach społecznościowych:

LinkedIn: www.linkedin.com/company/business-centre-club/

Facebook: www.facebook.com/businesscentreclub

Twitter: www.twitter.com/BCCorg

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Open Minded Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.